SME

Špeciálny vlak pri príležitosti Európskeho roka železníc dorazil do Bratislavy

Rok 2021 je Európskym rokom železníc.

BRATISLAVA. Rok 2021 je Európskym rokom železníc. Vyhlásila ho Európska komisia (EK) s cieľom podporiť a propagovať osobnú a nákladnú železničnú dopravu v Európe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri tejto príležitosti vyrazil zo železničnej stanice Lisabon 2. septembra špeciálny vlak "Connecting Europe Express". Po ôsmich dňoch dorazil v piatok do Bratislavy na Hlavnú stanicu a následne do Múzea dopravy SR.

Vlak z Viedne do Bratislavy viezol špeciálny rušeň Vectron 383 110. Ide o najmodernejší rušeň z flotily Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Európsky rok železníc sa rozhodla podporiť aj Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo), ktorá venovala dizajn rušňa HDV radu 363 práve tomuto roku.

SkryťVypnúť reklamu

Ako informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ria Feik Achbergerová, expres svoju cestu po Európe ukončí 7. októbra v Paríži. Prejde 26 členských štátov EÚ s viac ako 100 zastávkami. Spolu pôjde o trasu dlhú približne 20-tisíc kilometrov cez 33 hraničných priechodov a do celého projektu sa zapojí až 40 rôznych partnerov.

Vlakom po Európe cestujú aj zástupcovia EK, medzi inými aj Iveta Radičová, ktorá je koordinátorkou pre koridor TEN-T Stredomorie. V Múzeu dopravy ich privítali predstavitelia štátnej správy, Zastúpenia Európskej komisie a samosprávy.

"Európske vlaky ponúkajú Európanom množstvo výhod a sú naším dôležitým spojencom v dosahovaní mnohých cieľov Európskej zelenej dohody, zelenej transformácie Európy a tiež významnej ambície, a to, aby sa Európa stala do roku 2050 prvým klimaticky neutrálnym kontinentom," skonštatoval zástupca vedúceho Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Radim Dvořák.

SkryťVypnúť reklamu

Predseda predstavenstva ZSSK Roman Koreň podotkol, že takmer všetko, čo je na slovenskej železnici moderné, je spojené v fondmi EÚ. "Z tratí sa zmodernizoval úsek z Bratislavy po Žilinu v sume zhruba 2 miliardy eur. Ďalšie stovky miliónov eur šli do vozidiel," dodal s tým, že železnice v Európe prepravujú 7 percent všetkých cestujúcich a 11 percent všetkého tovaru, pričom vyprodukujú menej ako 0,5 percent emisií skleníkových plynov spôsobených dopravou.

ŽSR oceňujú, že vláda SR odobrila návrh na prípravu štúdie uskutočniteľnosti plánovanej stavby vysokorýchlostnej železnice medzi Budapešťou, Bratislavou, Brnom, Prahou a Varšavou. "Pre Slovensko by znamenala príležitosť pre jednoduchšie prepojenie obyvateľov aj z priľahlých lokalít a je dôkazom, že Slovensko chce byť súčasťou európskeho železničného priestoru," myslí si generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila.

SkryťVypnúť reklamu

Železničná doprava, osobná aj nákladná, je podľa predsedu predstavenstva ZSSK Cargo Romana Gona druhom dopravy, ktorý je predurčený byť základom celého dopravného systému. Poukázal pritom na nízku uhlíkovú stopu, veľkú kapacitu prepravy a komfort železničnej dopravy. "Veríme, že aj takýmito aktivitami sa podarí urýchliť zjednocovanie železničných dopravných systémov v Európe a pritiahnuť väčšie množstvo zákazníkov," dodal.

Bezpečnosť a udržateľnosť koľajovej dopravy vyzdvihol aj predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba. "Preto je väčšina strategických dopravných projektov v kraji orientovaná na rozvoj koľajovej dopravy – železničnej aj električkovej. Pre župu je prioritou skapacitňovanie najvyťaženejších železničných tratí, ako aj budovanie prestupných terminálov integrovanej dopravy," priblížil.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 349
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 518
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 698
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 606
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 128
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 557
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 394
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  2. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  3. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  4. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  5. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  6. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  7. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 656
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 345
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 167
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 110
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 10 854
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 321
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 890
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu