SME

Bratislava chce vo verejnom priestore uprednostniť chodcov

Bratislava chce posilňovať priestor pre peších.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Vo verejnom priestore chce mesto Bratislava v budúcnosti uprednostniť v prvom rade chodcov.

Nasledujú cyklisti, verejná doprava (MHD), zásobovanie a služby, taxi a spolujazda, zdieľané automobily a až nakoniec individuálna automobilová doprava. Samospráva to uvádza v nedávno schválenom Manifeste verejných priestorov.

Bratislava chce posilňovať priestor pre peších. Chodníky musia podľa mestského Metropolitného inštitútu Bratislavy mať dostatočný rozmer.

"Priestor musí byť bez prekážok a musí umožňovať plynulý a priamy pohyb. V zónach s obmedzenou maximálnou povolenou rýchlosťou vozidiel je vhodné integrovanie rôznych druhov dopravy," uvádza sa v dokumente.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pre podporu pešej a cyklistickej dopravy je podľa hlavného mesta nevyhnutný princíp krátkych vzdialeností. Ako spresňuje, ide o tvorbu kompaktného mesta, ktoré zaručí dostupnú vzdialenosť medzi bývaním a základnými mestskými funkciami i verejnými priestormi.

"Základná vybavenosť, medzi ktorú počítame zastávky MHD, škola, škôlka, nákupy dennej potreby, či ihrisko pre deti by mali byť v maximálnej vzdialenosti do 600 metrov od bydliska. Základné verejné priestory pre voľný čas, medzi ktoré radíme parky a námestia, by mali byť v maximálnej vzdialenosti do 750 metrov od bydliska," konštatuje MIB. Mesto priznáva, že prekážkou pre hromadné využívanie cyklistickej dopravy je absencia bezpečnej infraštruktúry. Budovanie cyklotrás a cyklopruhov preto považuje za nevyhnutné pre zatraktívnenie tohto druhu mobility.

SkryťVypnúť reklamu

Bratislava chce taktiež zrýchliť verejnú dopravu a zvýšiť jej spoľahlivosť, a to aj na úkor spomalenia individuálnej automobilovej dopravy pomocou vyhradených pruhov pre MHD.

"Z dlhodobého hľadiska je riešením obmedzovanie individuálnej automobilovej dopravy v centre reguláciou parkovania, mýtom, redukciou jazdných pruhov, parkovaním mimo ulice (podzemné garáže, nadzemné parkovacie domy), posilnením regionálnej verejnej dopravy (najmä železničnej) a úplnou priorizáciou infraštruktúry pre chodcov a cyklistov," píše sa v manifeste. Podpora udržateľnej dopravy a znižovanie emisií skrz obmedzovanie individuálnej automobilovej dopravy je podľa samosprávy kľúčovou súčasťou mestského plánu adaptácie na nepriaznivé zmeny klímy a dosiahnutie uhlíkovej neutrality.

SkryťVypnúť reklamu

Redukcia automobilovej dopravy v meste sa môže podľa MIB dosiahnuť aj takzvanými spomaľovačmi, vyvýšenými priechodmi pre chodcov, preferenciou cyklistov a MHD v križovatkách, a tiež postupným zavádzaním zón s limitovaným vjazdom pre automobily.

Za nevyhnutné považuje preferenciu menších a ekologicky nenáročnejších vozidiel aj v rámci zásobovania. Pri zatraktívnení MHD poukazuje aj na tvorbu integrovaných prestupných bodov medzi zástavkami regionálnej dopravy, MHD a cyklistickým či peším pohybom. Rovnako aj na modernizáciu a tvorbu nových električkových tratí, a tiež zastávok MHD.

Inovácie v sektore dopravy vidí mesto najmä v elektromobilite a zdieľanej ekonomike. Motivovať obyvateľov k elektromobilom je podľa MIB možné napríklad zriaďovaním bezplatných parkovacích miest pre elektromobily či zabezpečením nabíjacej infraštruktúry.

V rámci tvorby parkovacích kapacít je nutné podľa mesta postupne opustiť politiku parkovania pred domom a zamerať sa na tvorbu efektívnych integrovaných parkovacích kapacít v rámci prestupných uzlov hromadnej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Pravda o 50 % zľavách BUBO? Koľko ich vlastne je? 9 449
  2. Slováci oddnes nakupujú exotiku s BUBO za 50%. 8 755
  3. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 7 693
  4. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 5 116
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 4 743
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 735
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 515
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 419
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  2. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  3. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  4. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  5. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  6. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  7. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  1. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 23 903
  2. Radko Mačuha: "Žiadna pandémia krívačky a slintačky neexistuje". ( fikcia) 21 030
  3. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 128
  4. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 11 682
  5. Rado Surovka: Liečba Ficom na demenciu národa nezaberá. 10 657
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 084
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 386
  8. Martin Ondráš: Prečo sme (ne)zvládli nákazu SLAK 5 418
  1. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  2. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  3. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  4. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  5. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  6. Tupou Ceruzou: Žandári
  7. Radko Mačuha: Fico už nieje antivaxer.
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťZatvoriť reklamu