BRATISLAVA. Nový regionálny autobusový dopravca v Bratislavskom kraji Arriva situáciu nezvláda.
Vyhlásil to na utorkovej tlačovej konferencii predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba s tým, že v hre sú tri možné riešenia problému.
Zlepšili sa len o štyri percentá
Prvým je rokovanie Arrivy s potenciálnymi subdodávateľmi, kde už prebiehajú rokovania. Ak by k dohode došlo, mohla by si dopravná obslužnosť zvýšiť už o pár dní na 90 a viac percent.
Druhým riešením je pokračovanie v súčasnom tempe, kde dopravca bude naberať vodičov postupne a trvať to bude niekoľko týždňov, tretím je vypovedanie zmluvy s Arrivou.

Dopravná obslužnosť Bratislavského kraja spojmi Arrivy je momentálne na úrovni 65 percent.
"Od 15. novembra ide o štvorpercentné zlepšenie. Žiadal som pre obyvateľov citeľnejšie zlepšenie," vyhlásil Droba. Ako podotkol, požiadal dopravcu, aby začal rokovať s potenciálnymi subdodávateľmi pre vykrytie určitého percenta výpadkov spojov.
"Rokovania prebiehajú od minulého týždňa a sú intenzívne," povedal šéf kraja.
Zároveň potvrdil, že Arriva rokuje aj so spoločnosťou Slovak Lines, ktorá do polovice novembra prevádzkovala prímestskú dopravu v Bratislavskom kraji. Ak by sa Arriva s nejakým subdodávateľom dohodla, Droba odhaduje okamžité vyriešenie situácie. "Jazdilo by 90 a viac percent spojov," poznamenal.
Vypovedanie zmluvy je nepopulárnym scenárom
Ak by však dopravca pokračoval v súčasnom postupnom naberaní nových vodičov, trvalo by to podľa predsedu kraja niekoľko týždňov. Nepovažuje to preto za cestu. V hre je aj vypovedanie desaťročnej zmluvy, ktorú kraj podpísal s Arrivou za vyše 330 miliónov eur.
"Vyhodnocovali sme to. Má to však závažné konzekvencie. Museli by sme vypisovať novú súťaž," povedal Droba s tým, že by to na minimálne šesť týždňov až dva mesiace spôsobilo výpadok regionálnej autobusovej dopravy v kraji.
"Ide o nepopulárny scenár," priznal.
Čas na vyriešenie im vypršal
Verí preto, že sa Arriva dohodne s iným dopravcom na subdodávke a problém sa v krátkom čase vyrieši. Zároveň potvrdil, že ju neminú sankcie za spôsobené problémy a už teraz sa hýbu v státisícoch eur.
"Pribúdať budú každým dňom, pokiaľ nebude dosiahnutá 90-percentná dopravná obslužnosť," vyhlásil predseda kraja.
Deklaruje, že kraj sa v tejto situácii ocitol ako "hasič" a musí hasiť problém, ktorý nespôsobil. "Sme objednávateľom, nie dopravcom," podotkol Droba. Očakáva, že podobné problémy môžu zažívať aj iné samosprávne kraje na Slovensku.
Arriva naberá vodičov
Arriva sa zaviazala, že problém s nedostatkom vodičov vyrieši.
„Situácia sa postupne zlepšuje, za posledný týždeň a pol sa k nám pridalo ďalších 55 vodičov. Polovica z nich už vozí cestujúcich, druhá polovica začne od stredy 1. decembra," skonštatovala riaditeľka pre obchod a komunikáciu spoločností Arriva na Slovensku Petra Helecz.
Stále hľadajú ďalších vodičov. „Každý, kto oddnes do 15. decembra podpíše zmluvu a začne voziť cestujúcich, dostane náborový bonus 3 500 spolu s prvou výplatou," doplnila Helecz a dodala, že pokračujú v rokovaniach s ďalšími dopravcami, ktorí deklarujú, že vedia zabezpečiť vodičov.
„Keď dospejeme k dohode, budú títo vodiči nasadení na tie spoje, ktoré aktuálne nejazdia. Zároveň na základe požiadaviek cestujúcich pokračujeme s Bratislavskou integrovanou dopravou v konzultáciách o úpravách cestovných poriadkov," uzavrela. Nové cestovné poriadky budú na celom Slovensku platiť od 12. decembra.
Arriva má od polovice novembra, keď začala prevádzkovať prímestskú dopravu v Bratislavskom kraji, problém s nedostatkom vodičov. Chýbalo jej ich okolo 100. Prejavuje sa to vo výpadkoch viacerých spojov.
Vedenie kraja dalo Arrive čas do 26. novembra, aby problém citeľne vyriešila. Dopravca v uplynulých dňoch opakovane deklaroval snahu o vyriešenie problému a tvrdil, že sa situácia postupne zlepšuje.