SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Bratislavský región by mohol dostať z eurofondov miliardu navyše

V regióne Bratislavy vzniká takmer 30 percent HDP Slovenska.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Na to, aby Slovensko mohlo predložiť Európskej komisii (EK) Partnerskú dohodu na roky 2021 - 2027 aj s rozdelením alokácií fondov medzi jednotlivé ciele politiky súdržnosti, je potrebné v návrhu urobiť niekoľko zmien.

Prvou je presun viac ako miliardy eur (desatina) z alokácie pre menej rozvinuté regióny výlučne na projekty realizované v Bratislavskom samosprávnom kraji (BSK).

Vyplýva to z informatívneho materiálu z dielne Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) SR, ktorý v stredu vzala na vedomie vláda.

SkryťVypnúť reklamu

Dôvodom potreby presunu vyše miliardy z eurofondov do bratislavského regiónu je veľmi nízka alokácia, pre metropolu a jej okolie bolo vyčlenených len niečo cez 20 miliónov eur.

"Na území BSK vzniká takmer 30 % hrubého domáceho produktu (HDP) krajiny, pričom z rozvoja BSK vo veľkej miere profitujú aj ostatné regióny SR," vysvetlili v materiáli.

Ďalším argumentom je, že v regióne okolo hlavného mesta žije a pracuje veľká časť slovenskej populácie a pôsobia tu i významní zamestnávatelia a inštitúcie celoštátneho významu. Rezort má tiež za to, že Bratislavský kraj čelí veľkým vnútroregionálnym rozdielom - hlavné mesto verzus okresy Malacky, Pezinok a Senec - a aj vážnym štrukturálnym výzvam v oblastiach životného prostredia, energetickej efektívnosti, mestskej mobility a sociálnej oblasti. Rezort tiež vyzdvihol, že BSK má dlhodobé skúsenosti s realizovaním projektov financovaných z fondov EÚ.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším príkladom rozhodnutia, ktoré by sa malo prijať, je presun 811,7 milióna eur z alokácie v programe Európskeho fondu regionálneho rozvoja (EFRR) do alokácie Kohézneho fondu (KF). Do KF chce štát presunúť aj 240,4 milióna eur z alokácie Európskeho sociálneho fondu (ESF) plus.

Celková alokácia eurofondov na obdobie 2021 - 2027 je 12,8 miliardy eur. Z toho by malo Slovensko najviac dostať v rámci EFRR (vyše osem miliárd eur). Do ESF plus je naplánovaná alokácia 2,4 miliardy eur, do KF okolo 1,6 miliardy eur a niekoľko stoviek miliónov má Slovensko dostať aj v rámci Fondu na spravodlivú transformáciu a programov Interreg.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  3. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz.
  4. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  5. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  6. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  7. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  2. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  3. Statute of limitations in consumer relations
  4. As prices rise, purchasing the right office is essential
  5. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  6. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  7. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 27 654
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 240
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 858
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 306
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 686
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 407
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 038
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 820
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 15 631
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 369
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 090
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 4 997
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 227
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 976
  7. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 3 853
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 817
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu