V budúcnosti by z Námestia SNP mohla zmiznúť automobilová doprava. "Hlavné mesto má záujem, aby Námestie SNP nebolo prejazdné, ale v každom prípade chce, aby bol zachovaný vstup do už jestvujúcich podzemných garáží na Uršulínskej ulici a do nových, ktoré by mali pribudnúť v hornej časti námestia s vjazdom z Hurbanovho námestia," hovorí Eva Chudinová z magistrátu.
V týchto dňoch pokračujú rokovania predstaviteľov mesta so spoločnosťou SNP Invest. Predstava mesta je, že rekonštrukcia nadzemnej časti námestia bude protihodnotou za možnosť komerčného využitia podzemnej časti, pričom snahou je, aby finančne nemuselo vstupovať do tohto projektu. "Až po skončení rokovania bude možné hovoriť o ďalšom konkrétnom postupe, najmä v súvislosti so vstupom investora do tohto projektu," vysvetlila Chudinová.
Magistrát aj mestská časť Staré Mesto majú predstavu, že z Námestia SNP sa stane "centrálne námestie s celoslovenským významom". Námestie by malo získať v blízkej budúcnosti novú tvár, podľa Chudinovej by už nemalo byť miestom intenzívnej dopravy a parkoviskom. Projekt počíta aj s koridorom pre pôvodne plánované metro.
S odstavením automobilovej dopravy z námestia sú však spojené viaceré problémy. Straré Mesto si vlani v lete dalo v spoločnosti Bratislavská parkovacia služba vypracovať štúdiu o vyťaženosti námestia. Cez deň po námestí prejde vyše päťtisíc áut, z toho tisíc v špičke. Ako ukázala štúdia, len približne pätina vodičov, ktorí na námestie vošli, tu svoje auto aj odstavili.
Väčšina motoristov používa námestie len na tranzit v smere z Pražskej cez Štúrovu a Starý most do Petržalky, od Nového mosta do východných častí mesta alebo v iných smeroch. Námestie využívajú, pretože iné ťahy bývajú beznádejne upchaté. "Ak sa samospráva rozhodne drasticky obmedziť čistý tranzit, treba zmenou organizácie dopravy umožniť premávku na ostatných ťahoch. Aby bolo pre vodičov výhodnejšie jazdiť napríklad cez Hodžovo a Kollárovo námestie," vysvetľuje Rudolf Surový z parkovacej služby.
Týmto a podobnými problémami sa zaoberá koordinačná skupina zložená zo zástupcov magistrátu, mestskej časti, mestskej polície a policajného zboru, organizácie, starajúcej sa o čistotu ciest v centre, a Bratislavskej parkovacej služby. Niekoľkokrát do roka rozhodujú o koordinácii a rozvoji dopravnej a parkovacej politiky v centre.
Kedy bude z Námestia SNP pešia zóna, ešte nie je známe. Kompetentní sa zhodujú, že to pravdepodobne nebude v najbližšom období, skôr v dlhšom časovom horizonte. Centrum mesta sa odbremení dobudovaním tunela Sitiny, diaľničného úseku Einsteinova a iných dopravných stavieb. Treba tiež skvalitniť služby hromadnej dopravy, aby sa jej podiel na úkor individuálnej dopravy znova zvýšil.
MARTIN KÓŇA