Foto SME - Miroslava Cibulková
Čoraz viac pomaľovaných kráv zapĺňa ulice mesta, do konca mesiaca ich má byť osemdesiat. Čitatelia denníka SME svojím hlasovaním spomedzi viacerých návrhov vybrali kravu pre svoje noviny. Bude stáť rovno pred redakciou na Námestí SNP. Jej autorom je DANIEL BROGYÁNYI (na snímke) a volá sa Warholovka.
Prečo Warholovka?
"Keď za mnou prišli s týmto projektom, prvé na čo som si spomenul bolo, že Andy Warhol urobil portrét kravy. Keď on urobil kravu, tak ja som urobil kravu s jeho portrétom."
Warhol sa na vašich prácach zjavuje často.
"Aj teraz robím jeden projekt s jeho portrétom. Vytvoril som malý plagát, ktorý si môže každý vymaľovať ako chce a vytvoriť si tak 'svojho' Warhola. Takéto 'omaľovánky' robil aj on, lebo vraj každý človek si môže svoje umenie vytvárať aj sám."
Tiež ste sponzorovi ponúkli viac návrhov?
"Áno, ale všetko to boli warholovky, len v iných farebných variáciách. Do ankety SME bola vybraná červená, ale je možné, že z druhej strany bude mať inú farbu. Fialovú alebo zelenú, ešte neviem."
Warholovka je v procese zrodu?
"Návrh bol hotový pomerne rýchlo, ale realizácia trvá oveľa dlhšie. Pôvodne som chcel Warholov portrét tlačiť na fólie a tie na kravu, ale podklad nie je dosť hladký. Budem teda musieť vytvoriť portrét v kontúre, ten sa vyreže do fólie a tak vznikne akási šablóna. Tá sa potom prenesie na kravu. Termín mám do 28. júna, asi ho dodržím, ale je to problém technológie. Portréty musím nanášať vo vrstvách, ktoré schnú jednotlivo."
Čo si myslíte o tom, že CowParade nie je umením?
"Milujem takýto 'duchaplný' a strašne 'vážny' prístup k tomu, čo je a čo nie je umenie! Umenie je všetko, čo vytvorí mysliaci človek, aj navariť dobrý obed je umenie. Hoci sa môžeme baviť o tom, že umelecké dielo by malo byť niečím, čo človeka obohacuje. Kravy sú artefaktom, aj keď ich kritizujú."
Projekt sa vám teda páči?
"Je úžasné, že sa na Slovensko dostal a že žije, lebo zo začiatku som si tým nebol istý." (mi)
Sú pomaľované kravy umením?
Výtvarníci:Viťo Bojňanský: "Verím tomu, že na niektoré kravy sa časom zabudne a niektoré budú reštaurátori prácne dávať do svojho prvopočiatočného šarmu. Zrejme tie druhé budú spojené so slovíčkom umenie, ak sa zachovajú. V každom prípade ide - aj keď o opozeraný, ale o podarený charitatívny projekt spojený s oživením mesta v letnej sezóne."
Michal Moravčík: "Myslím, že - hrubo povedané - je to hnus. Centrum je malé a kráv je strašne veľa, celé je nimi zapratané. Je to gýč. Najviac ma udivila krava na Štúrovom námestí - pozerám na Štúra a krava na mňa otáča zadok. Má mať verejnosť pocit, že toto je pravé umenie? Bola chyba projekt schváliť, lebo sa netvári ako zábavná záležitosť. Práve naopak - akcia má výnimočnú lokáciu, sú v tom inštitúcie, výtvarníci, celebrity, ktoré tomu majú dodávať výnimočnosť. Takže celkovo sa to tvári ako nejaká 'umelecká hodnota', čo prudko znižuje vkus ľudí."
Stanislav Bubán: "Tiež som dostal výzvu namaľovať kravu, ale nezúčastnil som sa. Po výtvarnej stránke ma nejako nezaujalo reagovať na určitú konkrétnu formu. Či je to umenie, ťažko povedať, niektoré kravy sú celkom dobré a myslím, že je to zaujímavá turistická atrakcia. V Berlíne som videl medvede, vo Viedni mali kone, my máme kravy... Je to však veľmi dobre zorganizovaná akcia - keby sa aj umelecké projekty takto organizovali!"
Dorota Sadovská: "Určite nie. Pomaľované laminátové kravy chápem ako dočasný mestský mobiliár, predovšetkým s charitatívnym zámerom. Iste spoľahlivo naplnia aj sekundárny zámer prechodnej letnej turistickej atrakcie. Svoju účasť na tomto projekte som však jednoznačne odmietla. Veď tento projekt nespĺňa ani len kritériá užitého umenia. Skutočný problém vidím v tom, že v našom hlavnom meste neexistuje žiadna reprezentatívna stála zbierka slovenského súčasného výtvarného umenia. Keď prídu moji kolegovia z iných krajín, sú zvedaví na našu kvalitnú pôvodnú tvorbu, a nie na dekorácie: na čumilov a na kravy. Vtedy ich zväčša odkážem na Krénov knižný objekt v GMB. Po obvykle nadšených reakciách musím zvyčajne vyhýbavo odpovedať na jednu háklivú otázku: Čo tu máte ešte zaujímavé?"
Viktor Hulík: "Čumil nie je umenie, neviem, prečo s tým výtvarníci a kunsthistorici majú stále problém. Urobil som ho ako vtip, gag, veď moja tvorba je o inom. A kravy vonkoncom nepovažujem za umenie, je to karikatúra umenia. Hoci je to zábavný projekt, ako umenie sa nesmie chápať."
Kde sú, ako sa volajú, kto ich robil
Hviezdoslavovo námestie
Jednoduchá krava (Dušan Nágel)
Inšpiratívna krava (Katarína Gáspárová)
Starostlivá krava (Ľubica Šinková)
Mobilná krava (Lukáš Haruštiak)
Hi-tech krava (Denisa Kasanický)
Svetová krava (Oľga Paštéková)
Moderná krava (Klára Zuskinová)
Ta-krava-ta (Daniel Bidelnica, Peter Dvorský)
Zebrina (Andrej Augustín)
Rybárska brána
Altamíra (Ján Ťapák)
Jazdkyňa (Matej Čutek)
Rybné námestie
Tanečnica (Alica Stodolová, Martin Vrabec, Linda Onderová)
Rusuľa (Pavol Rusko)
Františkánske námestie
Zuzka (ZUŠ D. Kardoša, Bánovce nad Bebravou)
Krava ľudstva (Mgr. Martina Mašlová, Martina Sejčová a žiaci ZŠ Mudroňova)
Krava na leasing (Peter Hrevuš)
Primaciálne námestie
Čachtická (Juraj Jakubisko)
Hlavné námestie
Posledná... (Atteliér Cakov-Makara)
Božská krava (Wiktor Leo Burnett)
Zlaté kopýtko (Ingrid Zámečníková)
Pánbožkova kravička (Juraj Oravec)
Lietadielko (Linda Maříková)
Michalská brána
Lujza (Katka Koščová)
Pán Tragáčik (Peter Cpin)
Námestie SNP
Auróra (Miro Jaroš)
Bez názvu (Viťo Bojňanský a syn Matúš)
Laurinská ulica
Formula (Tomáš Bezdeda)
Kamenné námestie
"I love outdoor" (Ľuba Prudilová, jr. a Karol Prudil, jr.)
Aupark
Creditcow (Milan Šolés)
Matilda (Martina Šindlerová)
Portrét (z) kravy (Marek Ormandík)
Polus
Hokejová krava (Martin Ščepka)
Kravu ľudstva na Františkánskom maľovali učitelia a deti ZŠ Mudroňova.
Jedna z nevšedných - Jazdkyňa Mateja Čuteka.
Pred tržnicou. Nemá názov, ale mohol by byť Najobľúbenejšia.
FOTO
Jednoduchá na Hviezdoslavovom a Zlaté kopýtko na Hlavnom námestí.