SME

Slovak Lines opakovanie varoval pred problémami s regionálnou dopravou

Arriva podľa Slovak Lines podcenila platy a počet vodičov a technického personálu.

Autobus spoločnosti Arriva, ktorá nahrádza autobusového dopravcu Slovak Lines v Bratislavskom samosprávnom kraji.Autobus spoločnosti Arriva, ktorá nahrádza autobusového dopravcu Slovak Lines v Bratislavskom samosprávnom kraji. (Zdroj: SME/Marko Erd)

BRATISLAVA. Spoločnosť Slovak Lines na zvýšené riziko ohrozenia regionálnej autobusovej dopravy v Bratislavskom samosprávnom kraji (BSK) opakovane upozorňovala. Ako informovala agentúru SITA, to bol aj hlavný dôvod námietok, ktoré v súťaži na prímestskú autobusovú dopravu v kraji podala na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Dopravca zároveň pre zamietnutie svojich námietok a odvolania podal súdnu žalobu na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia úradu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slovak Lines po preštudovaní konkurenčnej ponuky spoločnosti Arriva vyslovil obavy, že jej najnižšia cenová ponuka nezodpovedá súťažným podmienkam, môže znamenať ich nedodržanie, ohrozí poskytovanie služby a zvýšenie kvality, bezpečnosti cestovania, alebo sa podpíše pod výrazné zníženie mzdových a sociálnych podmienok približne päťsto vodičov a technického personálu.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť podotkla. že konzorcium s jej účasťou pri určení ceny v tendri vychádzala zo znalostí získaných počas prevádzkovania prímestskej autobusovej dopravy v BSK. V tendri uspela Arriva a od polovice novembra nahradila dlhodobého dopravcu v kraji Slovak Lines.

Súvisiaci článok Nedostatok vodičov v Bratislavskom kraji vyriešime, sľubuje Arriva Čítajte 

„Hlavným dôvodom aktuálnej situácie je podľa nás podcenenie mzdových podmienok a neadekvátne pracovné podmienky vodičov a technického personálu. Neočakávame preto, že by sa situácia v krátkej dobe výraznejšie zlepšila,“ uviedol hovorca Slovak Lines Štefan Bako. „Vieme, aké ťažké bolo získavať nových vodičov v Bratislavskom kraji, ktorých sme hľadali neustále. Očakávame, že počet voľných šoférov bude rýchlo klesať a doplniť stavy bude pre Arrivu čoraz ťažšie,“ podotkol. V súvislosti s vodičmi zdôraznil, že Slovak Lines nijako nebránil svojim vodičom nastúpiť k novému dopravcovi a pracovné úväzky rozviazal dohodou k 14. novembru tak, ako sľúbil na spoločnom stretnutí so zástupcami BSK.

SkryťVypnúť reklamu

Slovak Lines odmieta akékoľvek úvahy o obštrukciách v súťaži na výber dopravcu a podiele na vzniknutej situácii v regionálnej autobusovej doprave v BSK. „My a rovnako aj ÚVO sme jednali v zákonom stanovených termínoch, s ktorými sa vo verejnej súťaži počítalo. O tom, či boli naše námietky účelové, jednoznačne svedčí aktuálna situácia, na ktorú sme upozorňovali,“ poznamenal Bako. Dôkazom, že ich námietky nemali len samoúčelný charakter, je podľa neho aj rozhodnutie napadnúť ich vyhodnotenie zo strany ÚVO súdnou cestou.

Súvisiaci článok Masívny výpadok prímestských autobusov pretrváva Čítajte 

ÚVO napriek výhradám k najnižšej cene Arrivy, pričom rozhodnutie na prvom stupni zmenila v odvolaní rada úradu, napokon potvrdil výsledky súťaže v septembri. Bratislavský kraj tak dostal zelenú k podpisu zmluvy s vybraným uchádzačom, čo sa udialo v októbri, zhruba mesiac pred zmenou dopravcu. Arriva pre nedostatok vodičov od štartu prevádzky regionálnej dopravy v prvom týždni od 15. novembra nevypravila množstvo spojov na väčšine liniek, a to približne 30 až 40 percent. Kraj prijal ponuku Arrivy predbežne už v apríli 2021, odkedy mohla zabezpečovať základné úkony pre spustenie prevádzky služby.

SkryťVypnúť reklamu

„Spoločnosti Arriva sme poskytli komplexné informácie a ponúkli všetky naše kapacity. Konkrétne požiadavky od Arrivy prišli až po podpise zmluvy a z drvivej väčšiny boli naše služby odmietnuté. Času síce nebolo nazvyš, ale Arriva podpisom zmluvy potvrdila, že podmienky v plnej miere akceptuje,“ priblížil Bako.

Verejné obstarávanie podľa Slovak Line bolo vyhlásené s malou časovou rezervou, pre námietky uchádzačov sa termín otvárania ponúk posúval viackrát z 22. júna 2020 až na 18. februára 2021, omeškal sa tak o osem mesiacov. „Považujeme za dôležité zdôrazniť, že žiadna z námietok predlžujúcich vyhodnotenie tendra nebola podaná zo strany Slovak Lines,“ dodal hovorca.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 90 426
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 737
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 438
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 456
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 930
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 526
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 245
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 579
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kontajnerový terminál na kanáli v Hangzhou vo východnej Číne.

Číne zdvihol Trump clá na 125 percent.


ČTK 30
Robert Fico počas rokovania v parlamente v novembri 2021.

Koalícia navrhla odškodnenie, ktoré bude štát stáť viac ako päť miliónov eur.


82
Ukrajinskí vojaci pri obsluhe raketometu v Záporožskej oblasti.

Peking musí byť opatrný, tvrdí expert.


Peter Tkačenko.

Bödör prišiel na ÚV, aby si na to zvykol on aj my.


14
SkryťZatvoriť reklamu