SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

V Bratislave pribudli zdieľané elektrické mopedy

Mesto pripravuje nariadenie, ktoré upraví podmienky prevádzky zdieľaných dopravných prostriedkov.

Zdieľané bicykle a kolobežky. Zdieľané bicykle a kolobežky. (Zdroj: Jana Liptáková)

BRATISLAVA. Počas pandémie koronavírusu, ktorá zavrela Bratislavčanov vo svojich domovoch, sa doprava v meste výrazne znížila. Teraz, keď sa život v meste postupne vracia k normálu, sa ľudia potrebujú viac pohybovať po meste.

Niektorí znova začali vo väčšom rozsahu využívať mestskú dopravu, ďalší dávajú prednosť bezpečiu vlastných áut.

Do ulíc sa tiež vrátili žlté zdieľané bicycle. K nim túto jar pribudli zdieľané elektrické kolobežky a skútre.

Magistrát rozvoj zdieľanej mobility víta. “Tieto služby rozširujú možnosti pohybu po meste, pomáhajú odľahčiť dopravu a prirodzene tak prispievajú k tomu, aby sa nám v našom meste lepšie žilo,” hovorí primátor Bratislavy Matúš Vallo.

Skryť Vypnúť reklamu

Korona zmenila využívanie žltých bicycklov

Slovnaft, ako prevádzkovateľ žltých zdieľaných bicyklov nezaznamenal pokles v ich využívaní od vyhlásenia mimoriadnej situácie v polovici marca.

„Práve naopak, záujem sa mierne zvýšil v tomto období, keďže bicykel je ideálnym prostriedkom na rýchly presun po meste. Keďže väčšina užívateľov pracovala alebo pracuje v režime home office, zmenilo sa rozloženie počtu jázd počas dňa,“ ozrejmil Anton Molnár, hovorca Slovnaftu.

Rafinéria spustila svoj bikesharingový program Slovnaft BAjk v septemri v roku 2018.

Za tento čas evidujú viac ako 300-tisíc jázd, z toho 48-tisíc alebo 104-tisíc kilometrov len za obdobie od začiatku roka 2020 doteraz.

V prvej fáze bolo vybudovaných 70 dokovacích staníc v štyroch mestských častiach, Starom Meste, Ružinove, Petržalke a Novom Meste. Neskôr sa počet dokovacích staníc zvýšil na súčasných 83. Na začiatku mali záujemcovia k dispozícii 500 bicyklov s tým, že ich počet sa postupne zvyšoval.

Skryť Vypnúť reklamu

„V súčasnosti prispôsobujeme počet bicyklov, ktoré sú k dispozícii v uliciach Bratislavy, dopytu užívateľov,“ ozrejmil Molnár.

Miesto taxi e-kolobežka

Po tom, ako alternatívna taxi služba Bolt, pôvodne Taxify, bola prinútená v polovici marca zastaviť pre šíriaci sa koronavírusovú nákazu prevádzku na Slovensku, spustila v Bratislave projekt zdieľaných kolobežiek.

Je to už druhý pokus o prevádzku zdieľaných kolobežiek. Firma Softage nasadila 50 zdielaných kolobežiek Mint do bratislavských ulíc vlani v júli. Ich pilotná prevádzka sa skončila v septembri s tým, že sa mali vrátiť túto jar. Zatiaľ sa tak nestalo.

Oproti čiernym kolobežkám Mint, pri ktorých bolo štartovné 1 euro a potom 15 centov za každú minútu používania s tým, že záujemcovia si mohli zaplatiť aj celodenné jazdenie za 30 eur, sú zelené kolobežky o niečo lacnejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Za odomknutie kolobežky zaplatia 50 centov a za každú minútu jazdy rovnako 15 centov. Pri celodennom používaní kolobežky pôvodne cenu nastavili na 15 eur, ale neskôr ju zvýšili na súčasných 25 eur.

Bolt začínal v meste s 200 kolobežkami, ich počet sľubuje v prípade záujmu navýšiť . Elektrické kolobežky majú zabudované GPS, ktoré do aplikácie poskytuje údaje o mieste, kde je kolobežka zaparkovaná a pripravená k vypožičaniu. Nabité kolobežky sú na určené miesta rozvážané každý deň ráno. Dojazd nabitej kolobežky je 40 km, s tým, že maximálna rýchlosť je 25 km/h.

Na používanie kolobežky si záujemcovia nemusia nainštalovať ďalšiu aplikáciu keďže všetko prebieha už cez existujúcu apku Bolt. Len v nej pribudla popri možnosti objednať si odvoz aj zdieľanie elektrickej kolobežky.

Kolobežky sú rozmiestnené v centre Bratislavy, v blízkosti prestupných staníc MHD a na ďalších frekventovaných miestach ako napríklad pri Starej tržnici, na Trnavskom mýte, či Šafárikovom námestí.

Problémom však je, že nedisciplinovaní jazdci nechávajú kolobežky nevhodne odparkované.

„Keď som išla s kočíkom, musela som najprv dať nabok kolobežku, ktorá stála v strede chodníka. Inak by som neprešla,“ posťažovala sa Ivana Novotná.

Nové pravidlá pre zdieľanú mobilitu

V reakcii na vzniknutú situáciu magistrát vypracoval návrh pravidiel pre operátorov zdieľanej mobility. V ňom mesto zvažuje napríklad obmedzenia rýchlosti a parkovania pre špecifické zóny, napríklad v pešej zóne či v parkoch.

Mesto odporúča rýchlosť desať kilometrov za hodinu v pešej zóne, maximálne však 15 kilometrov za hodinu. Taktiež sú v ňom odporučené miesta, kde by dopravné prostriedky mali byť zaparkované, napríklad paralelne s chodníkom, pri stojanoch na bicykle, nie však obmedzujúce iné zdieľané služby a blokujúce stanice Slovnaft BAjk.

„Ďalším krokom k lepšiemu a bezpečnejšiemu využívaniu týchto služieb bude príprava všeobecne záväzného nariadenia, na ktorom aktuálne pracujeme,“ spresnil Vallo.

Biele skútre

Novinkou tejto jari v uliciach mesta sú biele zdielané elektrické skútre. Stojí za nimi poľská spoločnosť Blinkee.city. V súčasnosti ponúka zdieľané skútre v takmer 40 mestách v siedmich krajinách.

Ak chce záujemca nasadnúť na jeden zo skútrov, ktoré sú momentálne v Bratislave k dispozícii , musí si najprv nainštalovať bezplatnú aplikáciu blinkee.city a zaregistrovať sa. Na rozdiel od jazdy na kolobežke či bicykli, musí mať minimálne 15 rokov a musí byť držiteľom vodičského preukazu pre skupiny AM.

Maximálna rýchlosť skútra je 45 km/h. Na rozdiel od elektrických kolobežiek, skútre môžu jazdiť len po cestných komunikáciach.

Cena za jednu minútu jazdy je 0,19 eur, keď maximálny celodenný poplatok za používanie skútra je 22 eur.

Počas pauzy sa jazdcovi účtuje 0,09 eur za minútu. Prvá minúta prenájmu je zadarmo aby jazdec mal čas nasadiť si prilbu. Tú nájde v zadnom boxe, ale m;6e použiť aj vlastnú. Pokuta za parkovanie na nesprávnom mieste je 21 eur bez DPH plus náklady na prepravu skútra.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  2. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  3. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  4. Aj matematika sa dá skrotiť
  5. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  6. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  7. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  10. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 715
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 530
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 624
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 271
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 300
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 125
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 078
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 896
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 619
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 508
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu