SME

Poslanci schválili peniaze na most

Mestskí poslanci včera s problémami schválili peniaze na dostavbu piateho mosta. Vyše 400 miliónov korún, ktoré chýbajú na dokončenie jednej z dvoch najvýznamnejších dopravných stavieb v Bratislave, rozdelilo mesto na dve časti. Dvesto miliónov pôjde ...

Mestskí poslanci včera s problémami schválili peniaze na dostavbu piateho mosta. Vyše 400 miliónov korún, ktoré chýbajú na dokončenie jednej z dvoch najvýznamnejších dopravných stavieb v Bratislave, rozdelilo mesto na dve časti. Dvesto miliónov pôjde úpravou rozpočtu. Zrejme sa použijú peniaze z bankového úveru na rozvojové priority. Ďalších asi 200 miliónov sa bude mesto snažiť ušetriť, zrejme priamo v spoločnosti Metro, ktorá je investorom mosta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Schváleniu peňazí na most predchádzala dlhá diskusia a hlasovací chaos. Návrh bol pôvodne súčasťou väčšieho materiálu, v ktorom sa hovorilo aj o majetkovej situácii v Metre. Poslanci žiadali vysvetlenie problému s 32 miliónmi korún, ktoré muselo Metro vrátiť zo štátnej dotácie. "Peniaze boli v roku 2003 nesprávne použité na úhradu DPH," odpovedal generálny riaditeľ Metra Ladislav Csáder. Podľa neho nasledovala v Metre trištvrteročná finančná kontrola a potom muselo Metro peniaze vrátiť. "Sankcie nám ministerstvo financií odpustilo," dodal Csáder.

SkryťVypnúť reklamu

Niektorým poslancom toto vysvetlenie nestačilo a chýbalo im aj spresnenie, odkiaľ peniaze na most pôjdu. V pôvodnom znení návrh v pléne neprešiel. Zo 66 prítomných hlasovalo za 31, proti nikto, ale 35 sa zdržalo. Za hlasovali takmer výlučne poslanci z klubu KDH, z klubu SKDÚ bol za len Pavel Blažej. "Akékoľvek zdržanie stavbu mosta ešte predraží - môže sa stať, že to nebude 400, ale 500 miliónov," vysvetlil svoj postoj Blažej.

Nepodporenie návrhu mnohých zaskočilo. Poslanci KDH začali posmešne tlieskať kolegom, ktorí sa zdržali hlasovania a tým podľa KDH ohrozili dokončenie mosta. Primátor zvolal rokovanie poslaneckých klubov. "Potom už nebude žiaden problém," odpovedal na otázku SME, ako chce teda zabezpečiť financovanie mosta.

SkryťVypnúť reklamu

Po prestávke sa na návrh Milana Ftáčnika napokon hlasovalo o novom uznesení. To obsahovalo len časť s financovaním mosta s tým, že sa má do 30. septembra spresniť, odkiaľ peniaze pôjdu. Nato Anton Beleš za klub DS navrhol pridať vetu, aby sa z chyby s 32 miliónmi vyvodili personálne dôsledky. Túto verziu poslanci jednohlasne podporili.

Podľa Csádera je most v podstate hotový, robia sa zábradlia a nátery a pripravujú sa záťažové skúšky a kolaudácie. "Tie budú náročné, lebo stavbu tvorí mnoho rôznorodých objektov," povedal. Most by mali stihnúť dať do užívania v septembri. Stavba mala pôvodne stáť 3,6 miliardy korún, teraz to bude 4,3 miliardy. Termín dokončenia sa posunul - časový sklz oproti pôvodnému termínu (jún 2003) spôsobilo takmer ročné posudzovanie diela Európskou investičnou bankou. Za ten čas zdraželi materiály a stúpla daň z pridanej hodnoty. Ministerstvo financií to vlani zohľadnilo a dalo dvesto miliónov navyše.

SkryťVypnúť reklamu

Čo ešte schválili

Poslanci po dlhej diskusii schválili patronát mesta nad 32-miliónovým úverom, ktorý si vezme Dopravný podnik Bratislava od Ľudovej banky. Mesto ako akcionár má zabezpečiť, že dopravný podnik bude normálne fungovať počas piatich rokov, keď je úver splatný. Mesto sa nezaviaže garantovať splácanie úveru, to má zabezpečiť sám dopravný podnik. Peniaze z úveru pôjdu okrem iného na nákup siedmich midibusov a dvoch minibusov, ktorými chce podnik nahradiť autobusy po životnosti a zároveň ušetriť na prevádzke. Malými vozidlami chce podnik obsluhovať ťažko dostupné oblasti, napríklad Kalváriu. Zastupiteľstvo schválilo aj urbanistickú štúdiu zóny Kameňolom, kontrolu v ubytovni Kopčany a stanovy spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 024
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 16 457
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 983
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 540
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 467
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 972
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 436
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 600
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 662
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 465
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 507
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 451
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 361
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 442
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu