SME
Piatok, 14. máj, 2021 | Meniny má BonifácKrížovkyKrížovky

Únia autodopravcov naznačila možnosť celospoločenského štrajku

Protestná akcia sa konala v Bratislave.

(Zdroj: FOTO SME - MARKO ERD)

BRATISLAVA. Únia autodopravcov Slovenska naznačila možnosť celospoločenského štrajku autodopravcov, ak nebudú splnené ich požiadavky.

Štátna tajomníčka ministerstva financií Dana Meager, ktorá túto tému zastrešuje, je pripravená sa so zástupcami autodopravcov stretnúť v stredu.

"Ministerstvo s autodopravcami opakovane rokovalo a dvere na ministerstve financií majú otvorené," poznamenala riaditeľka tlačového odboru rezortu financií Alexandra Gogová.

Ako však dodala, naďalej platí, že požadované zníženie dane z motorových vozidiel o 50 percent by znamenalo výpadok príjmov štátneho rozpočtu v sume asi 35 miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

V Bratislave sa v utorok uskutočnil štrajk autodopravcov, ktorý iniciovala UNAS. Stanislav Skala z únie v utorok naznačil možnosť, že autodopravcovia by okolo piatej hodiny mohli blokovať aj Oravu či Košice.

"Keď sa neudejú naše požiadavky, tak sme ochotní vyhlásiť celospoločenský štrajk. Vyzývame všetkých občanov tejto krajiny, aby sa k nám pripojili," vyhlásil Skala. Zároveň kritizoval stav ciest a skutočnosť, že peniaze nejdú späť do infraštruktúry, ale súkromným spoločnostiam.

Systém bude platiť do 2022

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) nie je spokojný s tým, ako funguje mýtny systém, no teraz ho už nemôže zmeniť.

"Zmluvu je možné vypovedať jednostranne, ale mýtny systém by padol. To sa nesmie povoliť," povedal minister v utorok na mieste protestu v Bratislave na Rožňavskej ulici. Nová súťaž na prevádzku mýtneho systému musí podľa Érseka zabezpečiť, aby mal štát z výnosov viac peňazí ako doteraz.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Protestujúci dopravcovia obsadili cestu medzi Košicami a Maďarskom Čítajte 

Ako uviedol pred médiami, súčasný stav v mýtnom systéme bude platiť do roku 2022, dokedy je účinná zmluva medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou a prevádzkovateľom mýtneho systému spoločnosťou SkyToll.

Érsek neuvažuje o predĺžení tejto zmluvy o päť rokov, o čo má záujem SkyToll, keďže vtedy už nebude ministrom. "Som za to, aby sa ten systém menil od začiatku. Ak sa súťaž nedokončí, štát musí rozhodnúť, či neodkúpi tento systém za zostatkovú hodnotu," uviedol minister dopravy s tým, že to je v zmluve asi zle napísané.

V prípade požiadavky UNAS na zníženie dane z motorových vozidiel, resp. cestnej dane o 50 percent, by to mal podľa neho riešiť minister financií.

K ďalšej požiadavke autodopravcov na pozastavenie výberu mýta dodal, že to nepripadá do úvahy, pretože by padol celý mýtny systém.

Skryť Vypnúť reklamu

"Mýtny systém sa dá zastaviť jednostranne. A tým pádom padá mýtny systém. To za mojej éry nebude," uzavrel Érsek.

Krajné riešenie

Súvisiaci článok Desiatky kamiónov spomalili dopravu aj na Orave Čítajte 

Dôvodom protestu autodopravcov z UNAS, ktorý sa začal v utorok v podobe zhromaždenia v Bratislave a jazdy kamiónov na Orave, je podľa únie dlhodobo sa zvyšujúce zaťaženie v cestnej dani, spotrebnej dani, dani z minerálnych olejov (pohonných látok) a odhalenie Najvyššieho kontrolného o nehospodárnom výbere mýta. Posledné tri roky podľa Stanislava Skalu z UNAS žiadali o nápravu a vytvorenie dôstojného podnikateľského prostredia v cestnej doprave premiérov Roberta Fica a Petra Pellegriniho (obaja Smer), ako aj ministerstvá dopravy a výstavby a financií, no bezvýsledne.

"Štrajk považujeme za krajné riešenie, pretože ďalej nevládzeme pôsobiť v drasticky sa zhoršujúcom podnikateľskom prostredí autodopravcov. Žijeme najhoršie v Európe! Od predstaviteľov štátu očakávame konštruktívne riešenia našich požiadaviek, a to 50 % zníženie cestnej dane a pozastavenie výberu mýta do určenia nového správcu mýta," vyhlásil pred začiatkom protestu Skala s tým, že chcú dôstojne žiť na Slovensku a nie utekať pred biedou do zahraničia.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie príležitosti na investície
  3. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  6. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  8. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  9. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  10. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  1. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  2. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  3. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  4. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  5. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  6. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  8. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  9. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  10. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 620
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 622
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 11 489
  4. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 351
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 917
  6. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 803
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 762
  8. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 6 284
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 103
  10. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 5 085
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu