SME

Vodiči bratislavskej MHD idú v pondelok ráno do ostrého štrajku

Podnik sa vraj snaží štrajk prekaziť.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Vodiči bratislavskej mestskej hromadnej dopravy (MHD) plánujú v prvý deň začiatku školského roka v čase od 4:00 do 7:00 štrajkovať, a to i napriek tomu, že sa "zamestnávateľ snaží všemožne štrajk prekaziť".

Uviedol to pre agentúru SITA predseda odborov Autošofér v Dopravnom podniku Bratislava (DPB) a zároveň predseda štrajkového výboru Jozef Hitka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Počet štrajkujúcich vodičov zatiaľ nie je známy, táto aktivita však zasiahne všetky linky.

Niektoré nebudú premávať vôbec, v iných prípadoch budú premávať len niektoré spoje.

SkryťVypnúť reklamu

Požiadavky vodičov

Vo vyhlásení o štrajku sa vodiči sťažujú napríklad na nenaplnenie sociálnych podmienok na výkon práce vodiča MHD či na premnoženú administratívu.

Predseda odborov už pred pár týždňami vyzýval vedenie DPB na riešenie viacerých problémov v DPB s tým, že ak sa situácia nezmení, vyhlásia výstražný štrajk.

Odborom prekáža predovšetkým údajné šikanovanie vodičov, neplatná kolektívna zmluva alebo nedávny nakúp 11 starých autobusov.

Za kľúčové rovnako považujú odbory vytvorenie nového pracovného poriadku v DPB, ktorý má zabezpečiť lepšie postavenie vodičov v rámci podniku.

Podnik neočakáva problémy pre cestujúcich

Šéf štrajkového výboru sa ospravedlnil obyvateľom a návštevníkom Bratislavy za to, že mnohé spoje MHD nebudú premávať a požiadal ich o pochopenie.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Vodiči bratislavskej MHD plánujú výstražný štrajk Čítajte 

"Uvedomujeme si, že sme financovaní z peňazí daňových poplatníkov, a preto chceme službu pre obyvateľov vykonávať zodpovedne a kvalitne. Ale náš zamestnávateľ DPB nám to neumožňuje. Bojujeme aj za Vás, za kvalitnejšie a kultúrnejšie cestovanie,“ dodal Hitka v stanovisku odborov.

Dopravný podnik podľa svojich slov rešpektuje právo zamestnancov na štrajk, preto je pripravený prijať opatrenia, aby táto aktivita vodičov zasiahla cestujúcich čo najmenej.

Dopravný podnik podľa svojho prieskumu neočakáva, že sa do štrajku odborovej organizácie Autošofér zapojí vysoký počet vodičov.

Dôvodom štrajku nerozumejú

Dopravný podnik podľa svojich slov rešpektuje právo zamestnancov na štrajk, preto je pripravený prijať opatrenia, aby táto aktivita vodičov zasiahla cestujúcich čo najmenej.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Nový šéf dopravného podniku vyzdvihol prácu dočasného vedenia Čítajte 

Dopravný podnik podľa svojho prieskumu neočakáva, že sa do štrajku odborovej organizácie Autošofér zapojí vysoký počet vodičov.

Dopravný podnik Bratislava nerozumie dôvodom štrajku a považujú ho za absurdný.

"Odbory Autošofér nemajú záujem o konštruktívny dialóg a zlepšenie podmienok zamestnancov, chcú vyvolávať iba paniku u cestujúcich," uviedol manažér PR a marketingu DPB Martin Žarnovický.

Podľa jeho slov sa do štrajku zapája len jedna zo štyroch odborových organizácií DPB, zvyšné tri považujú protest za nezmyselný.

Sporia sa o kolektívnu zmluvu

Odbory Autošofér považujú kolektívnu zmluvu, aj vďaka ktorej sa zamestnancom postupne zvýšili platy za posledné dva roky o takmer 30 %, za neplatnú.

"Kolektívna zmluva však platná je a na jej základe zamestnancom posielame navýšené mzdy," uviedol Žarnovický s tým, pán Hitka sa takto snaží svojich kolegov pripraviť o časť zvýšenej mzdy tým, že kolektívnu zmluvu napáda na súde.

"Chceme vyzvať šoférov, aby si podrobne preskúmali podmienky štrajku a zistili, či náhodou nebojujú sami proti sebe. Ak by DPB podmienky odborov Autošofér realizoval, dôjde k zhoršeniu podmienok zamestnancov a aj prevádzke MHD," uviedol Žarnovický.

Súčasne dodal, že DPB je pripravený vypraviť v prípade potreby záložné vozidlá a k dispozícii majú aj ďalších šoférov v pohotovosti, ktorí sú pripravení okamžite nastúpiť do práce.

Pomôže integrovaný systém

Bratislavská integrovaná doprava (BID) v súvislosti so štrajkom upozorňuje cestujúcich, že v zónach 100 a 101 môžu využívať aj linky ostatných dopravcov zapojených do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK). Uviedol to v piatok v tlačovej správe hovorca BID Miroslav Staník.

Súvisiaci článok Odbory v bratislavskom dopravnom podniku hrozia štrajkom Čítajte 

U všetkých štyroch dopravcov v rámci IDS BK platia integrované cestovné lístky: električenky, papierové lístky, lístky kúpené cez aplikáciu IDS BK či elektronické lístky. Ide o dopravcov RegioJet, Slovak Lines, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a Dopravný podnik Bratislava (DPB).

Držitelia predplatných cestovných lístkov (električeniek) s platnosťou pre zóny 100 a 101 môžu podľa Staníka využiť na cestovanie po Bratislave spoje všetkých štyroch dopravcov.

"Vo vozidlách DPB, RegioJet a ZSSK sa platným predplatným cestovným lístkom preukážu pri kontrole cestovných lístkov. Vo vozidle Slovak Lines sa preukážu vodičovi autobusu pri nástupe, ktorý im následne vydá cestovný lístok s nulovou hodnotou. Držitelia predplatných cestovných lístkov pre bratislavské zóny 100 a 101 musia mať nástupnú a výstupnú zastávku v Bratislave," uviedol Staník.

Hovorca dodal, že cestujúci si musia dávať pozor na SMS cestovné lístky a predplatné cestovné lístky zakúpené na platobné karty, ktoré vo vozidlách RegioJet, Slovak Lines a ZSSK neplatia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 20 939
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 451
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 630
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 404
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 897
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 232
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 696
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 527
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 910
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 395
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 529
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 744
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 515
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 110
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 147
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 786
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Tupou Ceruzou: Businessman
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
SkryťZatvoriť reklamu