SME

Bratislavské vodárne prišli nehospodárnym vedením o milióny

Príkladom plytvania je obstaranie predražených áut

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Manažment Bratislavskej vodárenskej spoločnosti (BVS) v rokoch 2015 - 2018 nakladal s verejnými zdrojmi nehospodárne. Príkladom plytvania je obstaranie predražených služobných áut, ktorým spoločnosť prišla o vyše 4,5 milióna eur. Vyplýva to z výsledkov kontrolóra hlavného mesta SR Bratislava, o ktorom informuje magistrát.

Hovorca Bratislavy Peter Bubla priblížil, že tím mestského kontrolóra Mariána Miškanina sa v BVS zameral na dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov, interných predpisov, dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti, účelnosti pri hospodárení s peniazmi pri verejnom obstarávaní a využívanie služobných vozidiel za roky 2015 - 2018.

SkryťVypnúť reklamu

"Zistenia hovoria, okrem iného, aj o neopodstatnenom zvyšovaní počtu vozidiel, ktorý vzrástol z počtu 217 v roku 2015 na 242 v roku 2018. Z áut, ktoré pribudli, bola väčšina (24) osobných vozidiel," oznámil Bubla. Autá si BVS prenajímala na základe uzatvorenej rámcovej zmluvy od spoločnosti Infra Services, ktorá dodávala autá pre BVS prostredníctvom subdodávateľov. "Tento postup kontrolná skupina vyhodnotila ako obchádzanie účelu zákona o verejnom obstarávaní, keďže verejné peniaze sa takýmto spôsobom bez procesu verejného obstarávania dostávajú k tretím subjektom," upozornil hovorca.

Ďalším zistením kontrolnej skupiny bolo, že v BVS absentuje kontrola využívania služobných vozidiel na súkromné účely, v kontrolovanom období 2015 - 2018 vzrástol počet vozidiel využívaných na súkromné účely o 57,62 percenta. "Autá využívané na súkromné účely nemajú nainštalované GPS, nevedie sa žiadna kniha jázd ani iné záznamy. Zamestnancom, ktorí využívajú autá na súkromné účely, sa paušálne zráža zo mzdy 30 percent z celkových výdavkov na spotrebované pohonné látky, pri členoch predstavenstva a riaditeľoch úsekov je to dokonca len 20 percent, bez ohľadu na to, koľko kilometrov prejazdili. Ide o fakticky nevyčísliteľný benefit pre zamestnancov, pretože neexistuje kontrolný mechanizmus, ktorým by sa dalo preveriť, či zamestnanec tento benefit nezneužíva," opísal Bubla stav, ktorí zistili kontrolóri.

SkryťVypnúť reklamu

Na nájom vozidiel počas uvedeného obdobia vynaložila BVS 9.151.737,44 eur bez DPH. Pri porovnaní cien na trhu kontrolóri poukázali na to, že ak by riadne obstarala motorové vozidlá napríklad formou operatívneho lízingu cez verejnú súťaž, mohla ušetriť viac ako 50 percent nákladov. BVS zvoleným prenajímaním si vozidiel prišla o viac ako 4,5 milióna eur.

Na základe výsledkov kontroly mestský kontrolór odporučil spoločnosti, aby rokovala so spoločnosťou Infra Services o zmene cenníka z rámcovej zmluvy alebo o ukončení tejto zmluvy. "Tiež, aby optimalizovala počet vozidiel pridelených zamestnancom na používanie aj na súkromné účely a aby nastavila kontrolný mechanizmus pre tieto vozidlá. A, napokon, aby pri zadávaní zákaziek postupovala v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní," oznámil Bubla.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasné vedenie BVS sa s návrhmi kontrolóra stotožnilo, informovalo ho zároveň, že na odstránení nedostatkov pracuje už od svojho nástupu do funkcie.

Vzhľadom na závažnosť zistení však vedenie mesta zvažuje aj ďalšie kroky v danej veci. "Primátor zároveň plánuje uložiť mestskému kontrolórovi úlohu vykonania komplexnej kontroly v BVS," dodal hovorca Bratislavy.

Výsledky kontroly považujú za vážne i menšinoví akcionári BVS. Ich zástupca Miroslav Dragun upozornil, že návrh rokovať o úprave cien za prenájom vozidiel a ďalšie služby, ktoré predostreli minoritní akcionári už v máji tohto roka dočasnému vedeniu BVS, ostal bez odozvy.

"Považujeme za dôležité stabilizovanie situácie medzi BVS a jej dcérskou spoločnosťou Infra Services, naďalej však upozorňujeme aj na to, že v predchádzajúcom volebnom období aj teraz sú v predstavenstve Infra Services za bratislavské vodárne iba nominanti mesta Bratislava a menšinoví akcionári nemajú dosah na riadenie dcérskych spoločností," dodal Dragun.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 683
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 538
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 825
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 014
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 010
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 663
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 192
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 796
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 543
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 388
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 927
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 380
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 352
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 154
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 429
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu