SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Most SNP prebodol historické srdce Bratislavy ako šíp

V čase, keď ho dokončili, bol Most SNP prvým asymetrickým lanovým mostom na Slovensku.

Apríl 1971. V apríli sa oceliari pripravovali na osadenie ďalšieho 75-metrový dielec mosta a druhý pomocný pilier, ktorý sa potopil s loďou Šariš. (Zdroj: ARCHÍV TASR - Viliam Přibyl)

Most SNP začali stavať v roku 1967 a do užívania ho odovzdali 26. augusta 1972. Je to jediný most v Bratislave, ktorý nemá žiadny pilier v prúde Dunaja.

Vo všeobecnosti je označovaný za najväčší v Bratislave, má aj najväčšie hlavné rozpätie zo všetkých mostov v hlavnom meste.

Súvisiaci článok Ako bratislavské podhradie obetovali Mostu SNP (foto) Čítajte 

Jeho výstavbu zabezpečovali spoločnosti Doprastav Bratislava a Hutné montáže Ostrava. Postavený je podľa projektu architektov Jozefa Lacka, Ladislava Kušníra, Ivana Slameňa, Arpáda Tesára a Jozefa Zvaru.

Značná časť bratislavského podhradia padla za obeť jeho výstavbe, hovorí sa o ňom, že vedie do kostola - Dómu sv. Martina.

V roku 2001 ho vyhlásili za slovenskú stavbu storočia v kategórii mostné stavby. Po jeho otvorení v roku 1972 obsadil štvrté miesto na svete v kategórii závesných mostov.

Na moste sú dve dvojprúdové vozovky pre autá, pod nimi je z každej strany mosta chodník pre peších a cyklistov.

Vďaka svojmu dizajnu Most Slovenského národného povstania cez rieku Dunaj dodnes pôsobí nadčasovo.

Prvých 150 metrov nosnej oceľovej konštrukcie montovali na zemi na pravom brehu Dunaja pod vybudovaným pylónom mosta. Pomocou hydraulických lisov konštrukciu potom zdvihli a vyvesili prvý záves cez pylón.

Ďalšie 75-metrové časti mostovky podopierali nad vodou dve pomocné plošiny usadené v zatopených lodiach Šariš a Orava v koryte rieky.

Po vyvesení konštrukcie cez pylón sa z potopených lodí vyčerpala voda, aby uvoľnili plavebnú dráhu a odplavili ich do prístavu.

Ďalšie fotografie v galérii si môžete pozrieť nižšie

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C7AXJ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M7AXJ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Sme v obrazoch

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Fotogaléria, Fotky, Fotografie a fotogalérie, Doprava v Bratislave