SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

V Bratislave pribudnú červeno-biele bicykle, v Rači spustili bikesharing

Telekomunikačná spoločnosť spustila tretí bikesharing.

Červeno-biele bicykle v Rači.Červeno-biele bicykle v Rači. (Zdroj: MČ Rača)

Po nedávnom spustení zdieľaných zelených elektrických kolobežiek a bielych elektrických mopedov, rozšírili skupinu alternatívnych dopravných prostriedkov v Bratislave červeno-biele bicykle. Službu pod názvom Verejný bicykel prevádzkuje telekomunikačná spoločnosť Antik Telecom.

„Spustenie ďalšej bikesharingovej služby vnímame pozitívne, ide o ďalší krôčik k udržateľnejšej mobilite v Bratislave,“ povedal Dan Kollár z občianskeho združenia Cyklokoalícia, ktorá stála za prvým fungujúcim bikesharingovým projektom v Bratislave, Biele bicykle.

Skryť Vypnúť reklamu

Zatiaľ len v Rači

Dlhodobým plánom Rače je podporovať formy udržateľnej dopravy a preto sú radi, že v Bratislave funguje systém Slovnaft BAjk. Ten však zatiaľ nebol rozšírený aj do Rače.

„Sme presvedčení, že oba systémy, Slovnaft Bajk aj bikesharing spoločnosti Antik Telecom, môžu vedľa seba úspešne fungovať,“ hovorí zástupkyňa starostu Rače Lenka Antalová Plavuchová.

Pre službu Verejný bicykel sa rozhodli z dôvodu väčšej flexibility, keďže funguje bez dokovacích staníc na odkladanie bicyklov. Umožňuje tak dopraviť sa „od dverí k dverám“, teda napríklad od električkovej zastávky až po bránu domu.

„Verejný bicykel je systém voľného odkladania bicyklov, ktorý slúži ako doplnok verejnej dopravy. Väčšina jázd sa uskutočňuje na cesty do práce cez deň či oddychom po práci. Stanoviskový systém tento typ jázd výrazne obmedzuje, keďže pre začiatok jazdy je potrebné prejsť relatívne veľkú vzdialenosť a v závere jazdy zasa veľkú vzdialenosť od stanoviska pre skutočný cieľ cesty,“ vysvetľuje Antalová Plavuchová.

Skryť Vypnúť reklamu

Taktiež chceli poskytnúť aj obyvateľom Rače možnosť využiť zdieľané bicykle na prepravu po mestskej časti. Jazdiť na bicykli však môžu užívatelia po celej Bratislave aj okolí. Len je potrebné po jazde bicykel zaparkovať v rámci Rače. Ináč užívateľovi príde notifikácia, že ukončil jazdu mimo stanovenej zóny a hrozí mu finančná sankcia. V mobilnej aplikácii, ktorú si tí, ktorí si chcú bielo-červený bicykel požičať, musia nainštalovať, sú naznačené vhodné miesta na zaparkovanie bicyklov. Musia byť verejne dostupné, dobre viditeľné a nesmú prekážať chodcom ani autám.

„Po prvých desiatich dňoch môžeme potvrdiť, že bicykle obyvatelia parkujú správne a zatiaľ sme neevidovali situáciu, že by bicykel prekážal,“ uviedla Antalová Plavuchová.

Zavedenie bikesharingu zatiaľ nestálo Raču žiadne financie. Bicykle, náhradné diely, aplikáciu a call centrum zabezpečuje kompletne spoločnosť Antik Telecom. Rača bude zabezpečovať vo vlastnej réžii len malé servisné zásahy, ktoré bude realizovať zamestnanec miestneho úradu popri inej práci.

Skryť Vypnúť reklamu

Aktuálne je v uliciach Rače rozmiestnených 60 bicyklov a ak sa služba uchytí, mestská časť sľubuje počet bicyklov navýšiť. Mestská časť diskutuje s Antik Telecomom aj o možnosti spustenia služby e-bicyklov, prípadne elektrických skútrov.

„V takomto prípade by bolo potrebné vybudovať aj potrebnú infraštruktúru verejných nabíjačiek,“ hovorí Antalová Plavuchová.

Možno aj Vajnory

Záujem o bikesharing majú aj Vajnory.

„Budem rád, ak Slovnaft BAjk zavíta aj do Vajnor. V súčasnosti naša mestská časť komunikuje s bratislavským magistrátom a hľadá spôsob ako dostať žlté bicykle aj sem,“ hovorí starosta Vajnor Michal Vlček.

Podľa jeho informácií sa má Slovnaft BAjk rozšíriť v Novom Meste a následne do Rače. Potom by mali nasledovať Vajnory. Do tej doby sa rozhodli spolupracovať so prevádzkovateľom Antik Telecom.

„Obidve služby vidíme ako prínosné a ich funkčný model môže na seba nadväzovať. Keď sa obyvateľ bude chcieť presúvať v rámci mestskej časti, využije bicykel spločnosti Antik Telecom. Ak bude chcieť migrovať naprieč mestskými časťami ďalej do mesta, má možnosť využiť službu Slovnaft BAjk,“ hovorí Vlček.

O tom, či sa služba Verejný bicykel rozšíri aj do Vajnor budú poslanci miestneho zastupiteľstva rozhodovať 18. júna.

Služba Verejný bicykel

Antik Telecom vníma alternatívnu dopravu ako prirodzené rozšírenie telekomunikačných služieb.

„Hľadáme neustále veci, ktoré dokážu ľuďom v regiónoch, kde pôsobíme zjednodušiť, zľahčiť život alebo ho spraviť pohodlnejším. Globálny trend k inteligentným mestám nám v tom nahráva,“ hovorí Peter Blaas z oddelenia rozvoja obchodu spoločnosti Antik Telecom.

Zároveň vďaka vlastnej vývojovej kapacite, či už z pohľadu softvéru alebo hardvéru a dlhoročným skúsenostiam z elektrotechnickej a strojárskej výroby v Ázii si vedia vlastné dizajny aj efektívne vyrobiť.

„Verejný bicykel bol pre nás úvodným, aj keď z pohľadu počtu vozidiel, ktorých bude v tomto roku až 2000, aj najväčším projektom z pohľadu zdieľanej ekonomiky. Už na začiatku sme plánovali ísť ďalej,“ hovorí Blaas.

Službu Verejný bicykel spoločnosť Antik Telekom prevádzkuje už v piatich mestách. Popri bratislavskej Rači sú to Košice, Poprad, Moldava nad Bodvou a Trebišov. Tento rok plánujú službu rozšíriť do ďalších približne desiatich nových lokalít na strednom aj východnom Slovensku.

„Pred spustením služby sa vždy vyskytnú obavy či už z nadmerného vandalizmu alebo neporiadku. Našťastie drvivá väčšina nielen cyklistov ale aj ďalších občanov sa k bicyklom správa veľmi dobre – odkladajú ich tam, kde nezavadzajú a na miestach, kde si ich ľahko možno znovu požičať,“ povedal Blaas.

Ďalší údaj hovorí, že z počtu 1000 bicyklov na Slovensku im za celú sezónu zmizlo len päť bicyklov a zničilo sa menej ako 20.

Bez duše

Pre službu Verejný bicykel Antik Telekom vybral robustné vozidlá určené do mestského prostredia. Firma ich sama špeciálne upravila pre účely požičiavania a firma bicykel postupne vylaďuje pre potreby strednej Európy.

„Unikátna je na ňom najmä softvérová aplikácia, ktorá je kompletne vyvinutá na Slovensku,“ hovorí Blaas. V tomto roku navrhli aj úplne nový dizajn inteligentného zámku bicykla.

Bicykle nemajú dušu a tak výhodou je, že na ňom užívateľ nemôže dostať defekt. Na druhej strane to ovplyvňuje jazdu.

„Bicykel je určite menej mäkký, než na aké sme zvyknutí na vlastných bicykloch,“ hovorí Blaas.

Vo výrobe už majú aj elektrické bicykle, v prototypovej výrobe majú horské elektrobicykle a uvažujú aj o detských bicykloch. Medzi väčšie vozidlá v ich flotile patria elektro skútre, ktoré už komerčne poskytuju v počte 60 kusov v Košiciach. Ešte v tejto letnej sezóne začínajú s požičiavaním malých športových plavidiel – pilotne na rieke Hornád pomocou automatickej lodenice pre požičanie a vrátenie lode. Sortiment elektro plánujú rozšíriť o športové elektrické motorky. Pre všetky elektrické vozidlá budujú mohutnú sieť nabíjacích staníc. Momentálne je v prevádzke už 40 takýchto staníc, ale predpripravených majú približne sto ďalších.

Žlté bicykle sú v Bratislave už druhú sezónu

Mestský bikesharing Slovnaft BAjk, ktorý vstupuje tento rok do svojej druhej cyklistickej sezóny, je spoločným projektom Bratislavy a spoločnosti Slovnaft. Prevádzku zabezpečuje Slovnaft, ktorý investoval aj do vybudovania celého systému a nákupu bicyklov. Mesto zase poskytlo pozemky pod dokovacie stanice.

Užívatelia si môžu zatiaľ požičať žlté bicykle v Starom Meste, Novom Meste, Ružinove a Petržalke. Aktuálne sa pracuje na sérii povolení pre umiestnenia nových staníc smerom do Rače a v Rači samotnej. Ceny bikesharingu ostávajú túto sezónu nezmenené.

Slovnaft zabezpečí pre tento rok 150 nových bicyklov, celú flotilu tak bude tvoriť spolu 850 žltých bajkov. Počet dokovacích staníc sa má zvýšiť z aktuálnych 83 na 103.

Oproti prvému modelu, ktorý nasadil Slovnaft BAjk v rámci testovacej prevádzky na jeseň 2018, majú všetky nové bicykle zosilnené predné vidlice, dlhšiu sedlovku, odolnejší uzamykací kábel a zosilnený zámok a ďalšie vylepšenia. Nová generácia, ktorá bude predstavená v lete, bude mať lepšie viditeľný displej na vrchnej časti predného štítu, ešte spoľahlivejší zámok a väčší solárny panel, ktorý udrží batériu bicykla nabitú aj v chladnejšom počasí.

Slovnaft však zdôrazňuje, že prvoradým cieľom všetkých operátorov zdieľanej mobility musí byť bezpečnosť užívateľov.

„Mestské časti ako aj mesto Bratislava by sa malo vyvarovať chýb z minulosti iných európskych miest, ktoré doplatili na absenciu pravidiel a neskôr výrazne zregulovali pravidlá pre poskytovateľov,“ upozorňuje Anton Molnár, hovorca spoločnosti Slovnaft.

Bratislavský magistrát už vypracoval návrh pravidiel pre operátorov zdielanej mobility. Zvažuje v ňom obmedzenia rýchlosti a parkovania v pešej zóne či v parkoch. Odporúča rýchlosť desať kilometrov za hodinu v pešej zóne, maximálne však 15 kilometrov za hodinu.

Na začiatku boli Biele bicykle

Cyklokoalícia spustila v spolupráci s Cyklokuchyňou bikesharing Biele bicykle v Bratislave pred viac ako piatimi rokmi v časoch, keď na Slovensku žiaden bikesharing nefungoval.

„Naším cieľom bolo ukázať najmä zástupcom samospráv, že aj v našich podmienkach môžu takéto systémy fungovať,“ hovorí Kollár z Cyklokoalície.

Nakoľko Biele bicykle po celú svoju existenciu fungujú na komunitnom princípe, bezplatne a len za pomoci dobrovoľníkov, nemajú ambíciu konkurovať iným bike sharingovým službám.

„Naopak, každému novému bike sharingu sa tešíme,“ hovorí.

Aktuálne majú v Bratislave necelých 100 bicyklov a evidujeme zhruba 700 aktívnych užívateľov. V týchto dňoch zároveň spúšťajú prevádzku v Partizánskom.

„Pri záujme lokálnej komunity, ktorá sa o systém bude následne starať, nevylučujeme podobné naštartovanie bikesharingu aj v inom meste, ktoré zatiaľ takúto službu nemá k dispozícii,“ uzatvára Kollár.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 918
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 339
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 15 365
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 9 572
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 303
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 846
  7. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 645
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 437
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 171
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 941
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu