SME
Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

Bratislava chce vo verejnom priestore uprednostniť chodcov

Bratislava chce posilňovať priestor pre peších.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Vo verejnom priestore chce mesto Bratislava v budúcnosti uprednostniť v prvom rade chodcov.

Nasledujú cyklisti, verejná doprava (MHD), zásobovanie a služby, taxi a spolujazda, zdieľané automobily a až nakoniec individuálna automobilová doprava. Samospráva to uvádza v nedávno schválenom Manifeste verejných priestorov.

Bratislava chce posilňovať priestor pre peších. Chodníky musia podľa mestského Metropolitného inštitútu Bratislavy mať dostatočný rozmer.

"Priestor musí byť bez prekážok a musí umožňovať plynulý a priamy pohyb. V zónach s obmedzenou maximálnou povolenou rýchlosťou vozidiel je vhodné integrovanie rôznych druhov dopravy," uvádza sa v dokumente.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre podporu pešej a cyklistickej dopravy je podľa hlavného mesta nevyhnutný princíp krátkych vzdialeností. Ako spresňuje, ide o tvorbu kompaktného mesta, ktoré zaručí dostupnú vzdialenosť medzi bývaním a základnými mestskými funkciami i verejnými priestormi.

"Základná vybavenosť, medzi ktorú počítame zastávky MHD, škola, škôlka, nákupy dennej potreby, či ihrisko pre deti by mali byť v maximálnej vzdialenosti do 600 metrov od bydliska. Základné verejné priestory pre voľný čas, medzi ktoré radíme parky a námestia, by mali byť v maximálnej vzdialenosti do 750 metrov od bydliska," konštatuje MIB. Mesto priznáva, že prekážkou pre hromadné využívanie cyklistickej dopravy je absencia bezpečnej infraštruktúry. Budovanie cyklotrás a cyklopruhov preto považuje za nevyhnutné pre zatraktívnenie tohto druhu mobility.

Skryť Vypnúť reklamu

Bratislava chce taktiež zrýchliť verejnú dopravu a zvýšiť jej spoľahlivosť, a to aj na úkor spomalenia individuálnej automobilovej dopravy pomocou vyhradených pruhov pre MHD.

"Z dlhodobého hľadiska je riešením obmedzovanie individuálnej automobilovej dopravy v centre reguláciou parkovania, mýtom, redukciou jazdných pruhov, parkovaním mimo ulice (podzemné garáže, nadzemné parkovacie domy), posilnením regionálnej verejnej dopravy (najmä železničnej) a úplnou priorizáciou infraštruktúry pre chodcov a cyklistov," píše sa v manifeste. Podpora udržateľnej dopravy a znižovanie emisií skrz obmedzovanie individuálnej automobilovej dopravy je podľa samosprávy kľúčovou súčasťou mestského plánu adaptácie na nepriaznivé zmeny klímy a dosiahnutie uhlíkovej neutrality.

Skryť Vypnúť reklamu

Redukcia automobilovej dopravy v meste sa môže podľa MIB dosiahnuť aj takzvanými spomaľovačmi, vyvýšenými priechodmi pre chodcov, preferenciou cyklistov a MHD v križovatkách, a tiež postupným zavádzaním zón s limitovaným vjazdom pre automobily.

Za nevyhnutné považuje preferenciu menších a ekologicky nenáročnejších vozidiel aj v rámci zásobovania. Pri zatraktívnení MHD poukazuje aj na tvorbu integrovaných prestupných bodov medzi zástavkami regionálnej dopravy, MHD a cyklistickým či peším pohybom. Rovnako aj na modernizáciu a tvorbu nových električkových tratí, a tiež zastávok MHD.

Inovácie v sektore dopravy vidí mesto najmä v elektromobilite a zdieľanej ekonomike. Motivovať obyvateľov k elektromobilom je podľa MIB možné napríklad zriaďovaním bezplatných parkovacích miest pre elektromobily či zabezpečením nabíjacej infraštruktúry.

V rámci tvorby parkovacích kapacít je nutné podľa mesta postupne opustiť politiku parkovania pred domom a zamerať sa na tvorbu efektívnych integrovaných parkovacích kapacít v rámci prestupných uzlov hromadnej dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  3. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  4. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  10. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  1. Nadácia Orange podporí digitálne zručnosti učiteľov a žiakov
  2. Changes to the System of Remedies, Procurement Law Amendment
  3. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  4. Compliance – who should be responsible?
  5. Employee's age as a new ground for notice of termination
  6. Ako podnikať na internete. V Košiciach sa to naučíte zadarmo
  7. Buďte o krok napred voči konkurencií so štúdiom MBA
  8. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  9. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  10. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 054
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 674
  3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 9 382
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 856
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 857
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 241
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 196
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 030
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 2 426
  10. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 2 263
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  3. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  4. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  5. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  6. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  7. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  8. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 135
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 350
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 907
  4. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 793
  5. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 756
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 381
  7. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 722
  8. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 700
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu