Mestskí poslanci včera s problémami schválili peniaze na dostavbu piateho mosta. Vyše 400 miliónov korún, ktoré chýbajú na dokončenie jednej z dvoch najvýznamnejších dopravných stavieb v Bratislave, rozdelilo mesto na dve časti. Dvesto miliónov pôjde úpravou rozpočtu. Zrejme sa použijú peniaze z bankového úveru na rozvojové priority. Ďalších asi 200 miliónov sa bude mesto snažiť ušetriť, zrejme priamo v spoločnosti Metro, ktorá je investorom mosta.
Schváleniu peňazí na most predchádzala dlhá diskusia a hlasovací chaos. Návrh bol pôvodne súčasťou väčšieho materiálu, v ktorom sa hovorilo aj o majetkovej situácii v Metre. Poslanci žiadali vysvetlenie problému s 32 miliónmi korún, ktoré muselo Metro vrátiť zo štátnej dotácie. "Peniaze boli v roku 2003 nesprávne použité na úhradu DPH," odpovedal generálny riaditeľ Metra Ladislav Csáder. Podľa neho nasledovala v Metre trištvrteročná finančná kontrola a potom muselo Metro peniaze vrátiť. "Sankcie nám ministerstvo financií odpustilo," dodal Csáder.
Niektorým poslancom toto vysvetlenie nestačilo a chýbalo im aj spresnenie, odkiaľ peniaze na most pôjdu. V pôvodnom znení návrh v pléne neprešiel. Zo 66 prítomných hlasovalo za 31, proti nikto, ale 35 sa zdržalo. Za hlasovali takmer výlučne poslanci z klubu KDH, z klubu SKDÚ bol za len Pavel Blažej. "Akékoľvek zdržanie stavbu mosta ešte predraží - môže sa stať, že to nebude 400, ale 500 miliónov," vysvetlil svoj postoj Blažej.
Nepodporenie návrhu mnohých zaskočilo. Poslanci KDH začali posmešne tlieskať kolegom, ktorí sa zdržali hlasovania a tým podľa KDH ohrozili dokončenie mosta. Primátor zvolal rokovanie poslaneckých klubov. "Potom už nebude žiaden problém," odpovedal na otázku SME, ako chce teda zabezpečiť financovanie mosta.
Po prestávke sa na návrh Milana Ftáčnika napokon hlasovalo o novom uznesení. To obsahovalo len časť s financovaním mosta s tým, že sa má do 30. septembra spresniť, odkiaľ peniaze pôjdu. Nato Anton Beleš za klub DS navrhol pridať vetu, aby sa z chyby s 32 miliónmi vyvodili personálne dôsledky. Túto verziu poslanci jednohlasne podporili.
Podľa Csádera je most v podstate hotový, robia sa zábradlia a nátery a pripravujú sa záťažové skúšky a kolaudácie. "Tie budú náročné, lebo stavbu tvorí mnoho rôznorodých objektov," povedal. Most by mali stihnúť dať do užívania v septembri. Stavba mala pôvodne stáť 3,6 miliardy korún, teraz to bude 4,3 miliardy. Termín dokončenia sa posunul - časový sklz oproti pôvodnému termínu (jún 2003) spôsobilo takmer ročné posudzovanie diela Európskou investičnou bankou. Za ten čas zdraželi materiály a stúpla daň z pridanej hodnoty. Ministerstvo financií to vlani zohľadnilo a dalo dvesto miliónov navyše.
Čo ešte schválili
Poslanci po dlhej diskusii schválili patronát mesta nad 32-miliónovým úverom, ktorý si vezme Dopravný podnik Bratislava od Ľudovej banky. Mesto ako akcionár má zabezpečiť, že dopravný podnik bude normálne fungovať počas piatich rokov, keď je úver splatný. Mesto sa nezaviaže garantovať splácanie úveru, to má zabezpečiť sám dopravný podnik. Peniaze z úveru pôjdu okrem iného na nákup siedmich midibusov a dvoch minibusov, ktorými chce podnik nahradiť autobusy po životnosti a zároveň ušetriť na prevádzke. Malými vozidlami chce podnik obsluhovať ťažko dostupné oblasti, napríklad Kalváriu. Zastupiteľstvo schválilo aj urbanistickú štúdiu zóny Kameňolom, kontrolu v ubytovni Kopčany a stanovy spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava.