SME

Investícia do križovatky D1/D4 môže byť podľa analytikov lacnejšia

Hoci dobudovanie križovatky si podľa odhadov vyžiada 132,6 milióna, reálne by mohla byť táto investícia lacnejšia.

Výstavba križovatky Rača na úseku diaľnice D4 Bratislava východ.Výstavba križovatky Rača na úseku diaľnice D4 Bratislava východ. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Hoci dobudovanie križovatky D1 a D4 si podľa odhadov vyžiada investíciu 132,6 milióna eur, reálne by mohla byť táto investícia o niekoľko miliónov eur lacnejšia.

Tvrdí to Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) pri ministerstve financií vo svojom hodnotení s tým, že projekt má odľahčiť dopravu v úseku diaľnice, ktorým denne prejde 70-tisíc vozidiel.

K dostavbe sa štát zaviazal v zmluve s koncesionárom, ktorý stavia bratislavský obchvat.

Analytici ÚHP tvrdia, že investičné náklady je možné znížiť o 6,3 milióna eur (5 percent), ak súčasťou projektu nebude rekonštrukcia strediska údržby vo Vajnoroch a znížia sa náklady na výmenu vozovky v križovatke Triblavina.

Ponuky vo verejnom obstarávaní plánuje Národná diaľničná spoločnosť hodnotiť podľa kvalitatívnych kritérií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cena bude mať váhu 49 percent, ostatné kritériá zohľadnia skúsenosti, trvanie výstavby a dopravné obmedzenia. Ponuky nižšie ako 50 percent predpokladanej hodnoty zákazky bude NDS považovať za mimoriadne nízke. Podľa hodnotenia ÚHP je investícia do križovatky dopravne nevyhnutná.

Štát má zároveň záväzok platiť koncesionárovi D4/R7 plnú platbu za dostupnosť, a to 55 miliónov eur ročne bez ohľadu na nemožnosť využiť obchvat pre chýbajúcu križovatku.

Kvalitatívne kritériá pri posudzovaní ponúk môžu podľa útvaru zvýšiť spoločenské prínosy projektu. Odporúča však pevne určiť vzťah medzi cenou a hodnotou kvalitatívnych kritérií, a to na základe ich spoločenského prínosu. Pred ukončením verejného obstarávania navrhuje ÚHP aj preveriť primeranosť technického riešenia.

SkryťVypnúť reklamu

„Ak nedôjde k významnému zdržaniu sprejazdnenia križovatky, odporúčame prispôsobiť riešenie častí stavby podľa výsledkov hodnotenia," dodáva vo svojom hodnotení ÚHP.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 301
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 590
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 392
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 882
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 212
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 766
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 541
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 276
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 076
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 19 408
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 355
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 9 510
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 462
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 796
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 424
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťZatvoriť reklamu