SME
Nedeľa, 1. august, 2021 | Meniny má BožidaraKrížovkyKrížovky

V Bratislave protestovali proti LNG terminálu, investor nátlakové akcie nechápe

Terminál by mal vyrásť v bratislavskom verejnom prístave.

Aktivisti z Greenpeace Slovensko a ďalších organizácií.Aktivisti z Greenpeace Slovensko a ďalších organizácií. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Klimatická kríza plyn nepotrebuje bolo heslo stredajšieho (14. 7.) protestu desiatok aktivistov z Greenpeace Slovensko i ďalších organizácií proti terminálu pre LNG (skvapalnený zemný plyn).

Spoločnosť Verejné prístavy ho plánuje postaviť v bratislavskom verejnom prístave.

Pred pár dňami sa konala odborná diskusia

Aktivisti odmietajú výstavbu terminálu, ako aj akejkoľvek ďalšej fosílnej infraštruktúry. Investor protest rešpektuje, zmyslu nátlakových akcií však nerozumie. Pred pár dňami sa totiž na požiadanie Greenpeace uskutočnila na túto tému odborná diskusia.

Skryť Vypnúť reklamu

Aktivisti v stredu protestovali na kajakoch na Dunaji. Uskutočnila sa aj protestná cyklojazda. Navrhovaný terminál podľa nich podkopáva klimatické ciele.

"Potrebujeme odklon od fosílnych palív, a nie LNG terminály, ktoré nás pripútajú k ich využívaniu na desaťročia. Používať verejné financie na fosílnu plynovú infraštruktúru je neprípustné. Plyn je jednou z príčin klimatickej krízy, a nie jej riešením," skonštatovala riaditeľka Greenpeace Slovensko Katarína Juríková.

Argument investora o znižovaní emisií skleníkových plynov označila organizácia za zavádzajúci a terminál v blízkosti centra, obytných štvrtí a rafinérie vníma aj ako bezpečnostné riziko. Podporovaním fosílneho plynu sa podľa aktivistov docieli len zrýchlenie a zhoršenie klimatickej krízy.

Skryť Vypnúť reklamu

"Pre emisie metánu je totiž zemný plyn porovnateľne škodlivý ako uhlie," tvrdia.

Vybudovanie terminálu LNG v bratislavskom prístave je podľa spoločnosti Verejné prístavy už niekoľko rokov zaradené medzi národné projekty z oblasti rozvoja dopravnej infraštruktúry.

"Z vypracovanej štúdie realizovateľnosti vyplýva, že budovanie LNG terminálov vo vnútrozemských prístavoch a využívanie tohto druhu alternatívneho paliva v dopravnom sektore predstavuje aktívne dosahovanie stanovených environmentálnych cieľov Európskej únie," argumentuje.

Nevyhnutnou podmienkou ekologizácie vodnej dopravy je podľa Verejných prístavov využitie čistejších alternatívnych palív, kam podľa spoločnosti patrí aj LNG.

"LNG výrazne znižuje produkciu CO2 a neprodukuje takmer žiadne pevné častice. Zavedenie LNG zvýši kvalitu ovzdušia a zníži počet úmrtí v dôsledku jeho znečistenia. Projekt v budúcnosti ráta aj s využitím bioLNG, čo predstavuje obrovský potenciál zníženia emisií skleníkových plynov," spresnila spoločnosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Momentálne sa pracuje na štúdii realizovateľnosti

Projekt je vo fáze štúdie realizovateľnosti, ktorá je spolufinancovaná z prostriedkov EÚ. Jednotlivé jej časti boli podľa investora schválené Európskou komisiou a taktiež Jaspers.

Slovenský plynárenský a naftový zväz odmieta tvrdenia, že zemný plyn a skvapalnený zemný plyn sú palivá porovnateľné, z hľadiska ich environmentálnych vplyvov, s palivami ako nafta a uhlie.

"Zemný plyn je síce fosílne palivo, ale jeho objektívnou výhodou je mimoriadne nízka produkcia znečisťujúcich látok vytváraných pri jeho spaľovaní a o polovicu nižšie emisie skleníkových plynov v porovnaní s tuhými palivami," uviedol.

LNG v porovnaní s dieslovými pohonmi pri lodnej alebo ťažkej nákladnej doprave produkuje podľa zväzu o 100 percent menej oxidov síry, o 99 percent menej emisií pevných látok, o 70 percent menej oxidov dusíka a o 20 percent menej oxidu uhličitého, ako stanovuje norma Euro VI.

"Odmietanie LNG ako nízkoemisnej alternatívy pri lodnej doprave znamená len zakonzervovanie súčasného stavu, keď využíva omnoho škodlivejšie palivá ako mazut alebo ťažké ropné oleje," poznamenal zväz.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 856
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 4 706
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 4 046
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 3 659
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 452
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 339
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 262
  8. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 171
  9. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 164
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 035
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu