Po nedávnom spustení zdieľaných zelených elektrických kolobežiek a bielych elektrických mopedov, rozšírili skupinu alternatívnych dopravných prostriedkov v Bratislave červeno-biele bicykle. Službu pod názvom Verejný bicykel prevádzkuje telekomunikačná spoločnosť Antik Telecom.
„Spustenie ďalšej bikesharingovej služby vnímame pozitívne, ide o ďalší krôčik k udržateľnejšej mobilite v Bratislave,“ povedal Dan Kollár z občianskeho združenia Cyklokoalícia, ktorá stála za prvým fungujúcim bikesharingovým projektom v Bratislave, Biele bicykle.
Zatiaľ len v Rači
Ako to funguje
Po jednoduchej registrácii v aplikácii “ANTIK SmartWay” užívateľ odomkne bicykel načítaním QR kódu na riadidlách bicykla. Služba ponúka dva spôsoby platby za požičanie bicykla. Prvý z nich, Jazdím, potom platím, sa užívateľovi odčíta poplatok, 1 € za jednu hodinu jazdy, z peňaženky, ktorú si nabíja. Druhou možnosťou je jazda po dobu 30 dní s maximálnym limitom 30 minút denne za cenu 5 € mesačne. V prípade, že dobu 30 minút prekročí, cena je 1 € za hodinu. Alebo si užívateľ predplatí bicyklovanie na celú sezónu za 30 €. Vtedy môže jazdiť denne až 1 hodinu a následne po prekročení s tarifou 1 € za hodinu. Klienti spoločnosti Antik Telecom majú zľavu a môžu jazdiť dvakrát dlhšie.
Viac informácií na www.verejnybicykel.sk
Dlhodobým plánom Rače je podporovať formy udržateľnej dopravy a preto sú radi, že v Bratislave funguje systém Slovnaft BAjk. Ten však zatiaľ nebol rozšírený aj do Rače.
„Sme presvedčení, že oba systémy, Slovnaft Bajk aj bikesharing spoločnosti Antik Telecom, môžu vedľa seba úspešne fungovať,“ hovorí zástupkyňa starostu Rače Lenka Antalová Plavuchová.
Pre službu Verejný bicykel sa rozhodli z dôvodu väčšej flexibility, keďže funguje bez dokovacích staníc na odkladanie bicyklov. Umožňuje tak dopraviť sa „od dverí k dverám“, teda napríklad od električkovej zastávky až po bránu domu.
„Verejný bicykel je systém voľného odkladania bicyklov, ktorý slúži ako doplnok verejnej dopravy. Väčšina jázd sa uskutočňuje na cesty do práce cez deň či oddychom po práci. Stanoviskový systém tento typ jázd výrazne obmedzuje, keďže pre začiatok jazdy je potrebné prejsť relatívne veľkú vzdialenosť a v závere jazdy zasa veľkú vzdialenosť od stanoviska pre skutočný cieľ cesty,“ vysvetľuje Antalová Plavuchová.

Taktiež chceli poskytnúť aj obyvateľom Rače možnosť využiť zdieľané bicykle na prepravu po mestskej časti. Jazdiť na bicykli však môžu užívatelia po celej Bratislave aj okolí. Len je potrebné po jazde bicykel zaparkovať v rámci Rače. Ináč užívateľovi príde notifikácia, že ukončil jazdu mimo stanovenej zóny a hrozí mu finančná sankcia. V mobilnej aplikácii, ktorú si tí, ktorí si chcú bielo-červený bicykel požičať, musia nainštalovať, sú naznačené vhodné miesta na zaparkovanie bicyklov. Musia byť verejne dostupné, dobre viditeľné a nesmú prekážať chodcom ani autám.
„Po prvých desiatich dňoch môžeme potvrdiť, že bicykle obyvatelia parkujú správne a zatiaľ sme neevidovali situáciu, že by bicykel prekážal,“ uviedla Antalová Plavuchová.
Zavedenie bikesharingu zatiaľ nestálo Raču žiadne financie. Bicykle, náhradné diely, aplikáciu a call centrum zabezpečuje kompletne spoločnosť Antik Telecom. Rača bude zabezpečovať vo vlastnej réžii len malé servisné zásahy, ktoré bude realizovať zamestnanec miestneho úradu popri inej práci.
Aktuálne je v uliciach Rače rozmiestnených 60 bicyklov a ak sa služba uchytí, mestská časť sľubuje počet bicyklov navýšiť. Mestská časť diskutuje s Antik Telecomom aj o možnosti spustenia služby e-bicyklov, prípadne elektrických skútrov.
„V takomto prípade by bolo potrebné vybudovať aj potrebnú infraštruktúru verejných nabíjačiek,“ hovorí Antalová Plavuchová.
Možno aj Vajnory
Záujem o bikesharing majú aj Vajnory.
„Budem rád, ak Slovnaft BAjk zavíta aj do Vajnor. V súčasnosti naša mestská časť komunikuje s bratislavským magistrátom a hľadá spôsob ako dostať žlté bicykle aj sem,“ hovorí starosta Vajnor Michal Vlček.
Podľa jeho informácií sa má Slovnaft BAjk rozšíriť v Novom Meste a následne do Rače. Potom by mali nasledovať Vajnory. Do tej doby sa rozhodli spolupracovať so prevádzkovateľom Antik Telecom.
„Obidve služby vidíme ako prínosné a ich funkčný model môže na seba nadväzovať. Keď sa obyvateľ bude chcieť presúvať v rámci mestskej časti, využije bicykel spločnosti Antik Telecom. Ak bude chcieť migrovať naprieč mestskými časťami ďalej do mesta, má možnosť využiť službu Slovnaft BAjk,“ hovorí Vlček.
O tom, či sa služba Verejný bicykel rozšíri aj do Vajnor budú poslanci miestneho zastupiteľstva rozhodovať 18. júna.
Služba Verejný bicykel
Antik Telecom vníma alternatívnu dopravu ako prirodzené rozšírenie telekomunikačných služieb.
„Hľadáme neustále veci, ktoré dokážu ľuďom v regiónoch, kde pôsobíme zjednodušiť, zľahčiť život alebo ho spraviť pohodlnejším. Globálny trend k inteligentným mestám nám v tom nahráva,“ hovorí Peter Blaas z oddelenia rozvoja obchodu spoločnosti Antik Telecom.
Zároveň vďaka vlastnej vývojovej kapacite, či už z pohľadu softvéru alebo hardvéru a dlhoročným skúsenostiam z elektrotechnickej a strojárskej výroby v Ázii si vedia vlastné dizajny aj efektívne vyrobiť.