SME

Mladé výtvarníčky búrajú vžité predstavy

Ešte dnes a zajtra si v galérii Medium na Hviezdoslavovom námestí môžete pozrieť výstavu Subtílne podobnosti. Dve mladé umelkyne KARINA KOLČÁKOVÁ a JANA HAMAROVÁ a kurátorka výstavy LINDA OSYKOVÁ sa s nami porozprávali o svojej tvorbe a problémoch, ktoré


Karina Kolčáková a Jana Hamarová (zľava) v roku 2000 absolvovali Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave. Karina v odbore voľná textilná tvorba, Jana úžitkové umenie – odevný dizajn. Dozajtra vystavujú svoje práce na výstave Subtílne podobnosti v galérii VŠVU Medium na Hviezdoslavovom námestí. Ako povedala kurátorka výstavy Linda Osyková, Karinu a Janu inšpirujú bežné situácie, veci určené na použitie, ktoré sa znenazdania menia na objekt s filozofickou zápletkou. FOTO SME – PAVOL MAJER

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou










Súčasťou vernisáže výstavy Subtílne podobnosti bolo tanečné performance, realizované absolventmi katedry tanca VŠMU na hudbu Jevgenija Iršaja. Projekcia záznamu performance je súčasťou výstavy. FOTO – ARCHÍV

SkryťVypnúť reklamu


Ešte dnes a zajtra si v galérii Medium na Hviezdoslavovom námestí môžete pozrieť výstavu Subtílne podobnosti. Dve mladé umelkyne KARINA KOLČÁKOVÁ a JANA HAMAROVÁ a kurátorka výstavy LINDA OSYKOVÁ sa s nami porozprávali o svojej tvorbe a problémoch, ktoré čakajú výtvarníkov po ukončení vysokoškolského štúdia.

Ako by ste čitateľom priblížili svoje práce?

KARIN: „Moje lightboxy sú vlastne svetelné objekty, ktorých prednou stenou je zrkadlo. V ňom je preškrabávaný grafický obraz, zozadu presvietený. V zrkadle sa človek vidí a zároveň vidí okolitý priestor, vníma sám seba a zároveň sa vnára do objektu, pričom svetlo prenikajúce cez zrkadlo tieňohrou na pozorovateľovi kreslí grafický obrazec. Pri niektorých objektoch sa obrazec prenáša na stenu. Svojimi prácami sa snažím prekročiť hranice medzi úžitkovým a voľným umením, vytvárať atmosféru, v ktorej miznú hranice medzi abstraktným a konkrétnym.“

SkryťVypnúť reklamu

JANA: „V tomto projekte som chcela poukázať na určité klišé v móde a odeve, najmä na zaužívané predvádzanie odevov na modelkách. Model rada predvádzam nielen ako odev, ale ako čosi, o čom sa môže rozmýšľať v iných rovinách. V rámci odevu i jeho predstavovania preto používam narážky, náznaky. Na výstave je odev rozmenený na časti – niektoré riešené strihovo, iné kladené na seba pomocou velkro pásky (suchý zips – pozn. red.). Modely sú pripevnené na stene ako obrazy, objekty. Namiesto módnej prehliadky sa v rámci vernisáže konalo tanečné predstavenie, pri ktorom tanečníci postupne strhávali modely zo steny a robili si z nich odev.“

LINDA: „Názov výstavy Subtílne podobnosti má poukázať na spoločné prvky v Janinej a Karininej tvorbe. Obe sa stavajú proti zažitej predstave, že tvorba spojená s odevom a textilom musí byť móda, alebo že používanie určitých materiálov a technológií je umeleckým remeslom a nie umením. Pre obe je dôležitým prvkom tvorby štruktúra – z hmotného i filozofického hľadiska. Janine odevy sú zároveň i sochou, objektom a podobajú sa na súčasnú architektúru, lebo využíva myšlienkovú paralelu, že odev je obalom človeka a architektúra tiež, aj keď s inými proporciami. Vďaka Karininým zrkadliacim objektom doceníte aj obyčajný, mechanický pohyb a pocítite, že s vami komunikuje prostredníctvom priestorovej ilúzie.“

SkryťVypnúť reklamu

Obe ste len pred rokom absolvovali Vysokú školu výtvarných umení. Aký je prechod študenta do praktického umeleckého života?

KARIN: „Dosť ťažký. V škole sme sa nemuseli s ničím boriť, nemuseli sme sa starať o získavanie výstavných priestorov, o medializáciu, nadväzovanie kontaktov. Výstava Subtílne podobnosti je od skončenia školy našou prvou a mohli sme ju realizovať len vďaka vytrvalému získavaniu grantov a vďaka príspevku z fondu Pro Slovakia. Pracovali sme na tom celý rok. S organizačnou, manažérskou prácou sme nemali žiadne skúsenosti. Začínajúci výtvarníci nemajú veľa možností presadiť sa sami. Preto zostávajú na škole alebo sa do nej vracajú, aby obnovili kontakty. Ako doktorandi pod záštitou školy ľahšie realizujú výstavy.“

JANA: „Naozaj ide najmä o finančné problémy. Mladí výtvarníci majú tendenciu odchádzať do zahraničia, kde vystavujú, zúčastňujú sa na workshopoch, študujú a získavajú kontakty, a napokon v zahraničí zostávajú. Neviem, či to nie je pre slovenské umenie veľké mínus. Ale ak sa u nás chce mladý umelec dostať do širšieho povedomia, musí vynaložiť enormnú snahu, ktorá s umením vôbec nesúvisí. Pomôcť by mohli súťaže s cenami, podpora inštitúcií. Ale zaujímavé súťaže sa organizujú opäť najmä v zahraničí.“

Majú mladí výtvarníci v Bratislave lepšie podmienky?

LINDA: „Myslím, že nie. V Bratislave si mladých všímajú galérie Buryzone a Priestor. Ale aj tie sa venujú viac súčasnému hitu – novým médiám. Veľmi by pomohla galéria, ktorá by bola prezentačným i predajným priestorom pre mladých výtvarníkov, ale nepodliehala by módnosti, a pritom by si všímala umenie mladých v celistvosti. Dnes si musia začínajúci výtvarníci sami vydupať chodníčky, získať kredit. Je otázne, či mnohí nerezignujú a či tak neprichádzame o talentovaných umelcov, ktorí len nedokážu byť sami sebe manažérmi. Alternatívou je vytvorenie internetovej stránky, vlastného portfólia alebo prezentácia prostredníctvom virtuálnej Artgallery, kde ochotne spolupracujú.“

Autor: MILADA ČECHOVÁmilada.cechova@gpp.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 236
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 507
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 874
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 385
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 6 007
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 035
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 314
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 167
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 812
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 358
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 76 159
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 704
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 15 109
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 13 656
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 232
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 648
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu