BRATISLAVA. Mesto Bratislava podpísalo vo štvrtok zmluvu za 74,58 milióna eur bez DPH na predĺženie električkovej trate v bratislavskej Petržalke až po Janíkov dvor.
Stavbu bude realizovať skupina dodávateľov zo Združenia NS MHD Petržalka.
Premávka od konca roka 2023
Mesto odovzdá stavenisko najneskôr do 15 dní od podpisu kontraktu, znamená to, že už v novembri sa začne výstavba jedného z najväčších dopravných projektov v Bratislave. Oznámil to primátor Bratislavy Matúš Vallo s tým, že električka by po novej trati mohla premávať do konca roka 2023.
"Práce začnú súčasne na viacerých stavebných objektoch situovaných pozdĺž celej trate. O podrobnejšom harmonograme prác budeme informovať po odovzdaní staveniska zhotoviteľovi. Základný harmonogram prác, ktorý je súčasťou zmluvy, ráta s dokončením potrebných stavebných prác tak, aby električka mohla premávať do konca roka 2023," skonštatoval Vallo.
Väčšina finančných nákladov bude hradená z eurofondov. Financie z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra v objeme prác, ktoré budú v rámci výstavby trate prebiehať po roku 2023, je mesto pripravené využiť na iné, už predpripravené dopravné projekty v Bratislave, ktoré je možné zrealizovať do konca roka 2023.
Trasa sa predĺži o takmer štyri kilometre
Budúca električková trať v Petržalke bude nadväzovať na jej prvú etapu Jesenského – Jungmannova, v rámci ktorej sa kompletne rekonštruoval aj Starý most.
Nový úsek električkovej trate v Petržalke bude nadväzovať na súčasnú zastávku Jungmannova. Trasa električky sa predĺži o 3,9 kilometra, od súčasnej konečnej zastávky Jungmannova po novú konečnú zastávku Janíkov dvor. Nový úsek bude mať celkovo sedem zastávok, predovšetkým v blízkosti dôležitých dopravných uzlov. Pôjde o zastávky, ako Chorvátske rameno, Gessayova, Zrkadlový háj, Stred, Veľký Draždiak, Lietavská a Janíkov dvor.
"Cesta električkou od Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie bude trvať 12 minút a v špičkových hodinách sa ráta s električkovým spojom v intervale každé dve až tri minúty. Novovybudovaná prepravná kapacita tak umožní presun až 30.000 cestujúcich," priblížil primátor.
Výstavba štyroch mostov
Projekt počíta aj s výsadbou rozchodníka na trati. Vysadených bude aj vyše 1500 stromov, hlavne v stromoradiach pozdĺž trate a popri cyklistických či peších chodníkoch.
Pribudnú tiež kríky, trvalky, lúčne porasty i trávniky. Zastávkové ostrovčeky majú byť priestranné, bezbariérové, v niektorých polohách integrované s autobusovými zastávkami. Prístrešky na zastávkach sú navrhnuté s bezúdržbovými vegetačnými strechami.
"V rámci projektu budú vybudované štyri nové mostné objekty," podotkol Vallo. Súčasťou stavby bude aj vybudovanie križovatiek s priečnymi komunikáciami, preložky technickej infraštruktúry a konštrukcií, a to najmä preložky inžinierskych sietí a tiež úprava koryta Chorvátskeho ramena.
V Združení NS MHD Petržalka, ktoré bude novú trať stavať, je hlavným členom Aldesa Construcciones Polska a ostatnými členmi sú Aldesa Construcciones S.A., Cedis a Hant BA.