SME

Bratislavské vodárne prišli nehospodárnym vedením o milióny

Príkladom plytvania je obstaranie predražených áut

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Manažment Bratislavskej vodárenskej spoločnosti (BVS) v rokoch 2015 - 2018 nakladal s verejnými zdrojmi nehospodárne. Príkladom plytvania je obstaranie predražených služobných áut, ktorým spoločnosť prišla o vyše 4,5 milióna eur. Vyplýva to z výsledkov kontrolóra hlavného mesta SR Bratislava, o ktorom informuje magistrát.

Hovorca Bratislavy Peter Bubla priblížil, že tím mestského kontrolóra Mariána Miškanina sa v BVS zameral na dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov, interných predpisov, dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti, účelnosti pri hospodárení s peniazmi pri verejnom obstarávaní a využívanie služobných vozidiel za roky 2015 - 2018.

SkryťVypnúť reklamu

"Zistenia hovoria, okrem iného, aj o neopodstatnenom zvyšovaní počtu vozidiel, ktorý vzrástol z počtu 217 v roku 2015 na 242 v roku 2018. Z áut, ktoré pribudli, bola väčšina (24) osobných vozidiel," oznámil Bubla. Autá si BVS prenajímala na základe uzatvorenej rámcovej zmluvy od spoločnosti Infra Services, ktorá dodávala autá pre BVS prostredníctvom subdodávateľov. "Tento postup kontrolná skupina vyhodnotila ako obchádzanie účelu zákona o verejnom obstarávaní, keďže verejné peniaze sa takýmto spôsobom bez procesu verejného obstarávania dostávajú k tretím subjektom," upozornil hovorca.

Ďalším zistením kontrolnej skupiny bolo, že v BVS absentuje kontrola využívania služobných vozidiel na súkromné účely, v kontrolovanom období 2015 - 2018 vzrástol počet vozidiel využívaných na súkromné účely o 57,62 percenta. "Autá využívané na súkromné účely nemajú nainštalované GPS, nevedie sa žiadna kniha jázd ani iné záznamy. Zamestnancom, ktorí využívajú autá na súkromné účely, sa paušálne zráža zo mzdy 30 percent z celkových výdavkov na spotrebované pohonné látky, pri členoch predstavenstva a riaditeľoch úsekov je to dokonca len 20 percent, bez ohľadu na to, koľko kilometrov prejazdili. Ide o fakticky nevyčísliteľný benefit pre zamestnancov, pretože neexistuje kontrolný mechanizmus, ktorým by sa dalo preveriť, či zamestnanec tento benefit nezneužíva," opísal Bubla stav, ktorí zistili kontrolóri.

SkryťVypnúť reklamu

Na nájom vozidiel počas uvedeného obdobia vynaložila BVS 9.151.737,44 eur bez DPH. Pri porovnaní cien na trhu kontrolóri poukázali na to, že ak by riadne obstarala motorové vozidlá napríklad formou operatívneho lízingu cez verejnú súťaž, mohla ušetriť viac ako 50 percent nákladov. BVS zvoleným prenajímaním si vozidiel prišla o viac ako 4,5 milióna eur.

Na základe výsledkov kontroly mestský kontrolór odporučil spoločnosti, aby rokovala so spoločnosťou Infra Services o zmene cenníka z rámcovej zmluvy alebo o ukončení tejto zmluvy. "Tiež, aby optimalizovala počet vozidiel pridelených zamestnancom na používanie aj na súkromné účely a aby nastavila kontrolný mechanizmus pre tieto vozidlá. A, napokon, aby pri zadávaní zákaziek postupovala v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní," oznámil Bubla.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasné vedenie BVS sa s návrhmi kontrolóra stotožnilo, informovalo ho zároveň, že na odstránení nedostatkov pracuje už od svojho nástupu do funkcie.

Vzhľadom na závažnosť zistení však vedenie mesta zvažuje aj ďalšie kroky v danej veci. "Primátor zároveň plánuje uložiť mestskému kontrolórovi úlohu vykonania komplexnej kontroly v BVS," dodal hovorca Bratislavy.

Výsledky kontroly považujú za vážne i menšinoví akcionári BVS. Ich zástupca Miroslav Dragun upozornil, že návrh rokovať o úprave cien za prenájom vozidiel a ďalšie služby, ktoré predostreli minoritní akcionári už v máji tohto roka dočasnému vedeniu BVS, ostal bez odozvy.

"Považujeme za dôležité stabilizovanie situácie medzi BVS a jej dcérskou spoločnosťou Infra Services, naďalej však upozorňujeme aj na to, že v predchádzajúcom volebnom období aj teraz sú v predstavenstve Infra Services za bratislavské vodárne iba nominanti mesta Bratislava a menšinoví akcionári nemajú dosah na riadenie dcérskych spoločností," dodal Dragun.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 965
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 495
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 348
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 576
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 869
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 309
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 994
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 753
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 77 585
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 782
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 186
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 168
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 049
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 302
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 5 996
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 787
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu