SME

Výťahová kabína bez dverí: pohodlie s rizikom

V mnohých činžiakoch premávajú výťahy s kabínkami bez vnútorných dverí. Z bezpečnostného hľadiska predstavujú pre užívateľa riziko, hoci po technickej stránke môžu byť v poriadku. Smernica Európskej únie okrem iného vymedzuje, že každá kabína musí mať ..

Najväčšie riziká predstavujú výťahy, u ktorých sa nevykonáva pravidelná kontrola a údržba a tie, v ktorých kabína nemá samostatné dvere, čo by ju izolovali od šachty. V tom prípade zachytenie odevu môže viesť k ťažkému, dokonca smrteľnému úrazu. Podobnou hrozbou môže byť prevážanie bicykla či kočiarika v malej výťahovej kabíne. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


V mnohých činžiakoch premávajú výťahy s kabínkami bez vnútorných dverí. Z bezpečnostného hľadiska predstavujú pre užívateľa riziko, hoci po technickej stránke môžu byť v poriadku. Smernica Európskej únie okrem iného vymedzuje, že každá kabína musí mať dvierka a osvetlenie šachty. Normu spĺňajú všetky novozavádzané modely. Neznamená to však, že staršie výťahy treba meniť. Ak majú pravidelnú odbornú údržbu, môžu slúžiť naďalej.

Vymeniť alebo zrekonštruovať

Výťah sa vymieňa až vtedy, keď ohrozuje majetok alebo zdravie ľudí. K výmene výťahu pristupujú vlastníci domu obvykle s celkovou rekonštrukciou, alebo keď sa dom nadstavuje o nové poschodie. Na takúto investíciu treba rátať orientačne so sumou stotisíc korún. Generálka je zhruba o polovicu lacnejšia. Úspornejším riešením môže byť modernizácia výťahu, pri ktorej základné technické parametre ako rýchlosť, zdvih a nosnosť, ako aj základné dispozičné riešenie zostávajú zachované.

SkryťVypnúť reklamu

Pokazený výťah je situácia nepríjemná bez ohľadu na to, či je dotknutá osoba v ňom, alebo mimo neho. Ak zostanete vo výťahu, najdôležitejšie je zachovať pokoj a privolať servis alebo aspoň dať vedieť okoliu, že ste v kabíne.

Štvrťročné revízie

Pri každom výťahu sú odborné skúšky povinné každé tri roky, odborné prehliadky (revízie) bývajú tri-štyrikrát ročne. Tie ukážu, či je oprava potrebná. Za technický stav výťahu zodpovedá servisná firma, s ktorou má správca domu uzavretú zmluvu. Ak servisná firma zistí, že prevádzka nie je bezpečná, môže výťah vyradiť z prevádzky. V prípade havarijného stavu môže opravu nariadiť správca domu i bez toho, aby upovedomil vlastníkov bytov.

VIERA JUHÁSZOVÁ

Stredná oprava

Odstraňujú sa ňou následky bežného opotrebenia častí výťahu, ktorých technická životnosť je kratšia než obdobie plánované pre generálnu opravu alebo rekonštrukciu. Neopravuje sa celé zariadenie, ani sa nemenia základné technické parametre výťahu.

SkryťVypnúť reklamu

Generálna oprava

Generálkou sa odstraňuje celkové opotrebenie zariadenia dlhodobou prevádzkou. Základné technické parametre výťahu sa nemenia.

Rekonštrukcia výťahu

Závisí priamo od životnosti zariadenia. Pri rekonštrukcii sa nahradí väčšia časť zariadenia výťahu a ponechávajú sa len funkčné a opravené časti. Môžu sa zmeniť parametre výťahu ako nosnosť, dopravná rýchlosť, systém riadenia či druh výťahu.

Modernizácia

Kompletná modernizácia výťahu je zrovnateľná s rekonštrukciou výťahu, možno ju robiť aj postupne. Jej cieľom je vylepšenie technických parametrov či estetického vzhľadu.

Rekonštrukcie výťahov

Metallift, s. r. o.

Kontakt: mob. 0905 408 198

http://home.nextra.sk/metalift/

OTIS Výťahy, s. r. o.

Kontakt: 43 41 26 81, 43 42 28 41

SkryťVypnúť reklamu

E-mail: hq.bratislava@otis.com

SLOV Lift, s. r. o.

Kontakt: tel. 64 77 46 94

E-mail: slovlift@slovlift.sk

Kedy nepoužiť výťah

6 v prípade, že striedavo vypadáva a naskakuje prúd

6 v prípade živelnej pohromy (povodne, požiaru)

6 ak do výťahu nastupuje osoba pod vplyvom alkoholu alebo drog

6 ak je výťah výrazne posunutý mimo nástupnej úrovne podlažia

6 ak jeho prevádzka nie je plynulá a zasekáva sa

6 ak nemáte možnosť dovolať sa pomoci (nemáte so sebou mobilný telefón, alebo ak vás susedia nemôžu počuť ani vidieť)

6 ak sa potrebujete dostať k lekárskej pomoci alebo ste závislí od liekov, ktoré nemáte pri sebe

Čo robiť, keď zostaneme visieť

vo výťahu

4 zachovať pokoj, neprepadať panike

4 privolať pomoc mobilom (v kabíne výťahu by malo byť uvedené číslo servisnej firmy, ktorá musí mať stály dispečing dosiahnuteľný 24 hodín denne po celý rok) alebo zvončekom (zvoní obvykle na prízemí budovy, upozorní na človeka uviaznutého v kabíne)

4 ak nemáte inú možnosť, volajte políciu 158 alebo hasičov155

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 049
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 388
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 629
  4. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 285
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 802
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 799
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 269
  8. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 1 911
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 461
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 330
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 562
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 8 425
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 229
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 5 799
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 827
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 359
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu