SME

Na bratislavských diaľniciach povolia aj rýchlosť 130 km/h

Zavedením systému inteligentných diaľnic sa má výrazne znížiť výskyt kolón a ich rozsah.

Na snímke dopravná situácia na Einsteinovej ulici (vpravo) a uzavretý pravý jazdný pás diaľnice D1 (smer Žilina) na úseku Most Lafranconi a Prístavný most (v strede) počas opravy vozovky v Bratislave.Na snímke dopravná situácia na Einsteinovej ulici (vpravo) a uzavretý pravý jazdný pás diaľnice D1 (smer Žilina) na úseku Most Lafranconi a Prístavný most (v strede) počas opravy vozovky v Bratislave. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť spúšťa na bratislavských diaľniciach D1 a D2 najmodernejšie líniové riadenie dopravy na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zavedením systému tzv. inteligentných, respektíve chytrých diaľnic sa má výrazne znížiť výskyt kolón a ich rozsah, zlepšiť plynulosť dopravy a zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky.

Po obchvate bude zároveň možné v niektorých časových úsekoch jazdiť rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu.

Povolená rýchlosť podľa dopravnej situácie

Na stredajšej tlačovej konferencii o tom informovali predstavitelia NDS a dopravnej polície.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Opravu mosta na D2 v Lamači stihli skôr, doprava sa spustí už v piatok Čítajte 

"Toto riadenie má niekoľko prínosov, ktoré budú významne meniť a ovplyvňovať dopravu v Bratislave. Hlavným je zvýšenie bezpečnosti. Automaticky sa bude zvyšovať plynulosť cestnej premávky," skonštatoval Peter Peťko, člen predstavenstva a riaditeľ prevádzkového úseku NDS. V určitých momentoch bude možná rýchlosť 130 km/h.

"Rýchlosť nebude platná počas celého dňa, ale bude dynamicky riadená podľa stavu cestnej siete," zdôraznil Peťko.

Sieť senzorov

Novým systémom sa očakáva tiež zvýšenie kapacity cestnej siete o desať až dvadsať percent.

Prvá fáza líniového riadenia bude spustená vo štvrtok (26.8.) v celej dĺžke diaľnice D1 na území mesta, teda medzi križovatkou Bratislava, Pečňa a budúcou križovatkou Bratislava, východ (v súčasnosti výjazd Vajnory).

SkryťVypnúť reklamu

Následne v druhej etape to bude na úseku diaľnice D2 od tunela Sitina, respektíve výjazdu Mlynská dolina po križovatku Jarovce.

Vstupné údaje pre riadiaci systém bude zbierať 178 senzorov umiestnených na diaľnici. Ide najmä o detektory vozidiel, stavu vozovky a senzory ovzdušia. Údaje systém vyhodnotí a namodeluje premávkové procesy.

Riadenie premenných dopravných značiek bude automatické, nastavenie bude prehodnocované každých 60 sekúnd, pri závažnejších incidentoch aj skôr.

Výmena tabúľ so značením

V prípade zhoršenia či závažných incidentoch budú na značkách rozsvietené zodpovedajúce obmedzenia, zákazy a výstrahy, v ideálnych podmienkach budú dopravné značky zhasnuté.

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina) je presvedčený, že tento pilotný projekt budú rozširovať aj na iné úseky v rámci Slovenska. Treba sa podľa neho inšpirovať skúsenosťami a smart riešeniami z iných krajín a miest.

SkryťVypnúť reklamu

"Týmto vieme zásadným spôsobom zvýšiť prejazdnosť mesta o 15 až 20 percent a v neposlednom rade vieme zvýšiť aj bezpečnosť," skonštatoval v stanovisku.

Kompetentní zároveň upriamujú pozornosť aj na aktualizáciu dopravného značenia, a tým zjednotenie dopravného značenia v Bratislave.

Aktualizácia trvalého dopravného značenia sa týka diaľnice D1 v úseku od križovatky Pečňa – výjazd letisko a na diaľnici D2 v úseku Pečňa.

Zmeny súvisia nielen s novou vyhláškou o dopravnom značení i spustením diaľničnej križovatky D4/R7. Do novembra by malo byť takto vymenených 100 tabúľ so značením.

Systém líniového riadenia plánuje NDS výhľadovo predĺžiť na diaľnici D1 až po Senec a na diaľnici D2 po budúci uzol Bratislava (v súčasnosti Stupava).

Aplikované bude tiež na stavbách obchvatu Bratislavy, teda na diaľnici D4 od Jaroviec po Raču a na rýchlostnej ceste R7 v úseku Bratislava, Nivy – Bratislava, juh. Po líniovom systéme má byť spustené aj sieťové dopravné riadenie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 97 311
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 056
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 745
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 987
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 264
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 997
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 775
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu