SME
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Výzvu za pešiu zónu pred SND podporujú aj herci

Signatári nechcú električkovú trať medzi SND a námestím pred budovami nákupného centra.

Náčrt okolia projektu Eurovea od architektky Beth Galí.Náčrt okolia projektu Eurovea od architektky Beth Galí. (Zdroj: JTRE)

BRATISLAVA. Viacerí architekti, herci, politici, hudobníci, umelci či aktivisti sa podpísali pod výzvu za zachovanie pešej zóny medzi novou budovou Slovenského národného divadla (SND) a Nábrežím M. R. Štefánika v Bratislave.

Adresujú ju vedeniu hlavného mesta na čele s primátorom Matúšom Vallom, ktorý koncom októbra oznámil, že budúca električková trať v zóne Chalupkova povedie aj popred novú budovu SND po Pribinovej ulici.

Električku pred SND nechcú

Signatári však žiadajú mesto o také riešenie, ktoré by vylúčilo plánovanú električkovú trať medzi SND a priľahlým námestím pred budovami nákupného centra a ponechalo podľa nich tunajší jedinečný verejný priestor iba pre chodcov.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Električky budú jazdiť novými trasami, zmenia sa aj názvy zastávok Čítajte 

"Žiadame, aby vedenie mesta vylúčilo plánovanú električkovú trať medzi SND a priľahlým námestím a pre výstavbu tratí hromadnej dopravy využilo ďalšie možnosti v teritóriu zóny Pribinova - Landererova - Mlynské nivy tak, aby nedošlo k strate pešej zóny, ktorá bola vybudovaná so zámerom slobodného pohybu chodcov v existujúcom kultúrno-spoločenskom priestore," adresujú výzvu magistrátu.

Medzi podporovateľmi výzvy sú architekti Ján Bahna, Peter Bauer, Jarmila Húsenicová, Branislav Kaliský, Ondrej Kramár, Peter Žalman či hlavná architektka mesta Bratislava Ingrid Konrad. Podporovateľmi výzvy sú aj herci Martin Huba, Milan Kňažko či Dušan Jamrich. Tiež viacerí umelci a hudobníci, aktivisti či politici a mestskí poslanci ako Ján Budaj a starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová.

Skryť Vypnúť reklamu

Vo výzve píšu, že rozhodnutie mesta vybudovať električkovú trať pred novou budovou SND vnímajú so znepokojením.

"Rovnako znepokojene vnímame, že magistrát rozhoduje v tomto prípade v rozpore s vlastným územným plánom mesta a zóny. Námestie pred SND je verejným priestorom na území hlavného mesta s významnými kultúrnymi, urbanistickými a architektonickými hodnotami," píšu v stanovisku.

Zavedenie MHD cez námestie pred novou budovou SND by podľa nich potenciál a jedinečnosť tejto pešej zóny významne narušilo.

Vybudovaním električkovej trate by podľa nich v tejto voľnej pešej zóne pribudlo koľajisko, trakčné vedenie so stĺpmi, čo by významne poškodilo estetické hodnoty priestranstva a fasády SND.

Hluk a vibrácie električiek by sa, ako tvrdia, šírili okolím, pohyb električiek priamo v pešej zóne by negatívne ovplyvňoval bezpečnosť a oddychovú, pobytovú kvalitu námestia.

Skryť Vypnúť reklamu

Najvhodnejšia trať podľa expertov

Hlavné mesto pre TASR v reakcii uviedlo, že preverilo sedem rôznych trás vedenia električkovej trate cez toto takzvané nové centrum.

"Na základe posúdenia všetkých trás z pohľadu napojenia na ostatné električkové radiály (aj na pripravovanú do Podunajských Biskupíc), realizovateľnosti stavby, dopravnej obsluhy, investičných nákladov, času realizácie a vplyvov na kvalitu verejného priestoru prišli experti k záveru, že ako najvhodnejšia v území sa javí trasa po Pribinovej ulici, prechádzajúca na Košickú a Miletičovu ulicu s napojením na Ružinovskú radiálu pri Miletičovej tržnici," povedal hovorca Bratislavy Peter Bubla. Primátor je podľa jeho slov ochotný to vysvetliť aj signatárom výzvy.

Výstavba 1,22 kilometra trate od Šafárikovho námestia po Prístavnú má vyjsť asi na 18,4 milióna eur. Mesto chce, aby prispeli aj developeri. Spustenie trate po výstavbe predpokladá mesto v roku 2024.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  2. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  3. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  4. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  3. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Keď ekológia spája
  6. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  7. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  8. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  9. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  10. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 142
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 169
  3. Od Česka až po Jadran 3 984
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 548
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 247
  6. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 186
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 171
  8. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 2 864
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 590
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 214
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu