SME
Streda, 10. august, 2022 | Meniny má Vavrinec

Výzvu za pešiu zónu pred SND podporujú aj herci

Signatári nechcú električkovú trať medzi SND a námestím pred budovami nákupného centra.

Náčrt okolia projektu Eurovea od architektky Beth Galí.Náčrt okolia projektu Eurovea od architektky Beth Galí. (Zdroj: JTRE)

BRATISLAVA. Viacerí architekti, herci, politici, hudobníci, umelci či aktivisti sa podpísali pod výzvu za zachovanie pešej zóny medzi novou budovou Slovenského národného divadla (SND) a Nábrežím M. R. Štefánika v Bratislave.

Adresujú ju vedeniu hlavného mesta na čele s primátorom Matúšom Vallom, ktorý koncom októbra oznámil, že budúca električková trať v zóne Chalupkova povedie aj popred novú budovu SND po Pribinovej ulici.

Električku pred SND nechcú

Signatári však žiadajú mesto o také riešenie, ktoré by vylúčilo plánovanú električkovú trať medzi SND a priľahlým námestím pred budovami nákupného centra a ponechalo podľa nich tunajší jedinečný verejný priestor iba pre chodcov.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Električky budú jazdiť novými trasami, zmenia sa aj názvy zastávok Čítajte 

"Žiadame, aby vedenie mesta vylúčilo plánovanú električkovú trať medzi SND a priľahlým námestím a pre výstavbu tratí hromadnej dopravy využilo ďalšie možnosti v teritóriu zóny Pribinova - Landererova - Mlynské nivy tak, aby nedošlo k strate pešej zóny, ktorá bola vybudovaná so zámerom slobodného pohybu chodcov v existujúcom kultúrno-spoločenskom priestore," adresujú výzvu magistrátu.

Medzi podporovateľmi výzvy sú architekti Ján Bahna, Peter Bauer, Jarmila Húsenicová, Branislav Kaliský, Ondrej Kramár, Peter Žalman či hlavná architektka mesta Bratislava Ingrid Konrad. Podporovateľmi výzvy sú aj herci Martin Huba, Milan Kňažko či Dušan Jamrich. Tiež viacerí umelci a hudobníci, aktivisti či politici a mestskí poslanci ako Ján Budaj a starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová.

SkryťVypnúť reklamu

Vo výzve píšu, že rozhodnutie mesta vybudovať električkovú trať pred novou budovou SND vnímajú so znepokojením.

"Rovnako znepokojene vnímame, že magistrát rozhoduje v tomto prípade v rozpore s vlastným územným plánom mesta a zóny. Námestie pred SND je verejným priestorom na území hlavného mesta s významnými kultúrnymi, urbanistickými a architektonickými hodnotami," píšu v stanovisku.

Zavedenie MHD cez námestie pred novou budovou SND by podľa nich potenciál a jedinečnosť tejto pešej zóny významne narušilo.

Vybudovaním električkovej trate by podľa nich v tejto voľnej pešej zóne pribudlo koľajisko, trakčné vedenie so stĺpmi, čo by významne poškodilo estetické hodnoty priestranstva a fasády SND.

Hluk a vibrácie električiek by sa, ako tvrdia, šírili okolím, pohyb električiek priamo v pešej zóne by negatívne ovplyvňoval bezpečnosť a oddychovú, pobytovú kvalitu námestia.

SkryťVypnúť reklamu

Najvhodnejšia trať podľa expertov

Hlavné mesto pre TASR v reakcii uviedlo, že preverilo sedem rôznych trás vedenia električkovej trate cez toto takzvané nové centrum.

"Na základe posúdenia všetkých trás z pohľadu napojenia na ostatné električkové radiály (aj na pripravovanú do Podunajských Biskupíc), realizovateľnosti stavby, dopravnej obsluhy, investičných nákladov, času realizácie a vplyvov na kvalitu verejného priestoru prišli experti k záveru, že ako najvhodnejšia v území sa javí trasa po Pribinovej ulici, prechádzajúca na Košickú a Miletičovu ulicu s napojením na Ružinovskú radiálu pri Miletičovej tržnici," povedal hovorca Bratislavy Peter Bubla. Primátor je podľa jeho slov ochotný to vysvetliť aj signatárom výzvy.

Výstavba 1,22 kilometra trate od Šafárikovho námestia po Prístavnú má vyjsť asi na 18,4 milióna eur. Mesto chce, aby prispeli aj developeri. Spustenie trate po výstavbe predpokladá mesto v roku 2024.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  8. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 12 282
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 936
  3. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 10 670
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 251
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 6 634
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 4 611
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 740
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 943
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  4. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 571
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 21 324
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 514
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 590
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 266
  6. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 4 167
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 779
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 318
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu