
Vďaka predaju časopisu Nota Bene sa niekoľkým bezdomovcom podarilo získať príležitostnú prácu, ubytovanie či pozvanie na vianočnú večeru. Navyše si pritom zarobia pár korún. FOTO SME – PAVOL MAJER
Tvorcovia Nota Bene o svojich skúsenostiach hovorili na besede v Českom centre. „Dvaja predajcovia si našli aj vďaka časopisu prácu, Eva ako upratovačka a Rudo ako pekár, asi sedem ľudí má ubytovanie. Ohlasy sú väčšinou pozitívne, ľudia nám telefonujú, píšu, chvália nápad, vraj chceli pomáhať, ale nevedeli ako. Vďaka časopisu majú možnosť,“ hovorí jedna z autoriek projektu Zuzana Šedíková, študentka sociálnej práce na Komenského univerzite. „Dôležité je, že sa nadväzujú vzťahy, ľudia ponúkajú prácu, hoci len poliať záhradu, pomôcť sťahovať napríklad za teplý obed. Jedného predajcu dokonca pozvali na vianočnú večeru,“ hovorí spolužiačka Sandra Tondrová.
Priestory na redakciu dostalo vydavateľstvo – občianske združenie Proti prúdu ako dar od Starého Mesta, nábytok priniesli ľudia. „V redakcii je schránka, kde hádžeme podnety od zákazníkov,“ hovorí predajca Bohuš. „Najmä staršie panie sa sťažujú, že im chýbajú recepty.“
Bohuš je dnes jedným zo 40 aktívnych predajcov, jeho miesto je pred potravinami Domino na Námestí SNP. „Denne predám tak 30 – 50 kusov. Najťažšie bolo začať, nie že by som nedokázal komunikovať, ale predsa… Najskôr som len stál a čakal, či sa niekto zmiluje, no dvaja predajcovia vedľa mňa vykrikovali: Nech sa páči. Tak som začal aj ja. Raz išiel okolo podnikateľ, zavolal ma na čaj s rumom. Povedal som, že keď predávam, nepijem. A dnes som si ešte nezarobil ani na slanú vodu. Kúpil si teda jeden časopis a zaplatil tisíckou. Vraj teraz už na čaj s rumom môžem ísť. Zastavil sa potom o pár dní spýtať, ako som zužitkoval tie peniaze. Ukázal som, že som si kúpil menčestráky, košeľu, oblečenie. Povedal – dobre som investoval,“ hovorí Bohuš.
Dobre na časopis reagujú aj známe osobnosti, s ktorými je v každom čísle rozhovor. Milan Sládek predajcov dokonca pozval na predstavenie do Divadla Aréna. V budúcnosti by tvorcovia chceli časopis rozšíriť aj do iných slovenských miest. Predajcovia sa zase dohodli, že z každého predaného čísla budú odkladať korunu, aby raz spolu mohli ísť na výlet. (haj)