SME

Firma žiada Dopravný podnik Bratislava o nový tender na autobusy

Kritériá sú podľa firmy SPP SNG nastavené diskriminačne k autobusom na stlačený plyn.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SITA)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Firma SPP SNG požiadala na konci augusta Dopravný podnik Bratislava (DPB), aby zrušil aktuálnu súťaž na nákup 81 kĺbových autobusov za odhadovaných 26 805 000 eur bez DPH a vyhlásil nový tender.

V liste, ktorý má TASR k dispozícii, spoločnosť upozornila dopravcu, že kritéria hodnotenia ponúk sú nastavené diskriminačne k autobusom na pohon CNG (stlačený zemný plyn) a mestský DPB chce nakúpiť predovšetkým neekologické autobusy s dieselovým pohonom.

Firma poukazuje aj na vyhlásenie magistrátu

SPP SNG v liste uviedla, že s ohľadom na cenový rozdiel medzi dieselovými a CNG autobusmi a vo súvzťažnosti s 86-percentnou váhou na cenu nemôže v rámci tejto súťaže uspieť ponuka autobusov s pohonom na CNG.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Do Karlovej Vsi pôjdu staré autobusy, kúpené v spornom tendri Čítajte 

"Je možné domnievať sa, že verejný obstarávateľ sa snaží ešte pred transpozíciou Smernice 2009/33/EÚ o podpore ekologických a energeticky úsporných vozidiel cestnej dopravy do slovenského právneho poriadku nakúpiť maximálne množstvo neekologických dieselových autobusov," upozornila firma.

DPB požiadala, aby zohľadnil environmentálne vplyvy a opätovne vyhlásil súťaž na nákup autobusov, len s pohonom na alternatívne palivá.

Poukázala pritom aj na v júni schválené programové vyhlásenie bratislavského primátora Matúša Valla a poslancov bratislavského mestského zastupiteľstva na obdobie rokov 2019 až 2022, kde sa okrem iného zástupcovia bratislavskej samosprávy zaviazali podporiť prechod z fosílnych kvapalných pohonných hmôt na ekologicky alternatívne palivá či znížiť znečistenie ovzdušia.

SkryťVypnúť reklamu

DPB: Ekologické budú aj dieselové motory

Podmienkou vyhláseného tendra je dodanie naftových, prípadne CNG autobusov.

Súvisiaci článok Bratislavský dopravný podnik pri tendri na 85 autobusov využije novú metódu Čítajte 

Musia však minimálne spĺňať normu EURO 6. DPB tvrdí, že motory EURO 6 spĺňajú najvyššie ekologické a emisné normy.

"Nákupom nových vozidiel tak DPB vymení značnú časť zastaralého vozidlového parku, ktorý dnes používa motory s normami EURO 2 a časť EURO 3. Ich výmenou príde k výraznej úspore a ekologizácii prevádzky aj v prípade, ak budú víťazné vozidla poháňané dieselovými agregátmi," povedal pre TASR dopravca.

Odmieta tvrdenia o tom, že by bola súťaž "ušitá" na mieru.

"Oslovili sme všetkých výrobcov autobusov so zastúpením na česko-slovenskom trhu. Na základe cenového prieskumu nám bolo potvrdené, že podmienky stanovené v technickej špecifikácii pre rozhodujúcu časť zákazky, čo je 70 kĺbových vozidiel, vie splniť minimálne šesť uchádzačov z celoeurópskeho trhu s tým, že oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania už bolo zverejnené aj v Úradnom vestníku Európskej únie," podotkol DPB.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň poukázal na to, že z prevádzkového hľadiska autobusy na CNG pohon v porovnaní s dieselovými autobusmi vyžadujú vyššie náklady na údržbu, pravidelnú výmenu a revíziu CNG fliaš stanovenú legislatívou, ako aj vybudovanie siete čerpacích CNG staníc.

SPP CNG naopak v liste vyzdvihovala CNG ako palivo s ekonomickými i ekologickými prínosmi vo verejnej doprave.

DPB deklaruje, že v rámci výberového konania posudzuje aj prevádzkové náklady na spotrebu energie, preto nie je vylúčené, že prípadná ponuka hybridných autobusov, ktoré spätne premieňajú energiu pri brzdení a sú teda čiastočne elektrické, môže byť víťazná, ak ich cena nebude výrazne prevyšovať nehybridné vozidlá.

"Rovnaký argument platí aj pre ponuku CNG vozidiel," spresnil dopravca.

DPB potvrdil, že SPP CNG doručila žiadosť o nápravu s požiadavkou na zrušenie súťaže, ktorú však podnik zamietol. Zároveň tvrdí, že nedostal podobnú požiadavku od inej firmy ani od Úradu pre verejné obstarávanie.

Dopravca však zvažuje vyhovieť čiastočnej požiadavke a predĺžiť lehotu na predkladanie ponúk.

Konateľ SPP CNG Martin Lukáčik pre TASR povedal, že dostali od DPB stanovisko k žiadosti, ktorú SPP CNG akceptovala.

"Týmto považujeme našu žiadosť za vybavenú," povedal Lukáčik. Čo konkrétne v žiadosti považujú za "vybavené", odmietol ďalej komentovať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 37 341
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 779
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 428
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 274
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 6 439
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 569
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 573
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 449
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 553
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 459
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 217
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 783
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 980
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 592
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 941
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 737
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu