SME

Slovak Lines opakovanie varoval pred problémami s regionálnou dopravou

Arriva podľa Slovak Lines podcenila platy a počet vodičov a technického personálu.

Autobus spoločnosti Arriva, ktorá nahrádza autobusového dopravcu Slovak Lines v Bratislavskom samosprávnom kraji.Autobus spoločnosti Arriva, ktorá nahrádza autobusového dopravcu Slovak Lines v Bratislavskom samosprávnom kraji. (Zdroj: SME/Marko Erd)

BRATISLAVA. Spoločnosť Slovak Lines na zvýšené riziko ohrozenia regionálnej autobusovej dopravy v Bratislavskom samosprávnom kraji (BSK) opakovane upozorňovala. Ako informovala agentúru SITA, to bol aj hlavný dôvod námietok, ktoré v súťaži na prímestskú autobusovú dopravu v kraji podala na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Dopravca zároveň pre zamietnutie svojich námietok a odvolania podal súdnu žalobu na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia úradu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slovak Lines po preštudovaní konkurenčnej ponuky spoločnosti Arriva vyslovil obavy, že jej najnižšia cenová ponuka nezodpovedá súťažným podmienkam, môže znamenať ich nedodržanie, ohrozí poskytovanie služby a zvýšenie kvality, bezpečnosti cestovania, alebo sa podpíše pod výrazné zníženie mzdových a sociálnych podmienok približne päťsto vodičov a technického personálu.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť podotkla. že konzorcium s jej účasťou pri určení ceny v tendri vychádzala zo znalostí získaných počas prevádzkovania prímestskej autobusovej dopravy v BSK. V tendri uspela Arriva a od polovice novembra nahradila dlhodobého dopravcu v kraji Slovak Lines.

Súvisiaci článok Nedostatok vodičov v Bratislavskom kraji vyriešime, sľubuje Arriva Čítajte 

„Hlavným dôvodom aktuálnej situácie je podľa nás podcenenie mzdových podmienok a neadekvátne pracovné podmienky vodičov a technického personálu. Neočakávame preto, že by sa situácia v krátkej dobe výraznejšie zlepšila,“ uviedol hovorca Slovak Lines Štefan Bako. „Vieme, aké ťažké bolo získavať nových vodičov v Bratislavskom kraji, ktorých sme hľadali neustále. Očakávame, že počet voľných šoférov bude rýchlo klesať a doplniť stavy bude pre Arrivu čoraz ťažšie,“ podotkol. V súvislosti s vodičmi zdôraznil, že Slovak Lines nijako nebránil svojim vodičom nastúpiť k novému dopravcovi a pracovné úväzky rozviazal dohodou k 14. novembru tak, ako sľúbil na spoločnom stretnutí so zástupcami BSK.

SkryťVypnúť reklamu

Slovak Lines odmieta akékoľvek úvahy o obštrukciách v súťaži na výber dopravcu a podiele na vzniknutej situácii v regionálnej autobusovej doprave v BSK. „My a rovnako aj ÚVO sme jednali v zákonom stanovených termínoch, s ktorými sa vo verejnej súťaži počítalo. O tom, či boli naše námietky účelové, jednoznačne svedčí aktuálna situácia, na ktorú sme upozorňovali,“ poznamenal Bako. Dôkazom, že ich námietky nemali len samoúčelný charakter, je podľa neho aj rozhodnutie napadnúť ich vyhodnotenie zo strany ÚVO súdnou cestou.

Súvisiaci článok Masívny výpadok prímestských autobusov pretrváva Čítajte 

ÚVO napriek výhradám k najnižšej cene Arrivy, pričom rozhodnutie na prvom stupni zmenila v odvolaní rada úradu, napokon potvrdil výsledky súťaže v septembri. Bratislavský kraj tak dostal zelenú k podpisu zmluvy s vybraným uchádzačom, čo sa udialo v októbri, zhruba mesiac pred zmenou dopravcu. Arriva pre nedostatok vodičov od štartu prevádzky regionálnej dopravy v prvom týždni od 15. novembra nevypravila množstvo spojov na väčšine liniek, a to približne 30 až 40 percent. Kraj prijal ponuku Arrivy predbežne už v apríli 2021, odkedy mohla zabezpečovať základné úkony pre spustenie prevádzky služby.

SkryťVypnúť reklamu

„Spoločnosti Arriva sme poskytli komplexné informácie a ponúkli všetky naše kapacity. Konkrétne požiadavky od Arrivy prišli až po podpise zmluvy a z drvivej väčšiny boli naše služby odmietnuté. Času síce nebolo nazvyš, ale Arriva podpisom zmluvy potvrdila, že podmienky v plnej miere akceptuje,“ priblížil Bako.

Verejné obstarávanie podľa Slovak Line bolo vyhlásené s malou časovou rezervou, pre námietky uchádzačov sa termín otvárania ponúk posúval viackrát z 22. júna 2020 až na 18. februára 2021, omeškal sa tak o osem mesiacov. „Považujeme za dôležité zdôrazniť, že žiadna z námietok predlžujúcich vyhodnotenie tendra nebola podaná zo strany Slovak Lines,“ dodal hovorca.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku aj bez spoluúčasti
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  5. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  6. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  7. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Doma v záhrade je najčítanejší mesačník na Slovensku
  2. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  5. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  6. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku
  7. Príbeh firmy, ktorá si získala celé Slovensko
  8. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 498
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 700
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 706
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 614
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 594
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 191
  7. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 2 495
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 2 290
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 101 774
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 137
  3. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 21 621
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 375
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 189
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 846
  7. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 7 382
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 243
  1. Radko Mačuha: Slovenská "Hospoda na Mýtince".
  2. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  3. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  4. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  5. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  6. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  7. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  8. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
SkryťZatvoriť reklamu