SME

Epigrafia je dobrodružstvo

Historik Juraj Šedivý loví na výpravách staré nápisy

Historik Juraj Šedivý pri práci vo zvonici v Spišskej Sobote.Historik Juraj Šedivý pri práci vo zvonici v Spišskej Sobote. (Zdroj: Archív J. Šedivého)

Historik Juraj Šedivý z katedry archívnictva a pomocných vied historických Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, sa stredovekej písomnej kultúre – najmä epigrafii, vede o historických nápisoch venuje už asi 15 rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo ste sa začali venovať historickým nápisom?

Related article Grafity nie sú vynález moderných čias Čítajte 

Na epigrafii sa mi páči, že ide o prepojenie teoretickej vedy a praktickej práce v teréne. Prechádzate kostoly či rozpadnuté kaštiele, hľadáte v kryptách alebo na povalách cirkevných stavieb zvyšky ledva viditeľných nápisov.

SkryťVypnúť reklamu

A láka ma na tom najmä to, že ešte stále môžete objaviť niečo nové. Je to tak trochu práca Indiana Jonesa, ktorý bol mojím detským hrdinom.

Prečo sme sa tejto disciplíne na Slovensku doposiaľ nevenovali?

Epigrafia je tak trochu Popoluškou našich historických disciplín. V 20. storočí síce vyšli štyri knihy o našich antických nápisoch, ale o stredovekých či mladších len jedna špecializovaná štúdia.

Dôvodov je viac. Epigrafia sa na našich univerzitách neprednášala a navyše potreba chodiť do terénu predpokladá buď čas alebo financie, ideálne oboje. Navyše systematická dokumentácia si vyžaduje zhotovenie tisícok záberov, čo sa pred presadením sa digitálnej fotografie takmer nedalo zaplatiť.

Čo všetko sa dá vyčítať z historických nápisov?

Historické pramene sa zachovali v troch základných podobách – ako knihy, úradné písomnosti, najmä listiny, a nápisy. Pre porovnanie – zo stredoveku sa nám zachovalo asi 400 až 500 kníh s vzťahom k územiu dnešného Slovenska, asi 35-tisíc listín a okolo dvoch tisíc stredovekých nápisov.

SkryťVypnúť reklamu

Kým knihy sú odrazom duchovného sveta zopár intelektuálov, zväčša kňazov, a listiny ilustrujú vzdelanosť nemnohých notárov, tak nápisy boli určené verejnosti a vypovedajú najviac o všeobecnej vzdelanosti u nás.

Ktoré svoje doterajšie objavy pokladáte za najzaujímavejšie či najhodnotnejšie?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C6TPF na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 349
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 919
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 477
  4. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 4 482
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 4 048
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 329
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 722
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 343
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 389
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 312
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 037
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 102
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 864
  7. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 820
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 595
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu