SME

Výzvu za pešiu zónu pred SND podporujú aj herci

Signatári nechcú električkovú trať medzi SND a námestím pred budovami nákupného centra.

Náčrt okolia projektu Eurovea od architektky Beth Galí.Náčrt okolia projektu Eurovea od architektky Beth Galí. (Zdroj: JTRE)

BRATISLAVA. Viacerí architekti, herci, politici, hudobníci, umelci či aktivisti sa podpísali pod výzvu za zachovanie pešej zóny medzi novou budovou Slovenského národného divadla (SND) a Nábrežím M. R. Štefánika v Bratislave.

Adresujú ju vedeniu hlavného mesta na čele s primátorom Matúšom Vallom, ktorý koncom októbra oznámil, že budúca električková trať v zóne Chalupkova povedie aj popred novú budovu SND po Pribinovej ulici.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Električku pred SND nechcú

Signatári však žiadajú mesto o také riešenie, ktoré by vylúčilo plánovanú električkovú trať medzi SND a priľahlým námestím pred budovami nákupného centra a ponechalo podľa nich tunajší jedinečný verejný priestor iba pre chodcov.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Električky budú jazdiť novými trasami, zmenia sa aj názvy zastávok Čítajte 

"Žiadame, aby vedenie mesta vylúčilo plánovanú električkovú trať medzi SND a priľahlým námestím a pre výstavbu tratí hromadnej dopravy využilo ďalšie možnosti v teritóriu zóny Pribinova - Landererova - Mlynské nivy tak, aby nedošlo k strate pešej zóny, ktorá bola vybudovaná so zámerom slobodného pohybu chodcov v existujúcom kultúrno-spoločenskom priestore," adresujú výzvu magistrátu.

Medzi podporovateľmi výzvy sú architekti Ján Bahna, Peter Bauer, Jarmila Húsenicová, Branislav Kaliský, Ondrej Kramár, Peter Žalman či hlavná architektka mesta Bratislava Ingrid Konrad. Podporovateľmi výzvy sú aj herci Martin Huba, Milan Kňažko či Dušan Jamrich. Tiež viacerí umelci a hudobníci, aktivisti či politici a mestskí poslanci ako Ján Budaj a starostka Karlovej Vsi Dana Čahojová.

SkryťVypnúť reklamu

Vo výzve píšu, že rozhodnutie mesta vybudovať električkovú trať pred novou budovou SND vnímajú so znepokojením.

"Rovnako znepokojene vnímame, že magistrát rozhoduje v tomto prípade v rozpore s vlastným územným plánom mesta a zóny. Námestie pred SND je verejným priestorom na území hlavného mesta s významnými kultúrnymi, urbanistickými a architektonickými hodnotami," píšu v stanovisku.

Zavedenie MHD cez námestie pred novou budovou SND by podľa nich potenciál a jedinečnosť tejto pešej zóny významne narušilo.

Vybudovaním električkovej trate by podľa nich v tejto voľnej pešej zóne pribudlo koľajisko, trakčné vedenie so stĺpmi, čo by významne poškodilo estetické hodnoty priestranstva a fasády SND.

Hluk a vibrácie električiek by sa, ako tvrdia, šírili okolím, pohyb električiek priamo v pešej zóne by negatívne ovplyvňoval bezpečnosť a oddychovú, pobytovú kvalitu námestia.

SkryťVypnúť reklamu

Najvhodnejšia trať podľa expertov

Hlavné mesto pre TASR v reakcii uviedlo, že preverilo sedem rôznych trás vedenia električkovej trate cez toto takzvané nové centrum.

"Na základe posúdenia všetkých trás z pohľadu napojenia na ostatné električkové radiály (aj na pripravovanú do Podunajských Biskupíc), realizovateľnosti stavby, dopravnej obsluhy, investičných nákladov, času realizácie a vplyvov na kvalitu verejného priestoru prišli experti k záveru, že ako najvhodnejšia v území sa javí trasa po Pribinovej ulici, prechádzajúca na Košickú a Miletičovu ulicu s napojením na Ružinovskú radiálu pri Miletičovej tržnici," povedal hovorca Bratislavy Peter Bubla. Primátor je podľa jeho slov ochotný to vysvetliť aj signatárom výzvy.

Výstavba 1,22 kilometra trate od Šafárikovho námestia po Prístavnú má vyjsť asi na 18,4 milióna eur. Mesto chce, aby prispeli aj developeri. Spustenie trate po výstavbe predpokladá mesto v roku 2024.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 81 450
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 459
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 169
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 447
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 768
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 265
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 215
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 348
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 667
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 571
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 47 701
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 890
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 400
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 962
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 11 302
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 737
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu