SME

V Bratislave protestovali proti LNG terminálu, investor nátlakové akcie nechápe

Terminál by mal vyrásť v bratislavskom verejnom prístave.

Aktivisti z Greenpeace Slovensko a ďalších organizácií.Aktivisti z Greenpeace Slovensko a ďalších organizácií. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Klimatická kríza plyn nepotrebuje bolo heslo stredajšieho (14. 7.) protestu desiatok aktivistov z Greenpeace Slovensko i ďalších organizácií proti terminálu pre LNG (skvapalnený zemný plyn).

Spoločnosť Verejné prístavy ho plánuje postaviť v bratislavskom verejnom prístave.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pred pár dňami sa konala odborná diskusia

Aktivisti odmietajú výstavbu terminálu, ako aj akejkoľvek ďalšej fosílnej infraštruktúry. Investor protest rešpektuje, zmyslu nátlakových akcií však nerozumie. Pred pár dňami sa totiž na požiadanie Greenpeace uskutočnila na túto tému odborná diskusia.

SkryťVypnúť reklamu

Aktivisti v stredu protestovali na kajakoch na Dunaji. Uskutočnila sa aj protestná cyklojazda. Navrhovaný terminál podľa nich podkopáva klimatické ciele.

"Potrebujeme odklon od fosílnych palív, a nie LNG terminály, ktoré nás pripútajú k ich využívaniu na desaťročia. Používať verejné financie na fosílnu plynovú infraštruktúru je neprípustné. Plyn je jednou z príčin klimatickej krízy, a nie jej riešením," skonštatovala riaditeľka Greenpeace Slovensko Katarína Juríková.

Argument investora o znižovaní emisií skleníkových plynov označila organizácia za zavádzajúci a terminál v blízkosti centra, obytných štvrtí a rafinérie vníma aj ako bezpečnostné riziko. Podporovaním fosílneho plynu sa podľa aktivistov docieli len zrýchlenie a zhoršenie klimatickej krízy.

SkryťVypnúť reklamu

"Pre emisie metánu je totiž zemný plyn porovnateľne škodlivý ako uhlie," tvrdia.

Vybudovanie terminálu LNG v bratislavskom prístave je podľa spoločnosti Verejné prístavy už niekoľko rokov zaradené medzi národné projekty z oblasti rozvoja dopravnej infraštruktúry.

"Z vypracovanej štúdie realizovateľnosti vyplýva, že budovanie LNG terminálov vo vnútrozemských prístavoch a využívanie tohto druhu alternatívneho paliva v dopravnom sektore predstavuje aktívne dosahovanie stanovených environmentálnych cieľov Európskej únie," argumentuje.

Nevyhnutnou podmienkou ekologizácie vodnej dopravy je podľa Verejných prístavov využitie čistejších alternatívnych palív, kam podľa spoločnosti patrí aj LNG.

"LNG výrazne znižuje produkciu CO2 a neprodukuje takmer žiadne pevné častice. Zavedenie LNG zvýši kvalitu ovzdušia a zníži počet úmrtí v dôsledku jeho znečistenia. Projekt v budúcnosti ráta aj s využitím bioLNG, čo predstavuje obrovský potenciál zníženia emisií skleníkových plynov," spresnila spoločnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Momentálne sa pracuje na štúdii realizovateľnosti

Projekt je vo fáze štúdie realizovateľnosti, ktorá je spolufinancovaná z prostriedkov EÚ. Jednotlivé jej časti boli podľa investora schválené Európskou komisiou a taktiež Jaspers.

Slovenský plynárenský a naftový zväz odmieta tvrdenia, že zemný plyn a skvapalnený zemný plyn sú palivá porovnateľné, z hľadiska ich environmentálnych vplyvov, s palivami ako nafta a uhlie.

"Zemný plyn je síce fosílne palivo, ale jeho objektívnou výhodou je mimoriadne nízka produkcia znečisťujúcich látok vytváraných pri jeho spaľovaní a o polovicu nižšie emisie skleníkových plynov v porovnaní s tuhými palivami," uviedol.

LNG v porovnaní s dieslovými pohonmi pri lodnej alebo ťažkej nákladnej doprave produkuje podľa zväzu o 100 percent menej oxidov síry, o 99 percent menej emisií pevných látok, o 70 percent menej oxidov dusíka a o 20 percent menej oxidu uhličitého, ako stanovuje norma Euro VI.

"Odmietanie LNG ako nízkoemisnej alternatívy pri lodnej doprave znamená len zakonzervovanie súčasného stavu, keď využíva omnoho škodlivejšie palivá ako mazut alebo ťažké ropné oleje," poznamenal zväz.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 963
  2. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 17 725
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 971
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 494
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 440
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 955
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 486
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 477
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 659
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 462
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 663
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 380
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 352
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu