SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Na bratislavských diaľniciach povolia aj rýchlosť 130 km/h

Zavedením systému inteligentných diaľnic sa má výrazne znížiť výskyt kolón a ich rozsah.

Na snímke dopravná situácia na Einsteinovej ulici (vpravo) a uzavretý pravý jazdný pás diaľnice D1 (smer Žilina) na úseku Most Lafranconi a Prístavný most (v strede) počas opravy vozovky v Bratislave.Na snímke dopravná situácia na Einsteinovej ulici (vpravo) a uzavretý pravý jazdný pás diaľnice D1 (smer Žilina) na úseku Most Lafranconi a Prístavný most (v strede) počas opravy vozovky v Bratislave. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť spúšťa na bratislavských diaľniciach D1 a D2 najmodernejšie líniové riadenie dopravy na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zavedením systému tzv. inteligentných, respektíve chytrých diaľnic sa má výrazne znížiť výskyt kolón a ich rozsah, zlepšiť plynulosť dopravy a zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky.

Po obchvate bude zároveň možné v niektorých časových úsekoch jazdiť rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu.

Povolená rýchlosť podľa dopravnej situácie

Na stredajšej tlačovej konferencii o tom informovali predstavitelia NDS a dopravnej polície.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Opravu mosta na D2 v Lamači stihli skôr, doprava sa spustí už v piatok Čítajte 

"Toto riadenie má niekoľko prínosov, ktoré budú významne meniť a ovplyvňovať dopravu v Bratislave. Hlavným je zvýšenie bezpečnosti. Automaticky sa bude zvyšovať plynulosť cestnej premávky," skonštatoval Peter Peťko, člen predstavenstva a riaditeľ prevádzkového úseku NDS. V určitých momentoch bude možná rýchlosť 130 km/h.

"Rýchlosť nebude platná počas celého dňa, ale bude dynamicky riadená podľa stavu cestnej siete," zdôraznil Peťko.

Sieť senzorov

Novým systémom sa očakáva tiež zvýšenie kapacity cestnej siete o desať až dvadsať percent.

Prvá fáza líniového riadenia bude spustená vo štvrtok (26.8.) v celej dĺžke diaľnice D1 na území mesta, teda medzi križovatkou Bratislava, Pečňa a budúcou križovatkou Bratislava, východ (v súčasnosti výjazd Vajnory).

SkryťVypnúť reklamu

Následne v druhej etape to bude na úseku diaľnice D2 od tunela Sitina, respektíve výjazdu Mlynská dolina po križovatku Jarovce.

Vstupné údaje pre riadiaci systém bude zbierať 178 senzorov umiestnených na diaľnici. Ide najmä o detektory vozidiel, stavu vozovky a senzory ovzdušia. Údaje systém vyhodnotí a namodeluje premávkové procesy.

Riadenie premenných dopravných značiek bude automatické, nastavenie bude prehodnocované každých 60 sekúnd, pri závažnejších incidentoch aj skôr.

Výmena tabúľ so značením

V prípade zhoršenia či závažných incidentoch budú na značkách rozsvietené zodpovedajúce obmedzenia, zákazy a výstrahy, v ideálnych podmienkach budú dopravné značky zhasnuté.

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina) je presvedčený, že tento pilotný projekt budú rozširovať aj na iné úseky v rámci Slovenska. Treba sa podľa neho inšpirovať skúsenosťami a smart riešeniami z iných krajín a miest.

SkryťVypnúť reklamu

"Týmto vieme zásadným spôsobom zvýšiť prejazdnosť mesta o 15 až 20 percent a v neposlednom rade vieme zvýšiť aj bezpečnosť," skonštatoval v stanovisku.

Kompetentní zároveň upriamujú pozornosť aj na aktualizáciu dopravného značenia, a tým zjednotenie dopravného značenia v Bratislave.

Aktualizácia trvalého dopravného značenia sa týka diaľnice D1 v úseku od križovatky Pečňa – výjazd letisko a na diaľnici D2 v úseku Pečňa.

Zmeny súvisia nielen s novou vyhláškou o dopravnom značení i spustením diaľničnej križovatky D4/R7. Do novembra by malo byť takto vymenených 100 tabúľ so značením.

Systém líniového riadenia plánuje NDS výhľadovo predĺžiť na diaľnici D1 až po Senec a na diaľnici D2 po budúci uzol Bratislava (v súčasnosti Stupava).

Aplikované bude tiež na stavbách obchvatu Bratislavy, teda na diaľnici D4 od Jaroviec po Raču a na rýchlostnej ceste R7 v úseku Bratislava, Nivy – Bratislava, juh. Po líniovom systéme má byť spustené aj sieťové dopravné riadenie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  6. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  7. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 849
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 4 414
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 3 402
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 171
  5. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 726
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 186
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 783
  8. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 502
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 243 456
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 211
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 719
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 531
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 936
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 575
  7. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 206
  8. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 144
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu