SME

Bratislava chce vo verejnom priestore uprednostniť chodcov

Bratislava chce posilňovať priestor pre peších.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Vo verejnom priestore chce mesto Bratislava v budúcnosti uprednostniť v prvom rade chodcov.

Nasledujú cyklisti, verejná doprava (MHD), zásobovanie a služby, taxi a spolujazda, zdieľané automobily a až nakoniec individuálna automobilová doprava. Samospráva to uvádza v nedávno schválenom Manifeste verejných priestorov.

Bratislava chce posilňovať priestor pre peších. Chodníky musia podľa mestského Metropolitného inštitútu Bratislavy mať dostatočný rozmer.

"Priestor musí byť bez prekážok a musí umožňovať plynulý a priamy pohyb. V zónach s obmedzenou maximálnou povolenou rýchlosťou vozidiel je vhodné integrovanie rôznych druhov dopravy," uvádza sa v dokumente.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pre podporu pešej a cyklistickej dopravy je podľa hlavného mesta nevyhnutný princíp krátkych vzdialeností. Ako spresňuje, ide o tvorbu kompaktného mesta, ktoré zaručí dostupnú vzdialenosť medzi bývaním a základnými mestskými funkciami i verejnými priestormi.

"Základná vybavenosť, medzi ktorú počítame zastávky MHD, škola, škôlka, nákupy dennej potreby, či ihrisko pre deti by mali byť v maximálnej vzdialenosti do 600 metrov od bydliska. Základné verejné priestory pre voľný čas, medzi ktoré radíme parky a námestia, by mali byť v maximálnej vzdialenosti do 750 metrov od bydliska," konštatuje MIB. Mesto priznáva, že prekážkou pre hromadné využívanie cyklistickej dopravy je absencia bezpečnej infraštruktúry. Budovanie cyklotrás a cyklopruhov preto považuje za nevyhnutné pre zatraktívnenie tohto druhu mobility.

SkryťVypnúť reklamu

Bratislava chce taktiež zrýchliť verejnú dopravu a zvýšiť jej spoľahlivosť, a to aj na úkor spomalenia individuálnej automobilovej dopravy pomocou vyhradených pruhov pre MHD.

"Z dlhodobého hľadiska je riešením obmedzovanie individuálnej automobilovej dopravy v centre reguláciou parkovania, mýtom, redukciou jazdných pruhov, parkovaním mimo ulice (podzemné garáže, nadzemné parkovacie domy), posilnením regionálnej verejnej dopravy (najmä železničnej) a úplnou priorizáciou infraštruktúry pre chodcov a cyklistov," píše sa v manifeste. Podpora udržateľnej dopravy a znižovanie emisií skrz obmedzovanie individuálnej automobilovej dopravy je podľa samosprávy kľúčovou súčasťou mestského plánu adaptácie na nepriaznivé zmeny klímy a dosiahnutie uhlíkovej neutrality.

SkryťVypnúť reklamu

Redukcia automobilovej dopravy v meste sa môže podľa MIB dosiahnuť aj takzvanými spomaľovačmi, vyvýšenými priechodmi pre chodcov, preferenciou cyklistov a MHD v križovatkách, a tiež postupným zavádzaním zón s limitovaným vjazdom pre automobily.

Za nevyhnutné považuje preferenciu menších a ekologicky nenáročnejších vozidiel aj v rámci zásobovania. Pri zatraktívnení MHD poukazuje aj na tvorbu integrovaných prestupných bodov medzi zástavkami regionálnej dopravy, MHD a cyklistickým či peším pohybom. Rovnako aj na modernizáciu a tvorbu nových električkových tratí, a tiež zastávok MHD.

Inovácie v sektore dopravy vidí mesto najmä v elektromobilite a zdieľanej ekonomike. Motivovať obyvateľov k elektromobilom je podľa MIB možné napríklad zriaďovaním bezplatných parkovacích miest pre elektromobily či zabezpečením nabíjacej infraštruktúry.

V rámci tvorby parkovacích kapacít je nutné podľa mesta postupne opustiť politiku parkovania pred domom a zamerať sa na tvorbu efektívnych integrovaných parkovacích kapacít v rámci prestupných uzlov hromadnej dopravy.

Mobilita

Najvyšší predstaviteľ katolíckej cirkvi sa zotavuje z obojstranného zápalu pľúc. 

František sa zotavuje z obojstranného zápalu pľúc.


TASR
Ilustračné foto.

Potrebné opatrenia treba prijať do dvoch mesiacov.


TASR 1
Ilustračné foto

Prototyp nabíjacej skrinky dokáže nabiť elektromobil za približne desať minút.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 251
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 5 370
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 5 016
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 870
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 3 969
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 581
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 638
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 504
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 625
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 770
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 449
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 013
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 537
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 874
  7. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 6 452
  8. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 091
  1. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  2. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  3. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  4. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  5. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  7. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  8. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
SkryťZatvoriť reklamu