SME
Piatok, 30. júl, 2021 | Meniny má LibušaKrížovkyKrížovky

Rezort dopravy zrekonštruuje Lamačský tunel

Ide o prvý železničný tunel v bývalom Uhorsku.

Lamačský tunel.Lamačský tunel. (Zdroj: FB - Ministerstvo dopravy a výstavby SR)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy už čoskoro zverejní výzvu na predloženie žiadosti o nenávratný finančný príspevok pre Železnice Slovenskej republiky s cieľom rekonštrukcie druhého, novšieho Lamačského tunela.

Financovanie s podporou eurofondov

Financovať ho bude rezort s podporou eurofondov, pričom indikatívna výška finančných prostriedkov vyčlenených na vyzvanie z európskych zdrojov je viac ako 4,17 milióna eur.

Informoval o tom rezort dopravy prostredníctvom sociálnych sietí s tým, že tunel treba aj vzhľadom na dožívanie izolačných materiálov zrekonštruovať.

Pri železničnej ceste z bratislavskej Hlavnej stanice smerom na Malacky a Českú republiku vlaky hneď na začiatku jazdy prechádzajú cez dva lamačské tunely.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvý lamačský tunel, čiže starý tunel, bol nielen prvý železničný tunel na Slovensku i v bývalom Uhorsku, ale aj jeden z najdlhších železničných tunelov svojej doby.

Tunel bol otvorený v roku 1848

Stavať sa začal v roku 1844 v súvislosti s výstavbou trate Bratislava-Viedeň. Otvorený bol v roku 1848.

Do roku 2008 nebol podľa ministerstva dopravy elektrifikovaný, vlaky ním do Hlavnej stanice prichádzali zotrvačnosťou a s využitím sklonu trate.

Druhý lamačský tunel sa začal raziť v roku 1900 a dokončený bol v roku 1902. Jeho dĺžka je 595,61 metra. Práve tento tunel treba podľa rezortu dopravy už v blízkej dobe zrekonštruovať vzhľadom na rozrušené horninové nadložie tunela a tiež postupné dožívanie izolačných materiálov použitých pri výstavbe.

Nepriaznivý vplyv poveternostných podmienok sa okamžite prejavuje v značnom zavodnení obmurovky ostenia tunela. Silné zavodnenie spôsobuje ďalšie poruchy, ktoré vplývajú na tunelové ostenie a jeho stabilitu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  2. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  3. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  5. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  6. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  10. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 9 581
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 4 424
  3. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 585
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 395
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 341
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 260
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 194
  8. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 476
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 218
  10. Jeden deň na Bratislavu nestačí 1 980
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu