SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Architekti nesúhlasia s negatívnym dopadom električky pri SND

Komora architektov chce utíšiť emócie a ako príklad dáva zahraničie.

Nová budova Slovenského národného divadla.Nová budova Slovenského národného divadla. (Zdroj: TASR/Jakub Kotian)

BRATISLAVA. V diskusii o trasovaní električkovej trate pred novou budovou Slovenského národného divadla (SND) v Bratislave začínajú prevažovať viac emócie než racionálne hodnotenie. Vyhlásilo to predstavenstvo Slovenskej komory architektov (SKA).

Reagovalo tak na výzvu na zachovanie pešej zóny medzi SND a Nábrežím M. R. Štefánika, pod ktorú sa podpísali viacerí architekti, herci, umelci či aktivisti.

Obavy o narušenie pešej zóny

Predstavenstvo SKA nezdieľa obavy signatárov výzvy, že by trasovanie električky pred novou budovou SND na Pribinovej ulici bolo významným narušením tohto verejného priestoru a akceptuje názor, že električka a na ňu nadväzujúci pohyb chodcov bude stimulujúcim elementom budúcej mestskej triedy.

Skryť Vypnúť reklamu

"Pozitívnych príkladov podobnej implementácie električkovej trate do ťažiskových verejných priestorov a v kontakte s budovami divadiel v iných metropolách je veľa," uviedol predseda SKA Iľja Skoček. Komora sa prihovára za pokračovanie debaty na konštruktívnej a odbornej úrovni.

Vallo bude vysvetľovať

Primátor Bratislavy Matúš Vallo vo štvrtok informoval že s výzvou signatári prišli skôr, než sa s nimi zástupcovia mesta stretli.

"Budeme však o tom diskutovať. Je dôležité, aby som mal priestor vysvetliť každému, prečo sme sa tak rozhodli. Tento týždeň máme na pôde SND stretnutia s umelcami i ľuďmi, ktorí sú signatármi výzvy," povedal.

Signatári výzvy žiadajú mesto o také riešenie, ktoré by vylúčilo plánovanú električkovú trať medzi SND a priľahlým námestím pred budovami nákupného centra a ponechalo podľa nich tunajší jedinečný verejný priestor iba pre chodcov.

Skryť Vypnúť reklamu

Medzi podporovateľmi výzvy sú architekti Ján Bahna, Peter Bauer, Jarmila Húsenicová, Branislav Kaliský, Ondrej Kramár, Peter Žalman či hlavná architektka mesta Bratislava Ingrid Konrad.

Podporovateľmi výzvy sú aj herci Martin Huba, Milan Kňažko či Dušan Jamrich. Spoločne tvrdia, že so znepokojením vnímajú, že magistrát rozhoduje v tomto prípade v rozpore s vlastným územným plánom mesta a zóny.

Primátor Bratislavy koncom októbra oznámil, že budúca električková trať v zóne Chalupkova povedie aj popred novú budovu SND po Pribinovej ulici.

Mesto argumentuje, že preverilo sedem rôznych trás vedenia električkovej trate cez toto takzvané nové centrum.

Na základe posúdenia všetkých trás z pohľadu napojenia na ostatné električkové radiály, realizovateľnosti stavby, dopravnej obsluhy, investičných nákladov, času realizácie a vplyvov na kvalitu verejného priestoru prišli podľa magistrátu experti k záveru, že ako najvhodnejšia v území sa javí trasa po Pribinovej ulici.

Skryť Vypnúť reklamu

Prechádzať má ďalej na Košickú a Miletičovu ulicu s napojením na Ružinovskú radiálu pri Miletičovej tržnici.

Výstavba 1,22 kilometra trate od Šafárikovho námestia po Prístavnú má vyjsť asi na 18,4 milióna eur. Mesto chce, aby prispeli aj developeri. Spustenie trate po výstavbe predpokladá mesto v roku 2024.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 256
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 577
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 663
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 948
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 15 677
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 12 952
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 242
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 505
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 380
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 554
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu