Vyše 400 miliónov musí nájsť vedenie mesta na zaplatenie dostavby piateho mosta cez Dunaj. "Viackrát som rokoval s ministrom financií Ivanom Miklošom. Analýzy ukázali, že zvýšenie nákladov spôsobené infláciou a zmenami cien je opodstatnené. Jednoznačne však odmietol podieľať sa na dofinancovaní, pretože vláda nemá na tento rok dostatok rezerv na tento účel," povedal primátor Andrej Ďurkovský.
Návrh uvoľniť 202 miliónov z úverových prostriedkov určených na priority mesta predloží Ďurkovský poslancom na dnešnom zasadnutí. Zvyšných dvesto miliónov budú hľadať neskôr. "Skúsime nájsť inú formu, ako nezaťažiť rozpočet mesta," dodal primátor. Materiál pre poslancov predpokladá získať tieto peniaze z podnikateľskej činnosti mestskej spoločnosti Metro, poprípade z úspor na stavbe.
Most, ktorý mal pôvodne stáť 3,6 miliardy, sa predražil vinou posunutia prác o ďalších takmer 700 miliónov. Časť ceny tvorí zmena sadzby DPH, ktorú musí hradiť ministerstvo, zvyšok súvisí so zdražením ocele a iných vstupov. Bežné je, že štát takéto náklady, napríklad pri výstavbe diaľnic, pokrýva sám. "Tým, že musíme dofinancovať túto stavbu, budeme žiadať od štátu spolufinancovanie nosného dopravného systému, ktorý je jednou z priorít mesta," ozrejmil výsledky rokovaní Ďurkovský.
Týmto spôsobom by sa mestu vrátili peniaze, ktoré bude musieť teraz stiahnuť z iných priorít. Budúci rok sa začne stavať trať rýchloelektričky z Petržalky. Zo štátneho rozpočtu by na ňu podľa predbežného Miklošovho prísľubu mali prispieť sumou pol miliardy. Či to tak skutočne bude, bude závisieť od diskusií na pôde vlády aj parlamentu. "Pražské metro stavali z celoštátnych peňazí. Dopravná situácia v Bratislave nie je len otázkou obyvateľov mesta, ale aj ľudí z celej krajiny, ktorí hlavné mesto navštevujú," povedal primátor.
Kompetentní z magistrátu odmietajú, že by problémy so získavaním peňazí mohli ovplyvniť dátum otvorenia mosta. Dopravu na ňom by mali spustiť na prelome augusta a septembra. "Stavba bude dokončená koncom júla. V auguste budú prebiehať preberacie konania a kolaudácia. Pevne verím, že ten mesiac bude úradom stačiť," povedal viceprimátor pre dopravu Karol Kolada.
Poslanci mestského zastupiteľstva by dnes mali po niekoľkomesačnom rozhodovaní a viacerých verejných anketách konečne schváliť názov nového mosta, pracovný názov most Košická je podľa jazykovedcov gramatickým nezmyslom. Víťazom poslednej ankety a pravdepodobným definitívnym menom stavby bude Most Apollo.