SME
Nedeľa, 14. august, 2022 | Meniny má Mojmír

Firma žiada Dopravný podnik Bratislava o nový tender na autobusy

Kritériá sú podľa firmy SPP SNG nastavené diskriminačne k autobusom na stlačený plyn.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Firma SPP SNG požiadala na konci augusta Dopravný podnik Bratislava (DPB), aby zrušil aktuálnu súťaž na nákup 81 kĺbových autobusov za odhadovaných 26 805 000 eur bez DPH a vyhlásil nový tender.

V liste, ktorý má TASR k dispozícii, spoločnosť upozornila dopravcu, že kritéria hodnotenia ponúk sú nastavené diskriminačne k autobusom na pohon CNG (stlačený zemný plyn) a mestský DPB chce nakúpiť predovšetkým neekologické autobusy s dieselovým pohonom.

Firma poukazuje aj na vyhlásenie magistrátu

SPP SNG v liste uviedla, že s ohľadom na cenový rozdiel medzi dieselovými a CNG autobusmi a vo súvzťažnosti s 86-percentnou váhou na cenu nemôže v rámci tejto súťaže uspieť ponuka autobusov s pohonom na CNG.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Do Karlovej Vsi pôjdu staré autobusy, kúpené v spornom tendri Čítajte 

"Je možné domnievať sa, že verejný obstarávateľ sa snaží ešte pred transpozíciou Smernice 2009/33/EÚ o podpore ekologických a energeticky úsporných vozidiel cestnej dopravy do slovenského právneho poriadku nakúpiť maximálne množstvo neekologických dieselových autobusov," upozornila firma.

DPB požiadala, aby zohľadnil environmentálne vplyvy a opätovne vyhlásil súťaž na nákup autobusov, len s pohonom na alternatívne palivá.

Poukázala pritom aj na v júni schválené programové vyhlásenie bratislavského primátora Matúša Valla a poslancov bratislavského mestského zastupiteľstva na obdobie rokov 2019 až 2022, kde sa okrem iného zástupcovia bratislavskej samosprávy zaviazali podporiť prechod z fosílnych kvapalných pohonných hmôt na ekologicky alternatívne palivá či znížiť znečistenie ovzdušia.

SkryťVypnúť reklamu

DPB: Ekologické budú aj dieselové motory

Podmienkou vyhláseného tendra je dodanie naftových, prípadne CNG autobusov.

Súvisiaci článok Bratislavský dopravný podnik pri tendri na 85 autobusov využije novú metódu Čítajte 

Musia však minimálne spĺňať normu EURO 6. DPB tvrdí, že motory EURO 6 spĺňajú najvyššie ekologické a emisné normy.

"Nákupom nových vozidiel tak DPB vymení značnú časť zastaralého vozidlového parku, ktorý dnes používa motory s normami EURO 2 a časť EURO 3. Ich výmenou príde k výraznej úspore a ekologizácii prevádzky aj v prípade, ak budú víťazné vozidla poháňané dieselovými agregátmi," povedal pre TASR dopravca.

Odmieta tvrdenia o tom, že by bola súťaž "ušitá" na mieru.

"Oslovili sme všetkých výrobcov autobusov so zastúpením na česko-slovenskom trhu. Na základe cenového prieskumu nám bolo potvrdené, že podmienky stanovené v technickej špecifikácii pre rozhodujúcu časť zákazky, čo je 70 kĺbových vozidiel, vie splniť minimálne šesť uchádzačov z celoeurópskeho trhu s tým, že oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania už bolo zverejnené aj v Úradnom vestníku Európskej únie," podotkol DPB.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň poukázal na to, že z prevádzkového hľadiska autobusy na CNG pohon v porovnaní s dieselovými autobusmi vyžadujú vyššie náklady na údržbu, pravidelnú výmenu a revíziu CNG fliaš stanovenú legislatívou, ako aj vybudovanie siete čerpacích CNG staníc.

SPP CNG naopak v liste vyzdvihovala CNG ako palivo s ekonomickými i ekologickými prínosmi vo verejnej doprave.

DPB deklaruje, že v rámci výberového konania posudzuje aj prevádzkové náklady na spotrebu energie, preto nie je vylúčené, že prípadná ponuka hybridných autobusov, ktoré spätne premieňajú energiu pri brzdení a sú teda čiastočne elektrické, môže byť víťazná, ak ich cena nebude výrazne prevyšovať nehybridné vozidlá.

"Rovnaký argument platí aj pre ponuku CNG vozidiel," spresnil dopravca.

DPB potvrdil, že SPP CNG doručila žiadosť o nápravu s požiadavkou na zrušenie súťaže, ktorú však podnik zamietol. Zároveň tvrdí, že nedostal podobnú požiadavku od inej firmy ani od Úradu pre verejné obstarávanie.

Dopravca však zvažuje vyhovieť čiastočnej požiadavke a predĺžiť lehotu na predkladanie ponúk.

Konateľ SPP CNG Martin Lukáčik pre TASR povedal, že dostali od DPB stanovisko k žiadosti, ktorú SPP CNG akceptovala.

"Týmto považujeme našu žiadosť za vybavenú," povedal Lukáčik. Čo konkrétne v žiadosti považujú za "vybavené", odmietol ďalej komentovať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 16 163
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 001
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 187
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 678
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 312
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 3 988
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 016
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 452
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  4. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 870
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 874
  3. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 115
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 837
  5. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 7 967
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 720
  7. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 4 784
  8. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 3 918
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu