BRATISLAVA. V diskusii o trasovaní električkovej trate pred novou budovou Slovenského národného divadla (SND) v Bratislave začínajú prevažovať viac emócie než racionálne hodnotenie. Vyhlásilo to predstavenstvo Slovenskej komory architektov (SKA).
Reagovalo tak na výzvu na zachovanie pešej zóny medzi SND a Nábrežím M. R. Štefánika, pod ktorú sa podpísali viacerí architekti, herci, umelci či aktivisti.
Obavy o narušenie pešej zóny
Predstavenstvo SKA nezdieľa obavy signatárov výzvy, že by trasovanie električky pred novou budovou SND na Pribinovej ulici bolo významným narušením tohto verejného priestoru a akceptuje názor, že električka a na ňu nadväzujúci pohyb chodcov bude stimulujúcim elementom budúcej mestskej triedy.
"Pozitívnych príkladov podobnej implementácie električkovej trate do ťažiskových verejných priestorov a v kontakte s budovami divadiel v iných metropolách je veľa," uviedol predseda SKA Iľja Skoček. Komora sa prihovára za pokračovanie debaty na konštruktívnej a odbornej úrovni.
Vallo bude vysvetľovať
Primátor Bratislavy Matúš Vallo vo štvrtok informoval že s výzvou signatári prišli skôr, než sa s nimi zástupcovia mesta stretli.
"Budeme však o tom diskutovať. Je dôležité, aby som mal priestor vysvetliť každému, prečo sme sa tak rozhodli. Tento týždeň máme na pôde SND stretnutia s umelcami i ľuďmi, ktorí sú signatármi výzvy," povedal.
Signatári výzvy žiadajú mesto o také riešenie, ktoré by vylúčilo plánovanú električkovú trať medzi SND a priľahlým námestím pred budovami nákupného centra a ponechalo podľa nich tunajší jedinečný verejný priestor iba pre chodcov.
Medzi podporovateľmi výzvy sú architekti Ján Bahna, Peter Bauer, Jarmila Húsenicová, Branislav Kaliský, Ondrej Kramár, Peter Žalman či hlavná architektka mesta Bratislava Ingrid Konrad.
Podporovateľmi výzvy sú aj herci Martin Huba, Milan Kňažko či Dušan Jamrich. Spoločne tvrdia, že so znepokojením vnímajú, že magistrát rozhoduje v tomto prípade v rozpore s vlastným územným plánom mesta a zóny.
Primátor Bratislavy koncom októbra oznámil, že budúca električková trať v zóne Chalupkova povedie aj popred novú budovu SND po Pribinovej ulici.
Mesto argumentuje, že preverilo sedem rôznych trás vedenia električkovej trate cez toto takzvané nové centrum.
Na základe posúdenia všetkých trás z pohľadu napojenia na ostatné električkové radiály, realizovateľnosti stavby, dopravnej obsluhy, investičných nákladov, času realizácie a vplyvov na kvalitu verejného priestoru prišli podľa magistrátu experti k záveru, že ako najvhodnejšia v území sa javí trasa po Pribinovej ulici.
Prechádzať má ďalej na Košickú a Miletičovu ulicu s napojením na Ružinovskú radiálu pri Miletičovej tržnici.
Výstavba 1,22 kilometra trate od Šafárikovho námestia po Prístavnú má vyjsť asi na 18,4 milióna eur. Mesto chce, aby prispeli aj developeri. Spustenie trate po výstavbe predpokladá mesto v roku 2024.