SME
Nedeľa, 25. júl, 2021 | Meniny má JakubKrížovkyKrížovky

Rezort dopravy zrekonštruuje Lamačský tunel

Ide o prvý železničný tunel v bývalom Uhorsku.

Lamačský tunel.Lamačský tunel. (Zdroj: FB - Ministerstvo dopravy a výstavby SR)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy už čoskoro zverejní výzvu na predloženie žiadosti o nenávratný finančný príspevok pre Železnice Slovenskej republiky s cieľom rekonštrukcie druhého, novšieho Lamačského tunela.

Financovanie s podporou eurofondov

Financovať ho bude rezort s podporou eurofondov, pričom indikatívna výška finančných prostriedkov vyčlenených na vyzvanie z európskych zdrojov je viac ako 4,17 milióna eur.

Informoval o tom rezort dopravy prostredníctvom sociálnych sietí s tým, že tunel treba aj vzhľadom na dožívanie izolačných materiálov zrekonštruovať.

Pri železničnej ceste z bratislavskej Hlavnej stanice smerom na Malacky a Českú republiku vlaky hneď na začiatku jazdy prechádzajú cez dva lamačské tunely.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvý lamačský tunel, čiže starý tunel, bol nielen prvý železničný tunel na Slovensku i v bývalom Uhorsku, ale aj jeden z najdlhších železničných tunelov svojej doby.

Tunel bol otvorený v roku 1848

Stavať sa začal v roku 1844 v súvislosti s výstavbou trate Bratislava-Viedeň. Otvorený bol v roku 1848.

Do roku 2008 nebol podľa ministerstva dopravy elektrifikovaný, vlaky ním do Hlavnej stanice prichádzali zotrvačnosťou a s využitím sklonu trate.

Druhý lamačský tunel sa začal raziť v roku 1900 a dokončený bol v roku 1902. Jeho dĺžka je 595,61 metra. Práve tento tunel treba podľa rezortu dopravy už v blízkej dobe zrekonštruovať vzhľadom na rozrušené horninové nadložie tunela a tiež postupné dožívanie izolačných materiálov použitých pri výstavbe.

Nepriaznivý vplyv poveternostných podmienok sa okamžite prejavuje v značnom zavodnení obmurovky ostenia tunela. Silné zavodnenie spôsobuje ďalšie poruchy, ktoré vplývajú na tunelové ostenie a jeho stabilitu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  4. Od Česka až po Jadran
  5. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  6. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  7. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  8. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 11 128
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 7 473
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 206
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 878
  5. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 4 642
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 984
  7. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 574
  8. Od Česka až po Jadran 3 307
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 564
  10. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 2 477
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu