SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Zastupiteľstvo podporilo obnovu železničného uzla a výstavby Filiálky

Do roku 2030 by sa tieto projekty mohli začať realizovať.

Trate v okolí železničnej stanice Filiálka.Trate v okolí železničnej stanice Filiálka. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Mesto Bratislava podporuje myšlienku modernizácie železničného uzla v Bratislave, a teda aj vybudovanie novej železničnej stanice Filiálka na Trnavskom mýte.

Vo štvrtok sa na tom na návrh poslanca Jána Buocika uznieslo bratislavské mestské zastupiteľstvo.

Vybudovanie novej železničnej stanice Filiálka na Trnavskom mýte a s tým súvisiaceho skapacitnenia existujúcich železničných tratí je myšlienka stará viac ako 15 rokov.

Modernizácia tratí a stanice od roku 2025

V minulom roku však zverejnili Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) štúdiu realizovateľnosti uzla Bratislava, ktorá má zásadným spôsobom ovplyvniť vývoj železničnej dopravy v hlavnom meste.

SkryťVypnúť reklamu

Dokument predpokladá, že do roku 2025 by sa malo začať pracovať na projektoch modernizácie bratislavskej Hlavnej stanice a revitalizácie úseku Bratislava predmestie - Bratislava filiálka. Do roku 2030 by sa tieto projekty mohli začať realizovať.

Filiálka pre regionálne vlaky, prepojenie s Nivami

S vybudovaním stanice Filiálka počíta aj Regionálny plán udržateľnej mobility Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) z tohto roka. V prvej fáze by stanica mala slúžiť ako takzvaná hlavová stanica (terminál).

"To znamená, že regionálne vlaky z viacerých smerov by končili na novej modernej stanici Filiálka na Trnavskom mýte s ideálnym prepojením na MHD. Dnes vlaky z týchto smerov obsluhujú až tri stanice - Hlavná stanica, Bratislava - Nové Mesto, Bratislava - Predmestie," spresňuje sa v dôvodovej správe.

SkryťVypnúť reklamu

Plán počíta aj s pokračovaním koľajového prepojenia Filiálky po autobusovú stanicu na bratislavských Nivách. Opätovné oživenie stanice Filiálka podporili aj dopravné komisie hlavného mesta a BSK.

Nutnosťou je spolupráca

Aktuálne prebieha na úrovni ministerstva financií, ministerstva dopravy a ministerstva investícií regionálneho rozvoja a informatizácie, Európskej komisie a JASPERS debata o takzvaných vlajkových lodiach (flagships) projektov pre Plán obnovy EÚ a pre Partnerskú dohodu SR na roky 2021-2027.

Vybudovanie vlakových prepojení na území mesta Bratislava je kompetenciou ministerstva dopravy a najmä ŽSR.

"Je dôležité vytvoriť podpornú iniciatívu od orgánov samosprávy, a to BSK a mesta Bratislava. Obe samosprávy majú navyše kľúčovú pozíciu pri príprave nového programového obdobia (2021 - 2027), a to prostredníctvom Rady partnerstva a vypracovania strategického dokumentu - Integrovanej územnej stratégie, v ktorej sa určia prioritné projekty v jednotlivých sektorových politikách, teda aj v doprave," vysvetlil v predloženom materiáli Buocik.

SkryťVypnúť reklamu

Doležal nevylúčil dotácie z plánu obnovy

Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) v septembri uviedol, že bratislavská Hlavná stanica zostane vždy hlavnou. Témou však podľa neho naďalej ostáva aj plánovaná železničná stanica Filiálka na Trnavskom mýte.

V prípade tejto stanice sa podľa ministra hľadajú momentálne správne riešenia i zdroj financovania. "Jedným z nich môže byť teoreticky aj plán obnovy," skonštatoval.

Ak sa bude rekonštruovať Hlavná stanica Doležal deklaruje, že to bude v súčinnosti s mestom Bratislava.

"Nie je to len o budove, ale aj o priestore pred stanicou. Rozprávali sme sa už o tom s primátorom Matúšom Vallom," povedal minister s tým, že aj tu je potrebné najprv nájsť zdroje financovania.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spacák na kozmetiku?
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  3. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  1. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  2. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  3. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  4. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  8. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 196
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 349
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 5 483
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 950
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 743
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 145
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 1 843
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 191
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  5. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 464
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 427
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 892
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 917
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 525
  6. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 3 436
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 3 327
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 190
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu