SME

Na bratislavských diaľniciach povolia aj rýchlosť 130 km/h

Zavedením systému inteligentných diaľnic sa má výrazne znížiť výskyt kolón a ich rozsah.

Na snímke dopravná situácia na Einsteinovej ulici (vpravo) a uzavretý pravý jazdný pás diaľnice D1 (smer Žilina) na úseku Most Lafranconi a Prístavný most (v strede) počas opravy vozovky v Bratislave.Na snímke dopravná situácia na Einsteinovej ulici (vpravo) a uzavretý pravý jazdný pás diaľnice D1 (smer Žilina) na úseku Most Lafranconi a Prístavný most (v strede) počas opravy vozovky v Bratislave. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť spúšťa na bratislavských diaľniciach D1 a D2 najmodernejšie líniové riadenie dopravy na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zavedením systému tzv. inteligentných, respektíve chytrých diaľnic sa má výrazne znížiť výskyt kolón a ich rozsah, zlepšiť plynulosť dopravy a zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky.

Po obchvate bude zároveň možné v niektorých časových úsekoch jazdiť rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu.

Povolená rýchlosť podľa dopravnej situácie

Na stredajšej tlačovej konferencii o tom informovali predstavitelia NDS a dopravnej polície.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Opravu mosta na D2 v Lamači stihli skôr, doprava sa spustí už v piatok Čítajte 

"Toto riadenie má niekoľko prínosov, ktoré budú významne meniť a ovplyvňovať dopravu v Bratislave. Hlavným je zvýšenie bezpečnosti. Automaticky sa bude zvyšovať plynulosť cestnej premávky," skonštatoval Peter Peťko, člen predstavenstva a riaditeľ prevádzkového úseku NDS. V určitých momentoch bude možná rýchlosť 130 km/h.

"Rýchlosť nebude platná počas celého dňa, ale bude dynamicky riadená podľa stavu cestnej siete," zdôraznil Peťko.

Sieť senzorov

Novým systémom sa očakáva tiež zvýšenie kapacity cestnej siete o desať až dvadsať percent.

Prvá fáza líniového riadenia bude spustená vo štvrtok (26.8.) v celej dĺžke diaľnice D1 na území mesta, teda medzi križovatkou Bratislava, Pečňa a budúcou križovatkou Bratislava, východ (v súčasnosti výjazd Vajnory).

SkryťVypnúť reklamu

Následne v druhej etape to bude na úseku diaľnice D2 od tunela Sitina, respektíve výjazdu Mlynská dolina po križovatku Jarovce.

Vstupné údaje pre riadiaci systém bude zbierať 178 senzorov umiestnených na diaľnici. Ide najmä o detektory vozidiel, stavu vozovky a senzory ovzdušia. Údaje systém vyhodnotí a namodeluje premávkové procesy.

Riadenie premenných dopravných značiek bude automatické, nastavenie bude prehodnocované každých 60 sekúnd, pri závažnejších incidentoch aj skôr.

Výmena tabúľ so značením

V prípade zhoršenia či závažných incidentoch budú na značkách rozsvietené zodpovedajúce obmedzenia, zákazy a výstrahy, v ideálnych podmienkach budú dopravné značky zhasnuté.

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina) je presvedčený, že tento pilotný projekt budú rozširovať aj na iné úseky v rámci Slovenska. Treba sa podľa neho inšpirovať skúsenosťami a smart riešeniami z iných krajín a miest.

SkryťVypnúť reklamu

"Týmto vieme zásadným spôsobom zvýšiť prejazdnosť mesta o 15 až 20 percent a v neposlednom rade vieme zvýšiť aj bezpečnosť," skonštatoval v stanovisku.

Kompetentní zároveň upriamujú pozornosť aj na aktualizáciu dopravného značenia, a tým zjednotenie dopravného značenia v Bratislave.

Aktualizácia trvalého dopravného značenia sa týka diaľnice D1 v úseku od križovatky Pečňa – výjazd letisko a na diaľnici D2 v úseku Pečňa.

Zmeny súvisia nielen s novou vyhláškou o dopravnom značení i spustením diaľničnej križovatky D4/R7. Do novembra by malo byť takto vymenených 100 tabúľ so značením.

Systém líniového riadenia plánuje NDS výhľadovo predĺžiť na diaľnici D1 až po Senec a na diaľnici D2 po budúci uzol Bratislava (v súčasnosti Stupava).

Aplikované bude tiež na stavbách obchvatu Bratislavy, teda na diaľnici D4 od Jaroviec po Raču a na rýchlostnej ceste R7 v úseku Bratislava, Nivy – Bratislava, juh. Po líniovom systéme má byť spustené aj sieťové dopravné riadenie.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  5. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  6. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel
  7. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  8. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  2. TIPOS spustil novú kampaň
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  5. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  7. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  8. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  1. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 11 440
  2. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 6 855
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 5 649
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 834
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 605
  6. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 3 941
  7. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu? 3 288
  8. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké 3 215
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezident Pellegrini sa od rétoriky Roberta Fica a vládnej koalície odkláňa aj v téme zvyšovania výdavkov na obranu.

V nedeľu 15. júna uplynie rok od Pellegriniho inaugurácie.


4
Hotel Branč ponúka na prenájom 11 izieb.

Hotel mieri do dražby, stratil polovicu hodnoty.


Peter Tkačenko.

Prezident ešte nenašiel zločin, ktorý by bol strašnejší než ohrozenie jeho potrieb.


6
F-35 na palube lietadlovej lode USS Carl Vinson.

Problémom je iránsky jadrový program.


12
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 110 788
  2. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 36 054
  3. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 16 984
  4. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 13 103
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 10 541
  6. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode? 9 518
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 9 037
  8. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 8 676
  1. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  2. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  3. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  4. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman
  6. Radko Mačuha: Slovenská "Hospoda na Mýtince".
  7. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  8. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
SkryťZatvoriť reklamu