SME
Piatok, 24. september, 2021 | Meniny má Ľuboš, ĽuborKrížovkyKrížovky

Na bratislavských diaľniciach povolia aj rýchlosť 130 km/h

Zavedením systému inteligentných diaľnic sa má výrazne znížiť výskyt kolón a ich rozsah.

Na snímke dopravná situácia na Einsteinovej ulici (vpravo) a uzavretý pravý jazdný pás diaľnice D1 (smer Žilina) na úseku Most Lafranconi a Prístavný most (v strede) počas opravy vozovky v Bratislave.Na snímke dopravná situácia na Einsteinovej ulici (vpravo) a uzavretý pravý jazdný pás diaľnice D1 (smer Žilina) na úseku Most Lafranconi a Prístavný most (v strede) počas opravy vozovky v Bratislave. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť spúšťa na bratislavských diaľniciach D1 a D2 najmodernejšie líniové riadenie dopravy na Slovensku.

Zavedením systému tzv. inteligentných, respektíve chytrých diaľnic sa má výrazne znížiť výskyt kolón a ich rozsah, zlepšiť plynulosť dopravy a zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky.

Po obchvate bude zároveň možné v niektorých časových úsekoch jazdiť rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu.

Povolená rýchlosť podľa dopravnej situácie

Na stredajšej tlačovej konferencii o tom informovali predstavitelia NDS a dopravnej polície.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Opravu mosta na D2 v Lamači stihli skôr, doprava sa spustí už v piatok Čítajte 

"Toto riadenie má niekoľko prínosov, ktoré budú významne meniť a ovplyvňovať dopravu v Bratislave. Hlavným je zvýšenie bezpečnosti. Automaticky sa bude zvyšovať plynulosť cestnej premávky," skonštatoval Peter Peťko, člen predstavenstva a riaditeľ prevádzkového úseku NDS. V určitých momentoch bude možná rýchlosť 130 km/h.

"Rýchlosť nebude platná počas celého dňa, ale bude dynamicky riadená podľa stavu cestnej siete," zdôraznil Peťko.

Sieť senzorov

Novým systémom sa očakáva tiež zvýšenie kapacity cestnej siete o desať až dvadsať percent.

Prvá fáza líniového riadenia bude spustená vo štvrtok (26.8.) v celej dĺžke diaľnice D1 na území mesta, teda medzi križovatkou Bratislava, Pečňa a budúcou križovatkou Bratislava, východ (v súčasnosti výjazd Vajnory).

Skryť Vypnúť reklamu

Následne v druhej etape to bude na úseku diaľnice D2 od tunela Sitina, respektíve výjazdu Mlynská dolina po križovatku Jarovce.

Vstupné údaje pre riadiaci systém bude zbierať 178 senzorov umiestnených na diaľnici. Ide najmä o detektory vozidiel, stavu vozovky a senzory ovzdušia. Údaje systém vyhodnotí a namodeluje premávkové procesy.

Riadenie premenných dopravných značiek bude automatické, nastavenie bude prehodnocované každých 60 sekúnd, pri závažnejších incidentoch aj skôr.

Výmena tabúľ so značením

V prípade zhoršenia či závažných incidentoch budú na značkách rozsvietené zodpovedajúce obmedzenia, zákazy a výstrahy, v ideálnych podmienkach budú dopravné značky zhasnuté.

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina) je presvedčený, že tento pilotný projekt budú rozširovať aj na iné úseky v rámci Slovenska. Treba sa podľa neho inšpirovať skúsenosťami a smart riešeniami z iných krajín a miest.

Skryť Vypnúť reklamu

"Týmto vieme zásadným spôsobom zvýšiť prejazdnosť mesta o 15 až 20 percent a v neposlednom rade vieme zvýšiť aj bezpečnosť," skonštatoval v stanovisku.

Kompetentní zároveň upriamujú pozornosť aj na aktualizáciu dopravného značenia, a tým zjednotenie dopravného značenia v Bratislave.

Aktualizácia trvalého dopravného značenia sa týka diaľnice D1 v úseku od križovatky Pečňa – výjazd letisko a na diaľnici D2 v úseku Pečňa.

Zmeny súvisia nielen s novou vyhláškou o dopravnom značení i spustením diaľničnej križovatky D4/R7. Do novembra by malo byť takto vymenených 100 tabúľ so značením.

Systém líniového riadenia plánuje NDS výhľadovo predĺžiť na diaľnici D1 až po Senec a na diaľnici D2 po budúci uzol Bratislava (v súčasnosti Stupava).

Aplikované bude tiež na stavbách obchvatu Bratislavy, teda na diaľnici D4 od Jaroviec po Raču a na rýchlostnej ceste R7 v úseku Bratislava, Nivy – Bratislava, juh. Po líniovom systéme má byť spustené aj sieťové dopravné riadenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  2. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  3. Schátrali tam kúpele, palác aj železnica. Ako kedysi vyzeralo Trnavské mýto?
  4. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  5. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  6. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  10. Znalec slovenského brandy
  1. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  8. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  9. Spravte si zásoby zdravia
  10. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 332
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 911
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 4 281
  4. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 128
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 614
  6. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 3 546
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 391
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 155
  9. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 032
  10. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 587
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  2. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  3. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  4. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  5. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  6. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  7. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  8. Matej Vagač: Hrozí nám druhá Drotárska aj na nábreží pri bývalom PKO?
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 151
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 15 261
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 7 490
  4. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 885
  5. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 5 686
  6. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 316
  7. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 4 243
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 790
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu