SME
Utorok, 6. december, 2022 | Meniny má Mikuláš

Slovak Lines opakovanie varoval pred problémami s regionálnou dopravou

Arriva podľa Slovak Lines podcenila platy a počet vodičov a technického personálu.

Autobus spoločnosti Arriva, ktorá nahrádza autobusového dopravcu Slovak Lines v Bratislavskom samosprávnom kraji.Autobus spoločnosti Arriva, ktorá nahrádza autobusového dopravcu Slovak Lines v Bratislavskom samosprávnom kraji. (Zdroj: SME/Marko Erd)

BRATISLAVA. Spoločnosť Slovak Lines na zvýšené riziko ohrozenia regionálnej autobusovej dopravy v Bratislavskom samosprávnom kraji (BSK) opakovane upozorňovala. Ako informovala agentúru SITA, to bol aj hlavný dôvod námietok, ktoré v súťaži na prímestskú autobusovú dopravu v kraji podala na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Dopravca zároveň pre zamietnutie svojich námietok a odvolania podal súdnu žalobu na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia úradu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slovak Lines po preštudovaní konkurenčnej ponuky spoločnosti Arriva vyslovil obavy, že jej najnižšia cenová ponuka nezodpovedá súťažným podmienkam, môže znamenať ich nedodržanie, ohrozí poskytovanie služby a zvýšenie kvality, bezpečnosti cestovania, alebo sa podpíše pod výrazné zníženie mzdových a sociálnych podmienok približne päťsto vodičov a technického personálu.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť podotkla. že konzorcium s jej účasťou pri určení ceny v tendri vychádzala zo znalostí získaných počas prevádzkovania prímestskej autobusovej dopravy v BSK. V tendri uspela Arriva a od polovice novembra nahradila dlhodobého dopravcu v kraji Slovak Lines.

Súvisiaci článok Nedostatok vodičov v Bratislavskom kraji vyriešime, sľubuje Arriva Čítajte 

„Hlavným dôvodom aktuálnej situácie je podľa nás podcenenie mzdových podmienok a neadekvátne pracovné podmienky vodičov a technického personálu. Neočakávame preto, že by sa situácia v krátkej dobe výraznejšie zlepšila,“ uviedol hovorca Slovak Lines Štefan Bako. „Vieme, aké ťažké bolo získavať nových vodičov v Bratislavskom kraji, ktorých sme hľadali neustále. Očakávame, že počet voľných šoférov bude rýchlo klesať a doplniť stavy bude pre Arrivu čoraz ťažšie,“ podotkol. V súvislosti s vodičmi zdôraznil, že Slovak Lines nijako nebránil svojim vodičom nastúpiť k novému dopravcovi a pracovné úväzky rozviazal dohodou k 14. novembru tak, ako sľúbil na spoločnom stretnutí so zástupcami BSK.

SkryťVypnúť reklamu

Slovak Lines odmieta akékoľvek úvahy o obštrukciách v súťaži na výber dopravcu a podiele na vzniknutej situácii v regionálnej autobusovej doprave v BSK. „My a rovnako aj ÚVO sme jednali v zákonom stanovených termínoch, s ktorými sa vo verejnej súťaži počítalo. O tom, či boli naše námietky účelové, jednoznačne svedčí aktuálna situácia, na ktorú sme upozorňovali,“ poznamenal Bako. Dôkazom, že ich námietky nemali len samoúčelný charakter, je podľa neho aj rozhodnutie napadnúť ich vyhodnotenie zo strany ÚVO súdnou cestou.

Súvisiaci článok Masívny výpadok prímestských autobusov pretrváva Čítajte 

ÚVO napriek výhradám k najnižšej cene Arrivy, pričom rozhodnutie na prvom stupni zmenila v odvolaní rada úradu, napokon potvrdil výsledky súťaže v septembri. Bratislavský kraj tak dostal zelenú k podpisu zmluvy s vybraným uchádzačom, čo sa udialo v októbri, zhruba mesiac pred zmenou dopravcu. Arriva pre nedostatok vodičov od štartu prevádzky regionálnej dopravy v prvom týždni od 15. novembra nevypravila množstvo spojov na väčšine liniek, a to približne 30 až 40 percent. Kraj prijal ponuku Arrivy predbežne už v apríli 2021, odkedy mohla zabezpečovať základné úkony pre spustenie prevádzky služby.

SkryťVypnúť reklamu

„Spoločnosti Arriva sme poskytli komplexné informácie a ponúkli všetky naše kapacity. Konkrétne požiadavky od Arrivy prišli až po podpise zmluvy a z drvivej väčšiny boli naše služby odmietnuté. Času síce nebolo nazvyš, ale Arriva podpisom zmluvy potvrdila, že podmienky v plnej miere akceptuje,“ priblížil Bako.

Verejné obstarávanie podľa Slovak Line bolo vyhlásené s malou časovou rezervou, pre námietky uchádzačov sa termín otvárania ponúk posúval viackrát z 22. júna 2020 až na 18. februára 2021, omeškal sa tak o osem mesiacov. „Považujeme za dôležité zdôrazniť, že žiadna z námietok predlžujúcich vyhodnotenie tendra nebola podaná zo strany Slovak Lines,“ dodal hovorca.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  2. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  3. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  4. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  5. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  6. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  7. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  8. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  1. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  2. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  3. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. Developer projektu Metropolis sa stal Lídrom roka 2022
  5. Nepotrebné telefóny pomáhajú na Vianoce deťom a rodinám v núdzi
  6. Tisíc líp aj pre včely od slovenskej prezidentky
  7. Changes to the System of Remedies
  8. How to succeed when acquiring a business in Slovakia
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 505
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 581
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 163
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 665
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 200
  6. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 4 068
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 065
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 509
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  6. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 139 486
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 9 111
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 303
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 113
  5. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 973
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 837
  7. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 2 806
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 1 947
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu