SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Návrhy zmien územného plánu by mali zohľadniť klimatickú zmenu

Bratislava chce zaviesť nové prísne pravidlá na umiestňovanie reklamy v meste.

Začiatok prípravných prác na projekte Vydrica.Začiatok prípravných prác na projekte Vydrica. (Zdroj: Profit - Tomáš Vašuta)

BRATISLAVA. Ročný priemerný nárast teploty o dva až tri stupne Celzia, predĺženie periódy extrémnych teplôt na 30 z pôvodných desiatich dní, pokles ročných zrážok o päť percent či pokles hladiny Dunaja.

Aj to sú najvýznamnejšie očakávané dôsledky zmeny klímy na území Bratislavy, ktoré pomenúva magistrát v navrhovaných zmenách a doplnkoch 07 územného plánu hlavného mesta. O ich schválení budú vo štvrtok rozhodovať mestskí poslanci.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Má ísť o aktualizáciu územnoplánovacej dokumentácie hlavného mesta v oblasti rozvoja bratislavských mestských častí v možnosti obstarávania územných plánov zón. Taktiež v oblasti reklamných stavieb, dopravného vybavenia a zabezpečenia nových plôch pre nakladanie s odpadmi.

SkryťVypnúť reklamu

Magistrát v dokumente hľadí aj na adaptáciu na zmenu klímy. Upozorňuje tiež na očakávané dôsledky zmeny klímy v Bratislave. Okrem spomínaných predpokladá v meste aj dlhšie periódy sucha v lete či extrémne výkyvy počasia, ako silné vetry, búrky či prívalové dažde.

"Adaptáciu na zmenu klímy je možné realizovať preventívnymi opatreniami, ktorých cieľom je predvídať vplyvy zmeny klímy a predchádzať škodám, ktoré môžu dané vplyvy spôsobiť, alebo ich minimalizovať," konštatuje v dokumente hlavné mesto s tým, že je potrebné rešpektovať najvýznamnejšie strategické dokumenty na území Slovenska a Európskej únie (EÚ) a z nich vychádzajúce strategické dokumenty hlavného mesta.

Bratislava chce zaviesť nové prísne pravidlá na umiestňovanie reklamy v meste. Reklamné stavby podľa návrhu nesmú brániť diaľkovým pohľadom na mesto, na jeho orientačné body a hodnotné objekty.

SkryťVypnúť reklamu

Nemôžu narúšať panorámu a siluetu mesta. Reklama má byť vždy podriadená svojmu okoliu - verejnému priestoru.

Nesmie rušiť okolie nadmerným hlukom, výrazným osvetlením či inými vizuálne nevhodnými prostriedkami. V križovatkách a dopravných uzloch nesmú brániť vo výhľade vodičom, cyklistom či chodcom. Nesmú ich ani rozptyľovať v pozornosti.

"Je neprípustné umiestňovať reklamné stavby do prírodného prostredia, chráneného územia, pozdĺž Dunajského nábrežia a promenády i na plochách zelene," píše sa v dokumente.

Zmeny v územnom pláne reflektujú aj na to, že Bratislava bude postupne zavádzať zber kuchynského biologicky rozložiteľného odpadu. Ráta tiež s vybudovaním zariadení (kompostární) na zhodnocovanie tohto odpadu. Dokument tiež ráta s novou električkovou traťou Pribinova – Košická. Ide o diskutovaný projekt, keďže má trať viesť blízko novej budovy Slovenského národného divadla.

SkryťVypnúť reklamu

Primátor Bratislavy Matúš Vallo ešte minulý rok informoval, že mesto chystá aj zmeny a doplnky územného plánu 08, ktoré majú riešiť napríklad nájomné bývanie i zmeny vo verejnom záujme.

Zmeny a doplnky 09 majú byť podľa primátora metodické. Zároveň deklaroval, že sa pracuje aj na novom územnom pláne hlavného mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  5. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 24 110
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 708
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 5 233
  4. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 3 343
  5. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 017
  6. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 591
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 523
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 022
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 13 994
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 490
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 387
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 818
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 566
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 341
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 299
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 074
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu