Turisti prídu, ale nie všetci sa chcú vrátiť

Priemerný turista dnes prenocuje v Bratislave dve noci. "Nie je to zlé číslo," povedal primátorov hovorca Milan Vajda. Podľa neho dve noci strávia priemerne turisti vo väčšine podobne veľkých európskych miest. "Iba veľké metropoly ako Paríž či Praha ...

FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

Priemerný turista dnes prenocuje v Bratislave dve noci. "Nie je to zlé číslo," povedal primátorov hovorca Milan Vajda. Podľa neho dve noci strávia priemerne turisti vo väčšine podobne veľkých európskych miest. "Iba veľké metropoly ako Paríž či Praha dokážu turistov zdržať na štyri až päť nocí," povedal Vajda. Ale aj Bratislava má podľa samosprávy silné stránky: výhodnú polohu, pamiatky, zlepšujúcu sa dostupnosť a relatívnu bezpečnosť.

Lichotivú dvojstranu venovala Bratislave prestížna príloha Financial Times. "Bratislave sa vracia elegantná patina minulosti. Je to neobjavený klenot, ktorý je bližšie, ako si myslíte," píše sa v článku. Autori lákajú do hotelov s kurióznou históriou a luxusnými matracmi. Odporúčajú aj nákup ľudovoumeleckých výrobkov, ochutnávku bryndzových halušiek, husaciny a vína.

Úplne inak to vidí Rick Steves, americký autor bedekrov o Európe. "Bratislava je príkladom historického mesta, ktorého šarm zničila komunistická sivosť," píše Steves v knihe To najlepšie z východnej Európy, ktorá vyšla v tomto roku. Uznáva, že mestu sa vracia príťažlivosť, ale osobne by radšej Bratislavu vynechal a strávil viac času vo Viedni a Budapešti. Prespať tu neodporúča a neuvádza žiadne hotely. Petržalku prirovnáva k dejisku románu Georgea Orwella 1984, múzeá sú podľa neho zaprášené a ospalé. "Steves nás od návštevy Bratislavy odradil. Ale išli sme loďou z Viedne do Budapešti a zbadali sme vaše historické budovy. Tak sme sa vrátili," povedala americká turistka, ktorá napokon prespala v meste dve noci.

Počet prenocovaní znamená okamžitý ekonomický výsledok. Z dlhodobého hľadiska je však dôležitá spokojnosť s pobytom a chuť vrátiť sa či odporučiť návštevu iným. "V hoteli som síce mal izbu s klimatizáciou, ale tá nefungovala a nedokázali ju opraviť. Prekvapila ma aj neochota panej v čistiarni," povedal rozpačitý Angličan.

Záujmom všetkých, ktorých sa cestovný ruch týka, je podľa Vajdu zvýšiť príťažlivosť Bratislavy. Tohtoročné kultúrne leto bude mať podujatia zamerané na turistov, napríklad Hradné slávnosti. Pripravuje sa dohoda o spolupráci Bratislavy, Piešťan a Trenčína, ktoré sú po diaľnici dostupné za hodinu. Sľubný je nárast pasažierov na bratislavskom letisku zásluhou lacných aerolínií, ktoré privážajú na víkend do mesta celé skupiny turistov.

Koľko je turistov

Bratislava je podľa internetovej stránky mesta najdôležitejšou destináciou v krajine. Počet ubytovaných hostí hovorí, že každý štvrtý návštevník Slovenska príde do hlavného mesta. Vlani prišlo do Bratislavy takmer 400-tisíc zahraničných turistov, ktorí tu 700-tisíckrát prenocovali. Veľa turistov prichádza loďami. Najviac chodia Česi, ktorí tvoria takmer 11 percent turistov, na druhom mieste sú Nemci. Postupne pribúdajú aj turisti z iných európskych krajín, z Ázie a USA. V roku 2003 vybralo mesto na daniach a poplatkoch za ubytovanie 32 miliónov, vlani 26 miliónov korún.

Čo robí mesto

Mesto má koncepciu cestovného ruchu na nasledujúce dva roky. Schválili ju mestskí poslanci vlani v decembri. Cieľom je zvýšiť príjmy z cestovného ruchu a zlepšiť imidž mesta. Z oddelenia cestovného ruchu magistrátu a Bratislavského kultúrneho a informačného strediska má vzniknúť Tourist board (výbor pre turistiku). Mesto chce začať spoluprácu s podnikateľmi. Do novej turistickej sezóny vymyslela samospráva slogan "Bratislava - malé veľké mesto". Do zlepšenia imidžu investuje tento rok štyri milióny korún a 6,5 milióna v roku 2006. Zároveň chce mesto zvýšiť podiel výdavkov na turistický ruch.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 12 580
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 420
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 790
  4. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 966
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 851
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 501
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 153
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 935
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 659
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 615