SME

Bratislavské vodárne prišli nehospodárnym vedením o milióny

Príkladom plytvania je obstaranie predražených áut

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Manažment Bratislavskej vodárenskej spoločnosti (BVS) v rokoch 2015 - 2018 nakladal s verejnými zdrojmi nehospodárne. Príkladom plytvania je obstaranie predražených služobných áut, ktorým spoločnosť prišla o vyše 4,5 milióna eur. Vyplýva to z výsledkov kontrolóra hlavného mesta SR Bratislava, o ktorom informuje magistrát.

Hovorca Bratislavy Peter Bubla priblížil, že tím mestského kontrolóra Mariána Miškanina sa v BVS zameral na dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov, interných predpisov, dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti, účelnosti pri hospodárení s peniazmi pri verejnom obstarávaní a využívanie služobných vozidiel za roky 2015 - 2018.

SkryťVypnúť reklamu

"Zistenia hovoria, okrem iného, aj o neopodstatnenom zvyšovaní počtu vozidiel, ktorý vzrástol z počtu 217 v roku 2015 na 242 v roku 2018. Z áut, ktoré pribudli, bola väčšina (24) osobných vozidiel," oznámil Bubla. Autá si BVS prenajímala na základe uzatvorenej rámcovej zmluvy od spoločnosti Infra Services, ktorá dodávala autá pre BVS prostredníctvom subdodávateľov. "Tento postup kontrolná skupina vyhodnotila ako obchádzanie účelu zákona o verejnom obstarávaní, keďže verejné peniaze sa takýmto spôsobom bez procesu verejného obstarávania dostávajú k tretím subjektom," upozornil hovorca.

Ďalším zistením kontrolnej skupiny bolo, že v BVS absentuje kontrola využívania služobných vozidiel na súkromné účely, v kontrolovanom období 2015 - 2018 vzrástol počet vozidiel využívaných na súkromné účely o 57,62 percenta. "Autá využívané na súkromné účely nemajú nainštalované GPS, nevedie sa žiadna kniha jázd ani iné záznamy. Zamestnancom, ktorí využívajú autá na súkromné účely, sa paušálne zráža zo mzdy 30 percent z celkových výdavkov na spotrebované pohonné látky, pri členoch predstavenstva a riaditeľoch úsekov je to dokonca len 20 percent, bez ohľadu na to, koľko kilometrov prejazdili. Ide o fakticky nevyčísliteľný benefit pre zamestnancov, pretože neexistuje kontrolný mechanizmus, ktorým by sa dalo preveriť, či zamestnanec tento benefit nezneužíva," opísal Bubla stav, ktorí zistili kontrolóri.

SkryťVypnúť reklamu

Na nájom vozidiel počas uvedeného obdobia vynaložila BVS 9.151.737,44 eur bez DPH. Pri porovnaní cien na trhu kontrolóri poukázali na to, že ak by riadne obstarala motorové vozidlá napríklad formou operatívneho lízingu cez verejnú súťaž, mohla ušetriť viac ako 50 percent nákladov. BVS zvoleným prenajímaním si vozidiel prišla o viac ako 4,5 milióna eur.

Na základe výsledkov kontroly mestský kontrolór odporučil spoločnosti, aby rokovala so spoločnosťou Infra Services o zmene cenníka z rámcovej zmluvy alebo o ukončení tejto zmluvy. "Tiež, aby optimalizovala počet vozidiel pridelených zamestnancom na používanie aj na súkromné účely a aby nastavila kontrolný mechanizmus pre tieto vozidlá. A, napokon, aby pri zadávaní zákaziek postupovala v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní," oznámil Bubla.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasné vedenie BVS sa s návrhmi kontrolóra stotožnilo, informovalo ho zároveň, že na odstránení nedostatkov pracuje už od svojho nástupu do funkcie.

Vzhľadom na závažnosť zistení však vedenie mesta zvažuje aj ďalšie kroky v danej veci. "Primátor zároveň plánuje uložiť mestskému kontrolórovi úlohu vykonania komplexnej kontroly v BVS," dodal hovorca Bratislavy.

Výsledky kontroly považujú za vážne i menšinoví akcionári BVS. Ich zástupca Miroslav Dragun upozornil, že návrh rokovať o úprave cien za prenájom vozidiel a ďalšie služby, ktoré predostreli minoritní akcionári už v máji tohto roka dočasnému vedeniu BVS, ostal bez odozvy.

"Považujeme za dôležité stabilizovanie situácie medzi BVS a jej dcérskou spoločnosťou Infra Services, naďalej však upozorňujeme aj na to, že v predchádzajúcom volebnom období aj teraz sú v predstavenstve Infra Services za bratislavské vodárne iba nominanti mesta Bratislava a menšinoví akcionári nemajú dosah na riadenie dcérskych spoločností," dodal Dragun.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Na internáte skladali počítače pre spolužiakov. Dnes majú veľké showroomy aj hotel
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  2. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  3. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  4. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  8. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 8 888
  2. Keď sa z brigády stane kariéra 4 174
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 4 054
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 233
  5. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 1 699
  6. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 407
  7. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti 1 334
  8. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 329
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 296
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 235
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 083
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 414
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 11 899
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 8 575
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 7 025
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 6 860
  1. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  2. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  3. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  4. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  5. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  6. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  7. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  8. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
SkryťZatvoriť reklamu