FOTO PRE SME - RICHARD SENEŠI
V záhrade Galérie ŠUP na Palisádach otvára dnes ĽUBOMÍR ŽÁLEC (na snímke) výstavu grafickej série Code X. Touto prezentáciou zároveň končí štúdium v Ateliéri tvorby cenín a rytectva na Vysokej škole výtvarných umení. Výstava bude otvorená do 26. júna.
V názve výstavy sa pohrávate so slovnou hračkou "kódex" a "kód X". Pohrávate sa s dvojznačnosťou aj v samotných dielach?
"Dvojznačnosť či dokonca mnohoznačnosť je v nich zámerná. Fascinuje ma, aký bohatý obsah dokážu grafické symboly vyjadriť v úplne jednoduchej forme. Grafiky na výstave sú súborom symbolov či už v podobe znakov alebo zložitejších figurálnych scén. Ich vzájomným spojením vzniká súvislý odkaz - moje posolstvo divákovi, hovoriace o kolobehu a zmysle ľudského života. Akýsi kódex, ktorý má človeku radiť v rôznych životných situáciách."
Niektoré symboly nevidieť voľným okom, ale len pod UV lampou. Prečo?
"Výjavy z ľudského života som robil klasickou ryteckou technikou a štylizoval som ich, aby evokovali ilustrácie zo starých kódexov. Medzi ne som 'ukryl' najrôznejšie reklamné značky firiem a tovarov, ktoré človeka obklopujú po celý život. Sú všade, a hoci nám na jednej strane uľahčujú komunikáciu, často si neuvedomujeme, aký na nás v skutočnosti vyvíjajú tlak."
Myslíte si, že v časoch počítačovej grafiky môžu ešte diváka oslovovať diela vytvorené tradičnými technikami?
"Som presvedčený, že áno, hoci využitie UV farieb a UV svetla vo svojich dielach vnímam ako určité aktualizovanie alebo inováciu grafickej techniky. Pre mňa si však klasická grafika stále uchováva čaro unikátnosti a neopakovateľnosti. A tak ako sa 'UV značky' využívajú na overenie pravosti peňazí, aj v prípade môjho kódexu potvrdzujú jeho jedinečnosť a pravdivosť."
Koncepcia výstavy využíva sugestívne priestory protileteckého krytu, v minulosti využívaného aj ako väzenie. Vidíte nejakú súvislosť medzi odkazom vašich grafík a "duchom" tohto miesta?
"Už počas práce na sérii grafík som vedel, že ju budem prezentovať v tomto silne pôsobivom priestore. V niekom možno temné podzemie vyvolá pocit frustrácie, ale podobne ako v živote aj tu bude musieť návštevník najskôr niečo podstúpiť, prekonať určité psychické prekážky, kým sa dozvie 'posolstvo' alebo zmysel kódexu. Výstava je však predovšetkým koncipovaná ako hra, návštevník sa bude musieť orientovať v priestore podľa grafík, až kým nerozlúšti hádanku."
V tomto vlhkom prostredí sa grafiky môžu zničiť.
"Vlastne by aj malo zmysel, keby sa grafiky zničili. Pominuteľnosť im dáva ďalší rozmer. Odovzdajú svoj odkaz tomu, kto sa príde pozrieť na výstavu, a potom zaniknú."
Autor: SILVIA LUTHEROVÁ