SME
Streda, 11. december, 2019 | Meniny má Hilda

Aktivisti upozorňujú na alarmujúce výsledky meraní kvality ovzdušia v Bratislave

Merania ukázali vysoké hodnoty nebezpečných častíc.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: Archív SME)

BRATISLAVA. Merania ovzdušia v Bratislave ukázali alarmujúce hodnoty nebezpečných častíc. V utorok na to upozornili občianski aktivisti z iniciatívy Za čisté ovzdušie.

Odvolávajú sa pritom na svoje merania, ktoré podľa nich potvrdili, že vzduch, ktorý dýchajú ľudia v Bratislave, škodí. Na viacerých miestach totiž aktivisti zaznamenali zvýšene hodnoty ultra jemných častíc, ale aj častíc PM 2,5 a PM 10.

Článok pokračuje pod video reklamou

Iniciatíva monitoruje kvalitu ovzdušia v Bratislave od 19. do 29. novembra. Prieskum vykonáva v spolupráci s občianskym združením Cyklokoalícia na základných školách na Novohradskej a Vazovovej ulici, Hodžovom námestí, Trnavskom a Račianskom mýte a v interiéri aj exteriéroch evanjelickej školy na Palisádach.

Prvý týždeň meraní ukázal, že na niektorých miestach v hlavnom meste sa v ovzduší nachádza takmer 180 000 ultra jemných častíc na centimeter kubický. Zdraviu škodlivé sú pritom všetky hodnoty nad 20 000 týchto častíc na centimeter kubický.

Kvalitu ovzdušia v hlavnom meste znečisťuje najmä automobilová doprava.

"Má to závažné dôsledky na celý organizmus. Tieto mikročastice zvyšujú toxicitu organizmu. Najviac sú postihnuté malé deti, tehotné ženy či seniori," upozornila Dana Mareková.

Aktivisti upozorňujú, že takto znečistené ovzdušie môže mať súvis s množstvom astmatických, kardiovaskulárnych aj onkologických ochorení.

Menej áut v meste

V Bratislave je podľa Dana Kollára z Cyklokoalície práve doprava tým najväčším znečisťovateľom ovzdušia.

Súvisiaci článok V Bratislave na Trnavskom mýte spustia stanicu na monitoring ovzdušia Čítajte 

"Magistrát a jednotlivé mestské časti Bratislavy, ale aj Bratislavský samosprávny kraj musia podniknúť kroky, ktoré povedú k obmedzeniu počtu áut v meste. Tie riešenia nie sú také zložité, je to napríklad výstavba kvalitnej cyklistickej infraštruktúry, upokojovanie dopravy, parkovacia politika či zatraktívnenie verejnej dopravy. To prinesie vyššiu kvalitu života v meste a zdravšie obyvateľstvo," skonštatoval.

Mareková považuje za kľúčové, aby sa zlepšil zber dát. "Vyzývame kompetentných, aby skvalitnili merania, informovanosť verejnosti a realizovali opatrenia, ktoré môžu zlepšiť kvalitu ovzdušia," podotkla.

Jednotlivé rezorty v štáte podľa jej slov nespolupracujú. Vymýšľajú sa stratégie, ktoré sa dlho pripravujú a v praxi ich nie je vidieť.

"Jednotlivé kroky bratislavskej samosprávy sú viditeľné, ale sú z nášho pohľadu pomalé na to, aký závažný je tento problém. Vidíme však drobné krôčiky v podobe väčšieho počtu BUS pruhov, prijatého konceptu parkovacej politiky. Veríme, že mesto bude razantnejšie realizovať tieto kroky," povedala.

Chýbajú údaje o kvalite vzduchu, tvrdia aktivisti

Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ) je podľa jej slov jediná inštitúcia, ktorá má zo zákona povinnosť merať ovzdušie a informovať verejnosť. "Robí to nedostatočne," poznamenala Mareková.

V Bratislave sú podľa nej štyri meracie stanice, pričom v porovnateľnom českom Brne až desať.

"Pokiaľ nebudú jasné údaje o tom, čo dýchame a nebude to prepojené na zber dát z hľadiska zdravotných dosahov, tak ľudia to nebudú evidovať a nebudú ani tlačiť na príslušné inštitúcie, aby niečo menili. Tiež nebudú motivovaní zmeniť svoje návyky, ako je napríklad pravidelné jazdenie autom. Je potrebné zahustiť meraciu sieť," vysvetlila.

To, že SHMÚ zvýši v Bratislave o niekoľko kusov počet meracích staníc, nepovažuje za úplne dostatočné. Naďalej totiž poukazuje na počet staníc v Brne. "Nie je to len z hľadiska počtu, ale z hľadiska toho, na čo sa zameriavajú meracie stanice," spresnila.

Na to, aby celý výskum poskytol kvalitné údaje, si požičala iniciatíva prístroje z Nemecka od americkej spoločnosti TSI. Tie im umožňujú podrobný monitoring stavu ovzdušia, ktorý dokáže vykonať každú minútu nový prieskum aktuálneho stavu.

Výsledky výskumu poskytnú jeho realizátori magistrátu hlavného mesta aj ministerstvu životného prostredia.

Bratislava sa chce problému viac venovať

Hovorca Bratislavy Peter Bubla v reakcii na vyhlásenie iniciatívy uviedol, že mesto považuje ochranu všetkých zložiek životného prostredia vrátane ovzdušia za jednu z prioritných oblastí, ktorej sa chce viac venovať.

Zriadilo preto aj pracovnú skupinu pre ochranu ovzdušia. Tvoria ju zamestnanci magistrátu a externí spolupracovníci z inštitúcií, ktorí sa venujú problematike ochrany ovzdušia.

