SME

Samosprávy v Bratislavskom kraji žiadajú podiel z eurofondov na rozvoj

Problémami sú doprava, nedostatok miest v škôlkach a školách aj starnúci lekári a populácia.

Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba.Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA . Zástupcovia 89 samospráv v Bratislavskom samosprávnom kraji (BSK) apelujú na 10-percentný presun alokácie pre menej rozvinuté regióny výlučne na projekty realizované v BSK.

Žiadajú tiež o aplikovanie 10-percentného transferu z alokácie SR z Európskeho fondu regionálneho rozvoja a 10 percent z Európskeho sociálneho fondu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na dnešnej tlačovej konferencii o tom informoval predseda BSK Juraj Droba a zástupcovia samospráv v BSK.

„Sme tu na to, aby sme tlmočili jednotný hlas 89 samospráv BSK," uviedol Droba s tým, že hlavným adresátom ich žiadosti má byť okrem Európskej komisie aj vláda SR a vicepremiérka Veronika Remišová.

SkryťVypnúť reklamu

Vývoj si vynucuje systémové zmeny

Posledné dva týždne prebiehajú v Bruseli intenzívne rokovania o partnerskej dohode. Súčasťou je aj 10-percentná flexibilita, teda spôsob, ako dostať peniaze do BSK.

Hlavnými problémami v kraji sú podľa Drobu dopravné kolóny, nedostatok miest v škôlkach a základných školách, starnúca populácia, vysoký vek lekárov, ale aj zhoršujúca sa kvalita životného prostredia.

„BSK dlhodobo čelí závažným štrukturálnym a systémovým výzvam, ktoré nie je možné riešiť z vlastného rozpočtu a sú na to potrebné externé zdroje," poznamenal Droba s tým, že jediná cesta, ako vyriešiť problémy kraja je, aby sa do BSK dostalo viac peňazí.

„Apelujeme preto na európske inštitúcie, aby schválili presun alokácie na projekty v BSK," zdôraznil.

SkryťVypnúť reklamu

Transfery sú nevyhnutné pre získanie dostatočnej finančnej alokácie v rámci programového obdobia 2021 – 2027 na vyriešenie kľúčových štrukturálnych problémov kraja v strategických oblastiach, ako je doprava, životné prostredie, školstvo, zdravotníctvo, veda a výskum, a sociálne služby.

„Bez týchto transferov nie je možné financovať ďalší rozvoj miest a obcí, nakoľko samosprávy nie sú schopné v rámci vlastných rozpočtov vyčleniť dostatočné množstvo finančných prostriedkov," upozornil predseda BSK.

Medzi projekty, ktoré sa bez externých zdrojov nebudú môcť zrealizovať, patrí podľa Drobu napríklad Malokarpatský obchvat, ktorého hodnota je zhruba 100 mil. eur.

„Cesty rekonštruujeme z vlastných financií, výstavba nových ciest je však zo zdrojov BSK nemožná," poznamenal predseda BSK.

SkryťVypnúť reklamu

Ako dodal, veľkým problémom kraja je aj starnutie a zvyšujúci sa dopyt po sociálnych a zdravotných službách. Bez externých zdrojov kraj nebude môcť realizovať napríklad ani školské campusy.

Ani Bratislava nestačí iba rozpočet

Primátor Bratislavy Matúš Vallo poznamenal, že Bratislava nie je bohaté mesto, práve naopak.

„Máme tu síce bohatých developerov, ale ich zisky sa neprejavujú na rozpočte mesta," upozornil.

Ako dodal, samospráva je financovaná solidárne, čo znamená, že hoci v sa Bratislavskom kraji tvorí takmer 30 percent celkového HDP Slovenska, z podielových daní fyzických osôb sa do kraja vracia iba 14 percent.

„Napriek zdaniu teda Bratislava nie je dosť bohatá na to, aby si svoje problémy dokázala riešiť sama z vlastných peňazí," zdôraznil Vallo.

Dlhodobým problémom hlavného mesta je podľa Valla vysoký počet osobných áut, dôležité je preto pokračovať v budovaní integrovanej dopravy s dopadom na celý kraj.

Prioritou pre hlavné mesto je budovanie električkových tratí, ktoré sú nosným systémom verejnej dopravy, avšak Bratislava ich nedokáže vybudovať bez externých zdrojov.

„Investície do električkových tratí sa počítajú v desiatkach až stovkách miliónov eur," vysvetlil primátor. Bratislava potrebuje externé zdroje tiež na investície do klimatickej odolnosti, infraštruktúry, energetickej obnovy budov či verejného priestoru.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 28 117
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 474
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 919
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 296
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 156
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 863
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 726
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 114
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 648
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 774
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 456
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 368
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 272
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu