SME
Utorok, 24. máj, 2022 | Meniny má Ela

V Bratislave protestovali proti LNG terminálu, investor nátlakové akcie nechápe

Terminál by mal vyrásť v bratislavskom verejnom prístave.

Aktivisti z Greenpeace Slovensko a ďalších organizácií.Aktivisti z Greenpeace Slovensko a ďalších organizácií. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Klimatická kríza plyn nepotrebuje bolo heslo stredajšieho (14. 7.) protestu desiatok aktivistov z Greenpeace Slovensko i ďalších organizácií proti terminálu pre LNG (skvapalnený zemný plyn).

Spoločnosť Verejné prístavy ho plánuje postaviť v bratislavskom verejnom prístave.

Pred pár dňami sa konala odborná diskusia

Aktivisti odmietajú výstavbu terminálu, ako aj akejkoľvek ďalšej fosílnej infraštruktúry. Investor protest rešpektuje, zmyslu nátlakových akcií však nerozumie. Pred pár dňami sa totiž na požiadanie Greenpeace uskutočnila na túto tému odborná diskusia.

SkryťVypnúť reklamu

Aktivisti v stredu protestovali na kajakoch na Dunaji. Uskutočnila sa aj protestná cyklojazda. Navrhovaný terminál podľa nich podkopáva klimatické ciele.

"Potrebujeme odklon od fosílnych palív, a nie LNG terminály, ktoré nás pripútajú k ich využívaniu na desaťročia. Používať verejné financie na fosílnu plynovú infraštruktúru je neprípustné. Plyn je jednou z príčin klimatickej krízy, a nie jej riešením," skonštatovala riaditeľka Greenpeace Slovensko Katarína Juríková.

Argument investora o znižovaní emisií skleníkových plynov označila organizácia za zavádzajúci a terminál v blízkosti centra, obytných štvrtí a rafinérie vníma aj ako bezpečnostné riziko. Podporovaním fosílneho plynu sa podľa aktivistov docieli len zrýchlenie a zhoršenie klimatickej krízy.

SkryťVypnúť reklamu

"Pre emisie metánu je totiž zemný plyn porovnateľne škodlivý ako uhlie," tvrdia.

Vybudovanie terminálu LNG v bratislavskom prístave je podľa spoločnosti Verejné prístavy už niekoľko rokov zaradené medzi národné projekty z oblasti rozvoja dopravnej infraštruktúry.

"Z vypracovanej štúdie realizovateľnosti vyplýva, že budovanie LNG terminálov vo vnútrozemských prístavoch a využívanie tohto druhu alternatívneho paliva v dopravnom sektore predstavuje aktívne dosahovanie stanovených environmentálnych cieľov Európskej únie," argumentuje.

Nevyhnutnou podmienkou ekologizácie vodnej dopravy je podľa Verejných prístavov využitie čistejších alternatívnych palív, kam podľa spoločnosti patrí aj LNG.

"LNG výrazne znižuje produkciu CO2 a neprodukuje takmer žiadne pevné častice. Zavedenie LNG zvýši kvalitu ovzdušia a zníži počet úmrtí v dôsledku jeho znečistenia. Projekt v budúcnosti ráta aj s využitím bioLNG, čo predstavuje obrovský potenciál zníženia emisií skleníkových plynov," spresnila spoločnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Momentálne sa pracuje na štúdii realizovateľnosti

Projekt je vo fáze štúdie realizovateľnosti, ktorá je spolufinancovaná z prostriedkov EÚ. Jednotlivé jej časti boli podľa investora schválené Európskou komisiou a taktiež Jaspers.

Slovenský plynárenský a naftový zväz odmieta tvrdenia, že zemný plyn a skvapalnený zemný plyn sú palivá porovnateľné, z hľadiska ich environmentálnych vplyvov, s palivami ako nafta a uhlie.

"Zemný plyn je síce fosílne palivo, ale jeho objektívnou výhodou je mimoriadne nízka produkcia znečisťujúcich látok vytváraných pri jeho spaľovaní a o polovicu nižšie emisie skleníkových plynov v porovnaní s tuhými palivami," uviedol.

LNG v porovnaní s dieslovými pohonmi pri lodnej alebo ťažkej nákladnej doprave produkuje podľa zväzu o 100 percent menej oxidov síry, o 99 percent menej emisií pevných látok, o 70 percent menej oxidov dusíka a o 20 percent menej oxidu uhličitého, ako stanovuje norma Euro VI.

"Odmietanie LNG ako nízkoemisnej alternatívy pri lodnej doprave znamená len zakonzervovanie súčasného stavu, keď využíva omnoho škodlivejšie palivá ako mazut alebo ťažké ropné oleje," poznamenal zväz.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Chceš prácu v IT?
  3. VELUX zmapoval kvalitu interiérov slovenských domácností
  4. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie
  5. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  6. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  1. 6 praktických tipov - ako na sušenie potravín v sušičke
  2. Cukrovka skracuje dĺžku života
  3. Hluk v školských triedach sa dá riešiť izoláciou
  4. Chceš prácu v IT?
  5. VELUX zmapoval kvalitu interiérov slovenských domácností
  6. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie
  7. ZŠ v Moldave nad Bodvou bola súčasťou projektu ENGIE Eco školy
  8. Zelenší dvor pre ZŠ Hviezdoslava vďaka projektu ENGIE Eco školy
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 184
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 360
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 2 298
  4. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 2 025
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 699
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 513
  7. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 076
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 017
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 8 461
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 851
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 4 770
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 4 336
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 4 014
  6. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 3 461
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 220
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 170
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťZatvoriť reklamu