Pod Cyklomostom slobody v Devínskej Novej Vsi je malé detské ihrisko, náradie na cvičenie a zopár stojanov na bicykle. Totalitnú minulosť pripomína už len replika železnej opony a čierny kamenný pamätník jej obetiam.
Stav repliky je ďaleko od dokonalého - ostnatý drôt je uvoľnený a drevené stĺpy sa nakláňajú. Stále však vytvára pomerne presnú predstavu o tom, kam až bol vtedajší komunistický režim ochotný zájsť pri ochrane Československej socialistickej republiky pred západnou demokraciou a pri zabránení svojim občanom v úteku za slobodou.
Hranica
- Ženijne technická zátarasa bol systém na hranici železnej opony, ktorý mal zabrániť prekročeniu hraníc.
- Pozostávala z dvoch až štyroch plotov z ostnatého drôtu vrátane signálneho plotu s elektrickým napätím.
- Medzi plotmi sa často nachádzalo zorané pásmo o šírke približne 20 metrov, nazývané kontrolný pás, v ktorom bolo možné ľahko nájsť stopy prípadného „narušiteľa“ a miesto, kde prekonal prvý plot.
Fyzická železná opona je akýmsi zhmotnením bývalého režimu a jeho symbolom.
„Celý režim bol ňou pretkaný, v každom z nás bola železná opona, každý sme mali okolo hrudníka omotaný kus ostnatého drôtu. Kým sme dýchali plytko, tak bolo ako keby na prvý pohľad všetko v poriadku, ale akonáhle sme sa odhodlali nadýchnuť sa slobodne, zhlboka, ostne tohto pomyselného drôtu sa nám zaryli do pokožky,“ povedal Juraj Štekláč, podpredseda Bratislavského samosprávneho kraja, počas spomienkového podujatia pri Cyklomoste slobody. Kedysi patrilo toto miesto k najstráženejším v štáte a bolo neprístupné verejnosti.
Tí, ktorí sa narodili v roku 1989, dnes majú 32 rokov a často už majú svoje vlastné deti. V spoločnosti sa tak postupne vytráca bezprostredná, osobná skúsenosť s bývalým komunistickým režimom. Samosprávny kraj sa preto rozhodol prispieť k tomu, aby sa na tieto udalosti nezabudlo.

Územie (ne)slobody
Jednou z aktivít BSK v tomto smere je tematická cesta železnej opony, ktorá je súčasťou cyklotrasy Eurovelo 13. Táto cesta dostane jednotný vzhľad a kvalitné zázemie, ktoré bude okrem turistickej infraštruktúry zároveň odkazovať na históriu.
„V priebehu leta sa nám podarila veľká vec - zdokumentovali sme všetky existujúce stopy železnej opony v kraji,“ priblížil župan Juraj Droba. Primárne ide o objekty bývalých rôt pohraničnej stráže, častí signálnej steny, betónové ihlany, či stopy osamelých drevených stĺpov.