V mestskej hromadnej doprave by od 1. júla mali nastať výrazné zmeny. Súvisia so spojazdnením piateho mosta, ktoré sa očakáva koncom leta alebo v septembri. Návrh rušenia liniek a zmeny linkovania, ktorý už odporučila mestská rada, ešte musia vo štvrtok schváliť mestskí poslanci.
Najviac zmien sa týka autobusov na území Petržalky a východnej Bratislavy a niekoľko zastávok bude už len na znamenie. Takisto sa posunie začiatok rannej premávky o pol až trištvrte hodiny neskôr oproti súčasnosti. "Ranný nábeh od 5.00 je nevyužívaný," zdôvodňuje sa v materiáli, ktorý dostanú poslanci na rokovaní.
Materiál známy ako optimalizácia siete hromadnej dopravy spomenul generálny riaditeľ dopravného podniku Ján Zachar ešte v januári. Vtedy predstavil poslancom návrh výsledkov auditov, ktoré dalo mesto v podniku urobiť.
Audity okrem iného zistili nesystémové trasovania električiek a autobusov - linky sa rozchádzajú a viacnásobne spájajú s inou linkou. Ďalším problémom je nadpriemerná hustota zastávok, ale aj hustota liniek. Poslanci vtedy zaviazali mesto, aby pripravilo konkrétny návrh zmien linkovania, ktoré by mali začať platiť v lete.
Úsporné opatrenia súvisia aj s fiškálnou decentralizáciou. Mesto už nedostane od štátu takmer miliardovú dotáciu na hromadnú dopravu.
Výnos zo zvýšených miestnych daní vykryje tento deficit len čiastočne. Materiál o dopravnom podniku sľúbil primátor ešte v novembri pri schvaľovaní sadzieb dane z nehnuteľností.
"Uvedenie piateho mosta do prevádzky je príležitosťou na zavedenie takej organizácie dopravy, ktorá bude mať dlhodobé trvanie. Nepotrebuje ďalšie zmeny, lebo už počíta aj s existenciou pripravovaného nosného koľajového systému v Petržalke," píše sa v materiáli. V Petržalke ide o odstránenie duplicitných a neprehľadne trasovaných liniek. "Prestupy, pokiaľ to je možné, treba prednostne uskutočniť ešte na území Petržalky a už odtiaľ smerovať cestujúcich na jednotlivé dunajské mosty podľa cieľa ich cesty," hovorí materiál.
Cieľom zmien má byť úspora vozokilometrov, ktorá má priniesť úsporu 19 miliónov korún za rok. Zároveň sa zníži počet vozidiel vypravovaných do premávky o 10 autobusov. Zachovaný má ostať prepravný štandard päť ľudí na meter štvorcový.