BRATISLAVA. Bratislava chce eliminovať vizuálny smog v meste aj prostredníctvom dohôd s reklamnými spoločnosťami.
Vďaka tomu má dôjsť k rýchlej redukcii reklamných stavieb približne o dve tretiny, magistrát by mal právo automaticky odstrániť stavby po ukončení zmluvy, podpisovali by sa štvorročné nájomné zmluvy na menší počet existujúcich stavieb za trhovú cenu a urovnali by sa súdne spory.
Dohoda o regulácii reklamy
Hlavné mesto má už takúto dohodu vyjednanú so spoločnosťou Akzent BigBoard a vo februári sa ňou majú zaoberať aj mestskí poslanci.
"Sú firmy, ktoré rozumejú, že sa mesto musí hýbať aj v tomto aspekte a musí prísť kultúra do vonkajšej reklamy. Podarilo sa nám nájsť spôsob, ako urýchliť reguláciu reklamy a ešte za to získať aj peniaze, ktoré mesto z toho má mať," povedal na utorkovom brífingu primátor Bratislavy Matúš Vallo.
Deklaruje, že sa dohodou s reklamnými spoločnosťami nebudú vytvárať nové reklamné plochy. "Pôjde o objekty, ktoré už existujú. Nevytvárame nové, len ukončujeme rýchlejšie ich existenciu vďaka kompromisnej dohode," vysvetlil.
Magistrát eviduje 2 832 reklamných plôch
Zástupca riaditeľa bratislavského magistrátu Ján Mazúr priblížil, že evidujú 2 832 reklamných plôch, ktoré plne alebo čiastočne stoja na mestských pozemkoch.
Z toho 60 percent reklamných plôch patrí členom Asociácie vonkajšej reklamy, 31 percent tvoria neoznačené plochy a deväť percent majú iné spoločnosti.
Nový model dohody s reklamnými spoločnosťami má podľa Mazúra dosiahnuť aj trojmesačný depozit za nájom na pokrytie nákladov odstránenia či doplatenie nedoplatkov nájomného za existujúce reklamné stavby.
Magistrát sa s Akzent BigBoard dohodol na odstránení okolo 577 reklamných plôch, medzi ktorými sú bilbordy, megabordy, citylighty či informačno-reklamné tabule.
Spoločnosť má zároveň upraviť citylighty v súlade s manuálom verejných priestorov, zaplatiť jeden milión eur za nájom a urovnať súdne spory s mestom.
"To, čo mesto ponúka spoločnosti za toto plnenie, je štvorročná nájomná zmluva. Zazmluvní sa sto plôch citylightov, ktoré dlhodobo považujeme za vhodný formát na umiestňovanie reklamy v meste, 73 plôch na megabordoch a 19 plôch megabordov, ktoré majú len drobné presahy na mestské pozemky. Budeme mať notárske zápisnice pre odstraňovanie i depozit na nájomné," spresnil Mazúr.
Daň z vonkajšej reklamy
Primátor avizuje, že hlavné mesto chystá do budúcna daň z vonkajšej reklamy. Informoval tiež, že na okresnom úrade sú už zmeny a doplnky územného plánu hlavného mesta, kde chce Bratislava zaviesť nové prísne pravidlá na umiestňovanie reklamy vo verejnom priestore.
Vallo deklaruje, že sa z mesta už podarilo odstrániť stovky menších reklamných plôch, telefónne búdky, ktoré slúžili len ako reklamné plochy, alebo aj megabord pri Dóme sv. Martina.