SME
Sobota, 30. máj, 2020 | Meniny má FerdinandKrížovkyKrížovky

V Novom Meste pozastavili vyznačovanie parkovacích miest

Koronavírus zatiaľ odďaľuje práce na parkovacích projektoch

Značenie parkovacích miest v Novom MesteZnačenie parkovacích miest v Novom Meste (Zdroj: Jana Liptáková)

BRATISLAVA. „Aký význam či zmysel má zníženie počtu parkovacích miest?!“ spýtal sa na sociálnej sieti Roman Valo pod oznamom mestskej časti Nové Mesto o začiatku vyznačovania parkovacích miest pre rezidentské parkovanie v okolí Tehelného poľa.

Reagoval na nové značenie na ulici Odbojárov, kde Novomestský EKO-podnik VPS prekresľoval parkovacie miesta nakreslené kolmo na chodník na rovnobežné. Tým došlo v tejto oblasti k redukcii parkovacích miest o polovicu. Mestská časť reagovala dočasným pozastavením vyznačovania nových miest pre regulované parkovanie.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Po tom, ako som sa dozvedel, že na magistráte zmenili náš pôvodný projekt a zrušili deväť parkovacích miest na ulici Odbojárov, požiadal som kolegov z EKO podniku, aby prerušili vyznačovanie nových čiar,“ uviedol starosta MČ Nové Mesto Rudolf Kusý.

Zmena vo vyznačovaní nastala pre trasovanie budúcej cyklotrasy.

K situácii na ulici Odbojárov si mestská časť dohodla s primátorom Matúšom Vallom na tento týždeň videokonferenciu, kde sa pokúsia zachrániť parkovacie miesta, ktoré spĺňajú technické normy, či už na rozmery parkovacieho miesta, alebo na požadovanú šírku priľahlého chodníka.

Pandémia odsunula regulované parkovanie

Regulované parkovanie v Novom Meste malo pôvodne začať platiť od 1. mája tohto roku, v dôsledku pandémie sa však jeho spustenie posunulo na 1. október. Prípravy pilotného projektu regulovaného parkovania, ktoré sa stane súčasťou celomestskej parkovacej politiky, však pokračujú.

Skryť Vypnúť reklamu

Celkovo bude v pilotných zónach ohraničených ulicami Trnavská, Jarošova, Bajkalská a Kukučínova ako aj Kominárska, Račianska, Krížna a Legionárska viac ako 1600 parkovacích miest. Presné číslo bude záležať aj od toho, v akej podobe bude schválený projekt Vajnorská. Keďže však v minulosti neboli vyznačené parkovacie miesta a parkovalo sa „kde sa dalo“ nedá sa presne porovnať počet miest v minulosti a potom ako začne platiť systém rezidenčného parkovania.

„Hlavným cieľom je upratať verejné priestory chodníky a cesty - povedať kde sa môže parkovať a kedy sa môže parkovať aby bol priestor aj pre chodcov a cyklistov aby sa neničila prícestná zeleň a samozrejme aby rezidenti mohli večer v okolí svojho domu zaparkovať,“ povedal Marek Tettinger, hovorca MČ Nové Mesto.

Skryť Vypnúť reklamu

Aktuálna situácia ohľadom koronavírusu nemá vplyv na náklady, ale spôsobuje časový sklz v porovnaní s pôvodným plánom.

„Presné náklady budú známe až po skončení verejného obstarávania,“ hovorí Tettinger. Za kľúčové mestská časť považuje benefity, ktoré systém rezidenčného parkovania prinesie pre miestnych obyvateľov. Napríklad, že v čase od 18.00 do 08.00 budú oprávnení v zóne parkovať iba držitelia rezidentských, návštevníckych, bonusových a abonentských parkovacích kariet.

V Petržalke obnovili kontroly

Petržalka využila možnosť zaviesť vlastný pilotný parkovací systém v medziobdobí, kým začne v roku 2021 platiť schválená celomestská parkovacia politika. Pilotný systém, zvýhodňujúci obyvateľov s trvalým pobytom, spustila mestská časť 1. novembra 2019. Petržalčania tak môžu parkovať bezplatne 24 hodín denne, sedem dní v týždni. Obyvatelia bez trvalého pobytu v Petržalke môžu bezplatne parkovať len počas dňa, teda medzi 8.00 a 18.00 h a počas víkendov. V noci je pre nich parkovanie spoplatnené sumou jedno euro za každú začatú hodinu, respektíve musia parkovať mimo vyhradených parkovacích miest.

Do miestneho parkovacieho systému sa registrovalo doteraz 28-tisíc obyvateľov a zaevidovaných je takmer 32-tisíc vozidiel.

„Doterajšie kontroly vozidiel na regulovaných parkoviskách ukázali, že zavedenie parkovacieho systému má zmysel. Ešte viditeľnejšie výsledky budú, samozrejme, po vyznačení všetkých parkovacích miest. Navyše sa nám podarilo získať užitočné dáta, ktoré neskôr poslúžia aj hlavnému mestu pri zavádzaní celomestskej parkovacej politiky,“ uviedla hovorkyňa Petržalky Mária Halašková.

Mestská časť plánuje už tento týždeň obnoviť značenie parkovacích miest. Doteraz ich bolo v Petržalke vyznačených 5 532 v časti Dvory a Lúky. Spolu by ich malo byť okolo 26-tisíc.

Fyzická kontrola parkovania áut v najväčšej mestskej časti prebehla 20. decembra 2019. Kontroly Petržalka dočasne pozastavila začiatkom roka, aby dočistila databázu registrácií všetkých prihlásených rezidentov. Neskôr termín presunula aj pandémia ochorenia COVID-19. Kontroly mestská časť spúšťa v týchto dňoch.

„Na pokutách Petržalka zatiaľ nedostala žiadne peniaze. S políciou boli robené tri preventívne akcie v období od 1. do 19. decembra 2019. Je to aj z dôvodu, že v prvom rade upozorňujeme a vyzývame na registráciu a nejdeme hneď formou tvrdej represie,“ informoval miestny poslanec Pavol Škápik, ktorý vedie tím dátových analytikov hlavného mesta, vo svojom blogu.

V Ružinove zatiaľ v zóne 500 bytov

V pondelok 20. januára začala fungovať prvá zóna rezidentského parkovania v Ružinove, na najstaršom sídlisku 500 bytov na Nivách.

„Reakcie od obyvateľov zóny sú veľmi dobré. Ubudlo množstvo áut zamestnancov z okolitých biznis centier – a to bola už situácia pred koronou, teda pred obdobím, kedy veľa zamestnancov pracuje z domu,“ hovorí riaditeľka komunikačného oddelenia ružinovského miestneho úradu Tatiana Tóthová.

Keďže dopravný prieskum mestskej časti jasne potvrdil, že lokalita Nív, Starého Ružinova a Ružovej doliny je z pohľadu parkovania najviac zasiahnutá, chceli by do konca roka pokračovať v definovaní ďalších zón až po úroveň Bajkalskej ulice. Situácia spôsobená pandémiou COVID-19 síce niektoré práce spomalila, keďže niektorí projektanti sú v seniorskom veku a hygienické nariadenia boli nastavené tak, aby ich chránili, dodala Tóthová.

„Dôležité bude venovať veľkú pozornosť vymáhateľnosti dodržiavania pravidiel a mať k dispozícii väčšie množstvo príslušníkov mestskej polície, ktorí by takéto kontroly vykonávali,“ hovorí Tóthová.

V rámci prednostného parkovania pre miestnych obyvateľov od pondelka 13.00 hodiny popoludní do piatka do 11.00 hodiny tu môžu zaparkovať len tí obyvatelia, ktorí majú parkovaciu kartu rezidenta. Nerezidenti môžu parkovať len na záchytnom parkovisku v areáli bývalých technických služieb na Bazovej ulici, alebo má byť pre nich vyhradených niekoľko parkovacích miest na Velehradskej ulici, avšak maximálne tri hodiny denne.

Za parkovaciu kartu sa neplatí. Nárok na ňu má fyzická osoba s trvalým pobytom v tejto zóne a so vzťahom k vozidlu, ako aj právnická osoba, ktorá má sídlo, respektíve prevádzky v zóne a rovnako so vzťahom k vozidlu.

Parkovacia karta bude platiť do roku 2021, keď má začať platiť celomestská parkovacia politika, alebo kým sa nezmenia okolnosti vydania, napríklad pri zmene trvalého pobytu či predaji auta.

Malé mestské časti

Rača plánuje štart parkovacej politiky na prelome rokov 2020 a 2021, no dátum bude výrazne závisieť aj od toho, ako rýchlo sa obstará celomestský systém výberu parkovného.

„Ulice s vyznačenými parkovacími miestami plánujeme mať hotové do jesene 2020,“ ozrejmila Ema Mária Ondrušková referentka komunikácie MČ Rača. Koronakríza projekt parkovacej politiky ani náklady naň zatiaľ výrazne neovplyvnila. Mestská časť momentálne hľadá architektonickú kanceláriu, ktorá im projekt nakreslí.

V Lamači stále platí, že ak bude v Bratislave zavedená ucelená parkovacia politika chce byť jej súčasťou. Nebude však tou mestskou časťou, ktorá bude promotérom tohto projektu.

„Pre nás to má totiž zmysel len vtedy, ak z toho budú plynúť výhody pre Lamačanov – aby v hlavnom meste mohli parkovať ako Bratislavčania,“ hovorí starosta Lamača Lukáš Baňacký.

V celomestskej parkovacej politike zatiaľ bezo zmien

Celomestská parkovacia politika má v hlavnom meste začať platiť od 1. januára 2021 a ani situácia okolo koronavírusu zatiaľ tieto plány nezmenila. Hlavné mesto vyčlenilo na tento rok na parkovaciu politiku 940-tisíc eur.

„Harmonogram spustenia parkovacej politiky je zatiaľ bez zmeny, aj keď aj tu, samozrejme, vyhodnocujeme dopady koronakrízy. Zatiaľ sa ale držíme termínu začiatok roka 2021, kedy by sme chceli spustiť pilotnú lokalitu v rámci celomestského systému a postupne integrovať pripravované alebo prebiehajúce pilotné parkovacie projekty v mestských častiach,“ informovala hovorkyňa magistrátu Katarína Jánošíková. Hlavné mesto zatiaľ pokračuje v príprave parkovacej politiky a verejnej súťaže na dodávku potrebnej technológie.

Zóny plateného parkovania sa budú zavádzať postupne v najbližších rokoch v Starom Meste, Petržalke, Novom Meste, Ružinove a ďalších mestských častiach. V miestach, kde dopyt po parkovacích miestach neprevyšuje 90 percent ponuky, nebude parkovanie spoplatnené.

Každý Bratislavčan, ktorý má auto a býva v zóne, kde bude zavedené platené parkovanie, bude musieť zaplatiť 39 eur. Tými si predplatí parkovanie vo svojej mestskej časti na celý rok. Získa aj sto hodín parkovania pre návštevy. Domácnosti, ktoré majú dve autá, zaplatia za druhé auto navyše poplatok 150 eur. Za tretie auto bude poplatok 500 eur, čo pri troch autách znamená 699 eur ročne. Vodiči, ktorí nemajú trvalý pobyt v hlavnom meste, majú v štyroch tarifných pásmach za parkovanie platiť od 0,50 eura do dvoch eur za hodinu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  2. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  3. Need an insight into the topic of investment and trust funds?
  4. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
  5. Zabezpečujeme certifikované MBA programy
  6. Ako efektívne ušetriť na platbách za energie?
  7. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo
  8. Podvodníci na internete útočia počas koronakrízy agresívnejšie
  9. Výnos od 5,5 % do 15 % p.a
  10. Nový portál Volvujem.sk je ako virtuálny showroom
  1. 5 užitočných rád, ako si vybrať správnu klimatizáciu
  2. Ako vyberať AKU techniku?
  3. Sunar s ešte lepšou receptúrou a v novom šate
  4. Night Vision: Jak dobre vidí vaša autokamera v noci?
  5. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  6. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  7. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  8. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  9. Minerálna vlna má vysokú pevnosť aj vo väčších hrúbkach
  10. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  1. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 21 757
  2. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými? 19 313
  3. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku 17 305
  4. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 12 348
  5. Ako správne dezinfikovať byt, bytový dom, auto či firmu 10 447
  6. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 10 429
  7. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 10 341
  8. Ako vytriediť Mekáč doma? 9 820
  9. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME 9 687
  10. 5 tipov, ako si vlastnoručne zlepšiť bývanie. Zvládne ich každý 9 670
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu