SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Mesto a kraj trvajú na podieli z letiska

Takmer tretinovú majetkovú účasť chce získať magistrát a vyšší územný celok po plánovanej privatizácii Letiska M. R. Štefánika. "Letisko leží z dvoch tretín na území mesta. Je dôležité, aby sme mohli vstupovať do rozhodnutí o jeho budúcnosti. Treba ...

Takmer tretinovú majetkovú účasť chce získať magistrát a vyšší územný celok po plánovanej privatizácii Letiska M. R. Štefánika. "Letisko leží z dvoch tretín na území mesta. Je dôležité, aby sme mohli vstupovať do rozhodnutí o jeho budúcnosti. Treba zabezpečiť hlukovú ochranu a adekvátne životné prostredie pre obyvateľov okolia," povedal primátor Andrej Ďurkovský. Primátor očakáva, že v budúcnosti dôjde k prepojeniu letiska so Schwechatom, a mesta sa bude týkať aj koridor, ktorý by ich mal spájať.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií má predstavu, že súkromný investor odkúpi dve tretiny majetku letiska. Zvyšných 34 percent by malo zostať v majetku štátu, niekedy okolo roku 2010 by tento majetok prešiel na samosprávu. "To je pre nás nepredstaviteľné. Požadujeme najmenej desať percent teraz s prísľubom piatich percent v najbližších rokoch," hovorí Ďurkovský. Rovnaký podiel by mal dostať aj Bratislavský samosprávny kraj. Zvyšné štyri percentá chcú ponechať štátu, aby mal určitú kontrolu. Samosprávne orgány chcú so štátom uzatvoriť zmluvu, ktorá štátnej správe prizná isté právomoci aj nad rámec štvorpercentného podielu. Ako podotkol primátor, mesto ani kraj nechcú vstupovať do výberu súkromného investora.

"Za aktivitou štátu ponechať si zvyšný podiel na letisku vidím snahu štátnych úradníkov zostať vo svojich terajších funkciách v správnej rade. Hlavné mesto je našou dominantou, preto ho treba ochrániť aj pred štátnymi úradníkmi," povedal župan Ľubo Roman. Samospráva je lepší hospodár ako štát, zhodne tvrdia Ďurkovský a Roman. Ako príklad spomenuli vodárne, ktoré po prechode zo štátnej správy na obce fungujú pomerne dobre a sú ziskové. "Keby boli v súkromných rukách, cena vody by bola pravdepodobne vyššia. Iný príklad je autobusová doprava. Sem štát samosprávu nepustil, tak nám podmienky diktujú súkromníci," vysvetlil Roman.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako povedal hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška, štát potrebuje celý kontrolný balík dovtedy, kým si neoverí, že nový investor má záujem o rozvoj letiska a vytvorí spoločnosť konkurencieschopnú zahraničným letiskám v okolí. Bratislava a samosprávny kraj by mohli požadované akcie získať najskôr o päť rokov. Ďalším vážnym dôvodom, prečo štát nechce deliť kontrolný balík akcií, je podľa Šarlušku aj privatizácia budapeštianskeho letiska v približne rovnakom čase.

"Pomerne veľký počet vlastníkov kontrolného balíka letiska v Bratislave by potenciálneho kupca mohol odradiť a zlákať by ho mohla ponuka v Budapešti," skonštatoval. Mesto aj samosprávny kraj argumentujú príkladmi zo zahraničia. Napríklad verejné spoločnosti Dolného Rakúska a mesto Viedeň vlastnia po 20 percent letiska vo Schwechate, takmer štvrtinu amsterdamského letiska vlastnia tiež miestne samosprávy.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo plánuje vyhlásiť tender na predaj bratislavského a košického letiska v júli. "Bijeme na poplach, aby sa nestalo to, čo s letiskom vo Vajnoroch," hovorí Ďurkovský. Hoci mesto malo záujem o podiel v oboch letiskách, štát rozhodol o predaji vajnorského letiska súkromnému investorovi. Budúcnosť majetkových pomerov Letiska M. R. Štefánika teraz závisí od výsledku rokovaní magistrátu a samosprávneho kraja s ministrom dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 367
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 665
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 738
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 349
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 138
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 247
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 278
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 347
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 346
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 518
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu