SME
Sobota, 13. august, 2022 | Meniny má Ľubomír

V Bratislave protestovali proti LNG terminálu, investor nátlakové akcie nechápe

Terminál by mal vyrásť v bratislavskom verejnom prístave.

Aktivisti z Greenpeace Slovensko a ďalších organizácií.Aktivisti z Greenpeace Slovensko a ďalších organizácií. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Klimatická kríza plyn nepotrebuje bolo heslo stredajšieho (14. 7.) protestu desiatok aktivistov z Greenpeace Slovensko i ďalších organizácií proti terminálu pre LNG (skvapalnený zemný plyn).

Spoločnosť Verejné prístavy ho plánuje postaviť v bratislavskom verejnom prístave.

Pred pár dňami sa konala odborná diskusia

Aktivisti odmietajú výstavbu terminálu, ako aj akejkoľvek ďalšej fosílnej infraštruktúry. Investor protest rešpektuje, zmyslu nátlakových akcií však nerozumie. Pred pár dňami sa totiž na požiadanie Greenpeace uskutočnila na túto tému odborná diskusia.

SkryťVypnúť reklamu

Aktivisti v stredu protestovali na kajakoch na Dunaji. Uskutočnila sa aj protestná cyklojazda. Navrhovaný terminál podľa nich podkopáva klimatické ciele.

"Potrebujeme odklon od fosílnych palív, a nie LNG terminály, ktoré nás pripútajú k ich využívaniu na desaťročia. Používať verejné financie na fosílnu plynovú infraštruktúru je neprípustné. Plyn je jednou z príčin klimatickej krízy, a nie jej riešením," skonštatovala riaditeľka Greenpeace Slovensko Katarína Juríková.

Argument investora o znižovaní emisií skleníkových plynov označila organizácia za zavádzajúci a terminál v blízkosti centra, obytných štvrtí a rafinérie vníma aj ako bezpečnostné riziko. Podporovaním fosílneho plynu sa podľa aktivistov docieli len zrýchlenie a zhoršenie klimatickej krízy.

SkryťVypnúť reklamu

"Pre emisie metánu je totiž zemný plyn porovnateľne škodlivý ako uhlie," tvrdia.

Vybudovanie terminálu LNG v bratislavskom prístave je podľa spoločnosti Verejné prístavy už niekoľko rokov zaradené medzi národné projekty z oblasti rozvoja dopravnej infraštruktúry.

"Z vypracovanej štúdie realizovateľnosti vyplýva, že budovanie LNG terminálov vo vnútrozemských prístavoch a využívanie tohto druhu alternatívneho paliva v dopravnom sektore predstavuje aktívne dosahovanie stanovených environmentálnych cieľov Európskej únie," argumentuje.

Nevyhnutnou podmienkou ekologizácie vodnej dopravy je podľa Verejných prístavov využitie čistejších alternatívnych palív, kam podľa spoločnosti patrí aj LNG.

"LNG výrazne znižuje produkciu CO2 a neprodukuje takmer žiadne pevné častice. Zavedenie LNG zvýši kvalitu ovzdušia a zníži počet úmrtí v dôsledku jeho znečistenia. Projekt v budúcnosti ráta aj s využitím bioLNG, čo predstavuje obrovský potenciál zníženia emisií skleníkových plynov," spresnila spoločnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Momentálne sa pracuje na štúdii realizovateľnosti

Projekt je vo fáze štúdie realizovateľnosti, ktorá je spolufinancovaná z prostriedkov EÚ. Jednotlivé jej časti boli podľa investora schválené Európskou komisiou a taktiež Jaspers.

Slovenský plynárenský a naftový zväz odmieta tvrdenia, že zemný plyn a skvapalnený zemný plyn sú palivá porovnateľné, z hľadiska ich environmentálnych vplyvov, s palivami ako nafta a uhlie.

"Zemný plyn je síce fosílne palivo, ale jeho objektívnou výhodou je mimoriadne nízka produkcia znečisťujúcich látok vytváraných pri jeho spaľovaní a o polovicu nižšie emisie skleníkových plynov v porovnaní s tuhými palivami," uviedol.

LNG v porovnaní s dieslovými pohonmi pri lodnej alebo ťažkej nákladnej doprave produkuje podľa zväzu o 100 percent menej oxidov síry, o 99 percent menej emisií pevných látok, o 70 percent menej oxidov dusíka a o 20 percent menej oxidu uhličitého, ako stanovuje norma Euro VI.

"Odmietanie LNG ako nízkoemisnej alternatívy pri lodnej doprave znamená len zakonzervovanie súčasného stavu, keď využíva omnoho škodlivejšie palivá ako mazut alebo ťažké ropné oleje," poznamenal zväz.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 15 469
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 905
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 997
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 669
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 381
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 4 283
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 075
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 499
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 130 089
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 498
  3. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 185
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 835
  5. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 8 551
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 710
  7. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 5 202
  8. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 3 780
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu