SME

Električková trať v zóne Chalupkova povedie popred nové SND

Spustenie novej trate predpokladá mesto v roku 2024.

Primátor Bratislavy Matúš Vallo.Primátor Bratislavy Matúš Vallo. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Budúca električková trať v Bratislave v prudko rozvíjajúcej sa zóne Chalupkova povedie popred novú budovu Slovenského národného divadla po Pribinovej ulici. Oznámil to v utorok na verejnom podujatí primátor Bratislavy Matúš Vallo.

Súvisiaci článok Kde v Bratislave chýba električka? Vallo hovorí o Biskupiciach Čítajte 

Výstavba 1,22 kilometra trate od Šafárikovho námestia po Prístavnú má vyjsť asi na 18,4 milióna eur. Mesto chce, aby prispeli aj developeri. Spustenie trate po výstavbe predpokladá mesto v roku 2024.

"Je to najlepší a najvýhodnejší variant," vyhlásil primátor. Tvrdí, že v porovnaní s inými alternatívami ide o najlepšiu priamu trasu, bude tam najkratší jazdný čas a zároveň najväčšia intenzita cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cez Pribinovu ulicu

Na základe posúdenia množstva dát a materiálov vychádza podľa magistrátu ako najvhodnejšia električková trasa po Pribinovej ulici prechádzajúca na Košickú a Miletičovu ulicu s napojením na Ružinovskú radiálu.

Pri rozhodovaní podľa mesta úlohu zohrali kritériá, ako dopravné technické prekážky, dopravná obslužnosť, investičné a prevádzkové náklady, verejný priestor a čas realizácie.

"Vo finále sme pracovali so štyrmi variantmi trasy električky. Dali sme si spracovať dopravnú štúdiu, aktualizovaný dopravný model 2019 - 2034, technické posúdenie vedenia trate na Landererovej ulici či posúdenie hlukovej záťaže SND," priblížil Vallo.

Vyhlásil, že všetko hovorí za variant vedenia trate cez Pribinovu ulicu, taktiež že je tam zo všetkých alternatív najnižšie hlukové zaťaženie budovy, pretože tam nebudú električky prechádzať zákrutou.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi vylúčené varianty na trasovanie električky patria varianty Dunajská - Mlynské nivy a Dostojevského rad - Karadžičova.

"Vždy som si vedel predstaviť električkovú trať pred novou budovou SND. Je zo sveta veľa príkladov, kde je električka ako normálny mestský prvok a nachádza sa blízko významných či historických inštitúcií. Som hlboko presvedčený ako architekt i ako primátor o tom, že námestie pred novým SND dokáže naďalej dobre a kvalitne fungovať ako priestor aj s električkovou traťou," skonštatoval Vallo.

Ako príklad uviedol susedné zahraničné metropoly Budapešť, Praha či Viedeň.

Nové centrum Bratislavy

V tomto novom centre Bratislavy, v zóne Chalupkova, má byť podľa výpočtov mesta denne zhruba 200-tisíc ľudí, z toho 15-tisíc má byť rezidentov, 76-tisíc zamestnancov a okolo 107-tisíc návštevníkov.

SkryťVypnúť reklamu

Nové centrum v súčasnosti buduje naraz séria developerov.

"Hlavný problém územia je doprava, a najmä intenzita automobilovej dopravy na príjazdových cestách, zložité prepojenie územia s okrajovými mestskými časťami, koncentrácia dopravy v križovatke Landererova - Košická - Prístavná - Most Apollo," upozornil na to primátor s tým, že tam bude stále viac áut, ktoré zónu zaplavia.

"Nové centrum nevyhnutne potrebuje električku," uviedol.

Starosta Ružinova plán víta

Starosta bratislavského Ružinova Martin Chren víta takéto rozhodnutie mesta i to, že je postavené na dátach a analýze. Upozornil na to, že keď sa všetko v zóne dobuduje, má tam byť 70-tisíc áut denne.

"Ak by sa tu nevybudovala električková trať, nastal by veľký kolaps Ružinova a Starého Mesta," upozornil.

V prípade financovania projektu poukazuje Vallo aj na troch najväčších developerov na území, a to J&T Real Estate, HB Reavis a Pentu.

"Budeme chcieť od nich peniaze na električkovú trať," vyhlásil s tým, že J&T Real Estate už v minulosti dal záväzok dať príspevok na tento projekt. Tento developer práve minulý rok navrhol mestu nový električkový okruh, ktorého trasa by mala viesť aj popred nové SND.

Martin Fundárek z občianskeho združenia Lepšia doprava upozornil na to, že Bratislava stojí pred voľbou dvoch variantov, či verejný priestor pred novou budovou SND zdegradovať tým, že ním bude prechádzať električka, alebo ho zdegradovať tak, že sa mu električka vyhne a územie nebude električkovou dopravou dobre dostupné.

"Ak električková doprava územím nepôjde a cestná doprava bude pre kolóny zahltená, do územia sa budú mať ľudia problém dostať. Pokiaľ ide o technické riešenie na Pribinovej ulici, sú tam dva varianty, o ktorých si netrúfnem povedať, či ísť po povrchu a rozdeliť verejný priestor, alebo ísť do podzemia a rozdeliť verejný priestor o kúsok ďalej," poznamenal.

Ak trať v tomto priestore bude vybudovaná, navrhuje, aby bola čo najmenej obmedzovaná pre organizáciu rôznych kultúrno-spoločenských akcií v okolí Pribinovej ulice.

Hlavná architektka zdôrazňuje verejný záujem

Hlavná architektka Bratislavy Ingrid Konrad v minulom roku pri predstavení návrhu developera viesť električkovú trať popred novú budovu SND požadovala, aby sa do tohto zámeru dalo viac verejného záujmu.

Navrhovanú a preferovanú trasu investorom chcela preveriť aj z hľadiska vytvoreného verejného priestoru pred novou budovou SND. "Rada by som prešetrila, akou rýchlosťou sa bude električka na tomto území pohybovať a ako obslúži dané územie. Pre mňa verejný záujem predstavuje aj budova SND," povedala.

Výstavbu nových električkových tratí však podporuje, Bratislava sa podľa nej v pozitívnom zmysle slova upísala koľajovej doprave.

Konrad pre TASR po utorkovej verejnej debate uviedla, že nie je podporovateľom električky pred divadlom. Upozornila, že podzemné riešenie v tomto prípade nie je k dispozícii.

"Tie argumenty a čísla sú pre mňa diskutabilné. Veľmi si vážim prácu pracovnej skupiny a odborníkov z hľadiska dopravy, len v tom závere zvíťazili čísla. Vnímam, že je to politické rozhodnutie," povedala.

Upozornila, že nová budova SND je dedičstvom 20. storočia a "moderné historické dedičstvo". Za "elitárne" pre priľahlé námestie považuje práve to, že tam žiadna forma dopravy nie je a využívajú ho iba chodci.


Menšinový podiel Penty vo vydavateľstve Petit Press nemá žiaden vplyv na redakčný obsah.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 265
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 395
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 903
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 241
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 043
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 823
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 798
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 068
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 644
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 432
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 917
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 448
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 364
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 254
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu