Takmer tretinovú majetkovú účasť chce získať magistrát a vyšší územný celok po plánovanej privatizácii Letiska M. R. Štefánika. "Letisko leží z dvoch tretín na území mesta. Je dôležité, aby sme mohli vstupovať do rozhodnutí o jeho budúcnosti. Treba zabezpečiť hlukovú ochranu a adekvátne životné prostredie pre obyvateľov okolia," povedal primátor Andrej Ďurkovský. Primátor očakáva, že v budúcnosti dôjde k prepojeniu letiska so Schwechatom, a mesta sa bude týkať aj koridor, ktorý by ich mal spájať.
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií má predstavu, že súkromný investor odkúpi dve tretiny majetku letiska. Zvyšných 34 percent by malo zostať v majetku štátu, niekedy okolo roku 2010 by tento majetok prešiel na samosprávu. "To je pre nás nepredstaviteľné. Požadujeme najmenej desať percent teraz s prísľubom piatich percent v najbližších rokoch," hovorí Ďurkovský. Rovnaký podiel by mal dostať aj Bratislavský samosprávny kraj. Zvyšné štyri percentá chcú ponechať štátu, aby mal určitú kontrolu. Samosprávne orgány chcú so štátom uzatvoriť zmluvu, ktorá štátnej správe prizná isté právomoci aj nad rámec štvorpercentného podielu. Ako podotkol primátor, mesto ani kraj nechcú vstupovať do výberu súkromného investora.
"Za aktivitou štátu ponechať si zvyšný podiel na letisku vidím snahu štátnych úradníkov zostať vo svojich terajších funkciách v správnej rade. Hlavné mesto je našou dominantou, preto ho treba ochrániť aj pred štátnymi úradníkmi," povedal župan Ľubo Roman. Samospráva je lepší hospodár ako štát, zhodne tvrdia Ďurkovský a Roman. Ako príklad spomenuli vodárne, ktoré po prechode zo štátnej správy na obce fungujú pomerne dobre a sú ziskové. "Keby boli v súkromných rukách, cena vody by bola pravdepodobne vyššia. Iný príklad je autobusová doprava. Sem štát samosprávu nepustil, tak nám podmienky diktujú súkromníci," vysvetlil Roman.
Ako povedal hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška, štát potrebuje celý kontrolný balík dovtedy, kým si neoverí, že nový investor má záujem o rozvoj letiska a vytvorí spoločnosť konkurencieschopnú zahraničným letiskám v okolí. Bratislava a samosprávny kraj by mohli požadované akcie získať najskôr o päť rokov. Ďalším vážnym dôvodom, prečo štát nechce deliť kontrolný balík akcií, je podľa Šarlušku aj privatizácia budapeštianskeho letiska v približne rovnakom čase.
"Pomerne veľký počet vlastníkov kontrolného balíka letiska v Bratislave by potenciálneho kupca mohol odradiť a zlákať by ho mohla ponuka v Budapešti," skonštatoval. Mesto aj samosprávny kraj argumentujú príkladmi zo zahraničia. Napríklad verejné spoločnosti Dolného Rakúska a mesto Viedeň vlastnia po 20 percent letiska vo Schwechate, takmer štvrtinu amsterdamského letiska vlastnia tiež miestne samosprávy.
Ministerstvo plánuje vyhlásiť tender na predaj bratislavského a košického letiska v júli. "Bijeme na poplach, aby sa nestalo to, čo s letiskom vo Vajnoroch," hovorí Ďurkovský. Hoci mesto malo záujem o podiel v oboch letiskách, štát rozhodol o predaji vajnorského letiska súkromnému investorovi. Budúcnosť majetkových pomerov Letiska M. R. Štefánika teraz závisí od výsledku rokovaní magistrátu a samosprávneho kraja s ministrom dopravy.