"Od pracovnej skupiny si sľubujeme predovšetkým spoluprácu všetkých subjektov a odborníkov tak, aby magistrát a všetky dotknuté inštitúcie spoločnou snahou a realizáciou rôznych opatrení pracovali na zlepšení kvality ovzdušia v meste," vysvetlil Bubla.

Mesto tvrdí, že je potrebné zlepšiť informovanosť občanov o tejto problematike. "O tom, ako každý môže svojím správaním a rozhodnutiami (napríklad ekologickým šoférovaním, pravidelnou výmenou a údržbou filtrov v dieselových autách, správnym spôsobom vykurovania, preferenciou používania alternatívnej dopravy) prispieť k zdravšiemu ovzdušiu na území Bratislavy," podotkol hovorca.

Okrem lepšieho informovania verejnosti sa pracovná skupina zaoberá témou prípravy nového Integrovaného programu na zlepšenie kvality ovzdušia, ako aj zlepšením merania kvality ovzdušia.

SHMÚ podľa magistrátu realizuje tiež projekt, v rámci ktorého budú zvýšené počty meracích staníc. V rámci Bratislavy ide o obnovu existujúcej meracej stanice na Trnavskom mýte, dobudovanie novej stanice v Rači aj mobilnej monitorovacej stanice v Podunajských Biskupiciach.

"Mesto spolupracuje aj s Fakultou elektrotechniky a informatiky Slovenskej technickej univerzity v Bratislave na umiestnení 400 kusov senzorov na meranie rôznych zložiek životného prostredia a v rámci projektu "Mesto ako laboratórium" sa zameriava na testovanie, analýzu a zverejňovanie dát o kvalite životného prostredia," spresnil Bubla.

Keďže v Bratislave má najväčší podiel na znečisťovaní ovzdušia doprava, mesto sa zameriava najmä na opatrenia zvyšujúce podiel MHD na úkor individuálnej automobilovej dopravy.

Medzi ne patrí podľa magistrátu napríklad zavedenie parkovacej politiky, zavádzanie preferencie MHD v križovatkách, vyhradzovanie bus pruhov, dokončenie, rekonštrukcia a projektovanie predĺženia električkových radiál.

"Pripravujeme opatrenia na podporu rozvoja cyklodopravy a pešej chôdze. V roku 2019 boli tiež navýšené výdavky na čistenie a kropenie ulíc a chodníkov o zhruba 15 percent, okrem strojového čistenia sa bude realizovať aj ručné dočisťovanie," poznamenal hovorca.

Ministerstvo: Potrebujeme najmä kvalitné údaje

Ministerstvo životného prostredia v reakcii uviedlo, že zlepšenie kvality ovzdušia na Slovensku je jednou z jeho hlavných priorít.

"Pri ochrane ovzdušia potrebujeme mať v prvom rade kvalitné údaje. Ministerstvo životného prostredia preto prostredníctvom Slovenského hydrometeorologického ústavu (SHMÚ) realizuje projekt rozšírenia a skvalitnenia monitoringu kvality ovzdušia na Slovensku," uviedol pre TASR hovorca envirorezortu Tomáš Ferenčák.

V rámci projektu pribudne 15 kompletne nových vybavených automatických monitorovacích staníc.

"Ministerstvo urobilo v poslednom období v oblasti ochrany ovzdušia viacero zmien k lepšiemu. V roku 2017 sme presadili novú legislatívu, ktorá zavádza prísnejšie emisné limity aj pre stredne veľkých znečisťovateľov. Významným spôsobom sa zefektívnila informovanosť obyvateľov o smogovej situácii a umožnil sa aj vznik nizkoemisných zón v mestách a obciach. Konkrétnym riešeniam na zlepšenie kvality ovzdušia na Slovensku sa venuje aj Envirostratégia 2030," priblížil Ferenčák.

Najnovším opatrením ministerstva v prospech ochrany ovzdušia je podľa jeho slov kotlová dotácia vo výške 35 miliónov eur, ktorá je určená na výmenu starých kotlov na tuhé palivo v domácnostiach za ekologické zariadenia na zemný plyn.

"Európska únia nám zároveň nedávno schválila integrovaný projekt LIFE v hodnote 15 miliónov eur, zameraný na zlepšenie kvality ovzdušia na Slovensku," podotkol hovorca ministerstva.

Poukázal aj na medzinárodné podujatie, ktoré sa uskutoční 28. a 29. novembra v Bratislave. "Ide o Európske fórum pre čistejšie ovzdušie - Clean Air Forum, ktorého cieľom je upriamiť pozornosť odbornej a politickej sféry na kvalitu ovzdušia, otvorene o nej diskutovať, hovoriť o konkrétnych dôsledkoch znečisteného ovzdušia na zdravie ľudí, ako hľadať účinné opatrenia na zlepšenie tohto stavu," vysvetlil.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  2. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  3. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  4. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  5. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  6. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  7. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  8. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  9. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  10. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  1. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  2. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  3. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  4. ŠKODA AUTO Slovensko vysadila v Petržalke stromovú alej
  5. Predíďte úniku dokumentov. Označkujte ich
  6. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  7. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  8. Prohibition of competition after employment termination
  9. Family winter paradise - Bachledka Ski & Sun
  10. Čo znamená spomalenie hospodárskeho rastu pre Slovensko?
  1. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 22 288
  2. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 15 494
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 13 248
  4. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 12 416
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 11 959
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 663
  7. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 9 063
  8. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 786
  9. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 8 157
  10. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 882