SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Zastupiteľstvo podporilo obnovu železničného uzla a výstavby Filiálky

Do roku 2030 by sa tieto projekty mohli začať realizovať.

Trate v okolí železničnej stanice Filiálka.Trate v okolí železničnej stanice Filiálka. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Mesto Bratislava podporuje myšlienku modernizácie železničného uzla v Bratislave, a teda aj vybudovanie novej železničnej stanice Filiálka na Trnavskom mýte.

Vo štvrtok sa na tom na návrh poslanca Jána Buocika uznieslo bratislavské mestské zastupiteľstvo.

Vybudovanie novej železničnej stanice Filiálka na Trnavskom mýte a s tým súvisiaceho skapacitnenia existujúcich železničných tratí je myšlienka stará viac ako 15 rokov.

Modernizácia tratí a stanice od roku 2025

V minulom roku však zverejnili Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) štúdiu realizovateľnosti uzla Bratislava, ktorá má zásadným spôsobom ovplyvniť vývoj železničnej dopravy v hlavnom meste.

Skryť Vypnúť reklamu

Dokument predpokladá, že do roku 2025 by sa malo začať pracovať na projektoch modernizácie bratislavskej Hlavnej stanice a revitalizácie úseku Bratislava predmestie - Bratislava filiálka. Do roku 2030 by sa tieto projekty mohli začať realizovať.

Filiálka pre regionálne vlaky, prepojenie s Nivami

S vybudovaním stanice Filiálka počíta aj Regionálny plán udržateľnej mobility Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) z tohto roka. V prvej fáze by stanica mala slúžiť ako takzvaná hlavová stanica (terminál).

"To znamená, že regionálne vlaky z viacerých smerov by končili na novej modernej stanici Filiálka na Trnavskom mýte s ideálnym prepojením na MHD. Dnes vlaky z týchto smerov obsluhujú až tri stanice - Hlavná stanica, Bratislava - Nové Mesto, Bratislava - Predmestie," spresňuje sa v dôvodovej správe.

Skryť Vypnúť reklamu

Plán počíta aj s pokračovaním koľajového prepojenia Filiálky po autobusovú stanicu na bratislavských Nivách. Opätovné oživenie stanice Filiálka podporili aj dopravné komisie hlavného mesta a BSK.

Nutnosťou je spolupráca

Aktuálne prebieha na úrovni ministerstva financií, ministerstva dopravy a ministerstva investícií regionálneho rozvoja a informatizácie, Európskej komisie a JASPERS debata o takzvaných vlajkových lodiach (flagships) projektov pre Plán obnovy EÚ a pre Partnerskú dohodu SR na roky 2021-2027.

Vybudovanie vlakových prepojení na území mesta Bratislava je kompetenciou ministerstva dopravy a najmä ŽSR.

"Je dôležité vytvoriť podpornú iniciatívu od orgánov samosprávy, a to BSK a mesta Bratislava. Obe samosprávy majú navyše kľúčovú pozíciu pri príprave nového programového obdobia (2021 - 2027), a to prostredníctvom Rady partnerstva a vypracovania strategického dokumentu - Integrovanej územnej stratégie, v ktorej sa určia prioritné projekty v jednotlivých sektorových politikách, teda aj v doprave," vysvetlil v predloženom materiáli Buocik.

Skryť Vypnúť reklamu

Doležal nevylúčil dotácie z plánu obnovy

Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) v septembri uviedol, že bratislavská Hlavná stanica zostane vždy hlavnou. Témou však podľa neho naďalej ostáva aj plánovaná železničná stanica Filiálka na Trnavskom mýte.

V prípade tejto stanice sa podľa ministra hľadajú momentálne správne riešenia i zdroj financovania. "Jedným z nich môže byť teoreticky aj plán obnovy," skonštatoval.

Ak sa bude rekonštruovať Hlavná stanica Doležal deklaruje, že to bude v súčinnosti s mestom Bratislava.

"Nie je to len o budove, ale aj o priestore pred stanicou. Rozprávali sme sa už o tom s primátorom Matúšom Vallom," povedal minister s tým, že aj tu je potrebné najprv nájsť zdroje financovania.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 28 127
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 25 443
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 510
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 246
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 986
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 700
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 566
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 418
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 413
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 325
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu