SME

Firma žiada Dopravný podnik Bratislava o nový tender na autobusy

Kritériá sú podľa firmy SPP SNG nastavené diskriminačne k autobusom na stlačený plyn.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SITA)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Firma SPP SNG požiadala na konci augusta Dopravný podnik Bratislava (DPB), aby zrušil aktuálnu súťaž na nákup 81 kĺbových autobusov za odhadovaných 26 805 000 eur bez DPH a vyhlásil nový tender.

V liste, ktorý má TASR k dispozícii, spoločnosť upozornila dopravcu, že kritéria hodnotenia ponúk sú nastavené diskriminačne k autobusom na pohon CNG (stlačený zemný plyn) a mestský DPB chce nakúpiť predovšetkým neekologické autobusy s dieselovým pohonom.

Firma poukazuje aj na vyhlásenie magistrátu

SPP SNG v liste uviedla, že s ohľadom na cenový rozdiel medzi dieselovými a CNG autobusmi a vo súvzťažnosti s 86-percentnou váhou na cenu nemôže v rámci tejto súťaže uspieť ponuka autobusov s pohonom na CNG.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Do Karlovej Vsi pôjdu staré autobusy, kúpené v spornom tendri Čítajte 

"Je možné domnievať sa, že verejný obstarávateľ sa snaží ešte pred transpozíciou Smernice 2009/33/EÚ o podpore ekologických a energeticky úsporných vozidiel cestnej dopravy do slovenského právneho poriadku nakúpiť maximálne množstvo neekologických dieselových autobusov," upozornila firma.

DPB požiadala, aby zohľadnil environmentálne vplyvy a opätovne vyhlásil súťaž na nákup autobusov, len s pohonom na alternatívne palivá.

Poukázala pritom aj na v júni schválené programové vyhlásenie bratislavského primátora Matúša Valla a poslancov bratislavského mestského zastupiteľstva na obdobie rokov 2019 až 2022, kde sa okrem iného zástupcovia bratislavskej samosprávy zaviazali podporiť prechod z fosílnych kvapalných pohonných hmôt na ekologicky alternatívne palivá či znížiť znečistenie ovzdušia.

SkryťVypnúť reklamu

DPB: Ekologické budú aj dieselové motory

Podmienkou vyhláseného tendra je dodanie naftových, prípadne CNG autobusov.

Súvisiaci článok Bratislavský dopravný podnik pri tendri na 85 autobusov využije novú metódu Čítajte 

Musia však minimálne spĺňať normu EURO 6. DPB tvrdí, že motory EURO 6 spĺňajú najvyššie ekologické a emisné normy.

"Nákupom nových vozidiel tak DPB vymení značnú časť zastaralého vozidlového parku, ktorý dnes používa motory s normami EURO 2 a časť EURO 3. Ich výmenou príde k výraznej úspore a ekologizácii prevádzky aj v prípade, ak budú víťazné vozidla poháňané dieselovými agregátmi," povedal pre TASR dopravca.

Odmieta tvrdenia o tom, že by bola súťaž "ušitá" na mieru.

"Oslovili sme všetkých výrobcov autobusov so zastúpením na česko-slovenskom trhu. Na základe cenového prieskumu nám bolo potvrdené, že podmienky stanovené v technickej špecifikácii pre rozhodujúcu časť zákazky, čo je 70 kĺbových vozidiel, vie splniť minimálne šesť uchádzačov z celoeurópskeho trhu s tým, že oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania už bolo zverejnené aj v Úradnom vestníku Európskej únie," podotkol DPB.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň poukázal na to, že z prevádzkového hľadiska autobusy na CNG pohon v porovnaní s dieselovými autobusmi vyžadujú vyššie náklady na údržbu, pravidelnú výmenu a revíziu CNG fliaš stanovenú legislatívou, ako aj vybudovanie siete čerpacích CNG staníc.

SPP CNG naopak v liste vyzdvihovala CNG ako palivo s ekonomickými i ekologickými prínosmi vo verejnej doprave.

DPB deklaruje, že v rámci výberového konania posudzuje aj prevádzkové náklady na spotrebu energie, preto nie je vylúčené, že prípadná ponuka hybridných autobusov, ktoré spätne premieňajú energiu pri brzdení a sú teda čiastočne elektrické, môže byť víťazná, ak ich cena nebude výrazne prevyšovať nehybridné vozidlá.

"Rovnaký argument platí aj pre ponuku CNG vozidiel," spresnil dopravca.

DPB potvrdil, že SPP CNG doručila žiadosť o nápravu s požiadavkou na zrušenie súťaže, ktorú však podnik zamietol. Zároveň tvrdí, že nedostal podobnú požiadavku od inej firmy ani od Úradu pre verejné obstarávanie.

Dopravca však zvažuje vyhovieť čiastočnej požiadavke a predĺžiť lehotu na predkladanie ponúk.

Konateľ SPP CNG Martin Lukáčik pre TASR povedal, že dostali od DPB stanovisko k žiadosti, ktorú SPP CNG akceptovala.

"Týmto považujeme našu žiadosť za vybavenú," povedal Lukáčik. Čo konkrétne v žiadosti považujú za "vybavené", odmietol ďalej komentovať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 143
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 658
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 565
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 581
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 987
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 858
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 665
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 522
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 88 116
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 871
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 244
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 218
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 093
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 029
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 6 614
  8. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 5 341
  1. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  2. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  3. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  4. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  5. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  6. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  7. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
SkryťZatvoriť reklamu