SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Špeciálny vlak pri príležitosti Európskeho roka železníc dorazil do Bratislavy

Rok 2021 je Európskym rokom železníc.

BRATISLAVA. Rok 2021 je Európskym rokom železníc. Vyhlásila ho Európska komisia (EK) s cieľom podporiť a propagovať osobnú a nákladnú železničnú dopravu v Európe.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri tejto príležitosti vyrazil zo železničnej stanice Lisabon 2. septembra špeciálny vlak "Connecting Europe Express". Po ôsmich dňoch dorazil v piatok do Bratislavy na Hlavnú stanicu a následne do Múzea dopravy SR.

Vlak z Viedne do Bratislavy viezol špeciálny rušeň Vectron 383 110. Ide o najmodernejší rušeň z flotily Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Európsky rok železníc sa rozhodla podporiť aj Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo), ktorá venovala dizajn rušňa HDV radu 363 práve tomuto roku.

SkryťVypnúť reklamu

Ako informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ria Feik Achbergerová, expres svoju cestu po Európe ukončí 7. októbra v Paríži. Prejde 26 členských štátov EÚ s viac ako 100 zastávkami. Spolu pôjde o trasu dlhú približne 20-tisíc kilometrov cez 33 hraničných priechodov a do celého projektu sa zapojí až 40 rôznych partnerov.

Vlakom po Európe cestujú aj zástupcovia EK, medzi inými aj Iveta Radičová, ktorá je koordinátorkou pre koridor TEN-T Stredomorie. V Múzeu dopravy ich privítali predstavitelia štátnej správy, Zastúpenia Európskej komisie a samosprávy.

"Európske vlaky ponúkajú Európanom množstvo výhod a sú naším dôležitým spojencom v dosahovaní mnohých cieľov Európskej zelenej dohody, zelenej transformácie Európy a tiež významnej ambície, a to, aby sa Európa stala do roku 2050 prvým klimaticky neutrálnym kontinentom," skonštatoval zástupca vedúceho Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Radim Dvořák.

SkryťVypnúť reklamu

Predseda predstavenstva ZSSK Roman Koreň podotkol, že takmer všetko, čo je na slovenskej železnici moderné, je spojené v fondmi EÚ. "Z tratí sa zmodernizoval úsek z Bratislavy po Žilinu v sume zhruba 2 miliardy eur. Ďalšie stovky miliónov eur šli do vozidiel," dodal s tým, že železnice v Európe prepravujú 7 percent všetkých cestujúcich a 11 percent všetkého tovaru, pričom vyprodukujú menej ako 0,5 percent emisií skleníkových plynov spôsobených dopravou.

ŽSR oceňujú, že vláda SR odobrila návrh na prípravu štúdie uskutočniteľnosti plánovanej stavby vysokorýchlostnej železnice medzi Budapešťou, Bratislavou, Brnom, Prahou a Varšavou. "Pre Slovensko by znamenala príležitosť pre jednoduchšie prepojenie obyvateľov aj z priľahlých lokalít a je dôkazom, že Slovensko chce byť súčasťou európskeho železničného priestoru," myslí si generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila.

SkryťVypnúť reklamu

Železničná doprava, osobná aj nákladná, je podľa predsedu predstavenstva ZSSK Cargo Romana Gona druhom dopravy, ktorý je predurčený byť základom celého dopravného systému. Poukázal pritom na nízku uhlíkovú stopu, veľkú kapacitu prepravy a komfort železničnej dopravy. "Veríme, že aj takýmito aktivitami sa podarí urýchliť zjednocovanie železničných dopravných systémov v Európe a pritiahnuť väčšie množstvo zákazníkov," dodal.

Bezpečnosť a udržateľnosť koľajovej dopravy vyzdvihol aj predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba. "Preto je väčšina strategických dopravných projektov v kraji orientovaná na rozvoj koľajovej dopravy – železničnej aj električkovej. Pre župu je prioritou skapacitňovanie najvyťaženejších železničných tratí, ako aj budovanie prestupných terminálov integrovanej dopravy," priblížil.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  6. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  7. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 836
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 4 487
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 3 327
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 134
  5. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 694
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 220
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 770
  8. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 1 727
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 243 558
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 13 779
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 731
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 529
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 869
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 576
  7. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 206
  8. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity? 1 811
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu