SME

Bratislava oslavuje 124. výročie električkovej dopravy

Bratislavská elektrická železnica je jednou z najstarších v Európe i vo svete.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Martina Hilbertová)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Bratislava oslavuje v utorok 124. výročie električkovej dopravy. Práce na stavbe elektrickej železnice sa začali v roku 1895 a prvá električka s cestujúcimi vyšla do ulíc mesta 27. augusta 1895. V popoludňajších hodinách sa ňou previezlo až 2468 cestujúcich. Prvá linka "fővonal" (hlavná trať) viedla z Hlavnej stanice cez dnešnú Štefánikovu, Námestie SNP, Jesenského a Hviezdoslavovo námestie do podhradia.

"Trať mala ešte odbočku na Štúrovu ulicu do vozovne, ktorá sa nachádzala pred dnešným nákupným centrom na Pribinovej ulici. "Fővonal" v súčasnosti čiastočne nahradzuje linka 1 z Hlavnej stanice do centra a Petržalky," priblížil pre TASR manažér PR a marketingu Dopravného podniku Bratislava (DPB) Martin Žarnovický.

SkryťVypnúť reklamu

Električková doprava v Bratislave sa podľa jeho slov v začiatkoch musela stavať na miestach, kde na to bol priestor.

"Električky dnes berieme ako úplnú samozrejmosť, ale v roku 1895 to bola v Bratislave dopravná revolúcia a ľudia sa chodili prevážať hore-dolu električkami. Kým dnes berieme konské povozy ako atrakciu, v tej dobe bola atrakciou práve električka. Spôsobilo to ošiaľ, až začali fiakristi a omnibusy krachovať. Boli tam veľké konkurenčné boje," podotkol.

História MHD v Bratislave sa podľa DPB začala s budovaním bratislavskej mestskej elektrickej železnice, ktorá je jednou z najstarších v Európe i vo svete. Kým v mnohých iných metropolách Európy sa hromadná preprava osôb zabezpečovala konskými železnicami, prípadne parnými električkami, Bratislava už v roku 1893 udelila koncesiu na výstavbu električky Alexandrovi Wernerovi.

SkryťVypnúť reklamu

"Cestovné lístky boli oproti súčasnosti pomerne drahé. Doprava vtedy nebola dotovaná mestom a spoločnosť si na seba musela zarobiť len z tržieb z predaja lístkov. V priebehu pár mesiacov vznikli tri linky, ktoré prepojili všetky vtedajšie železničné stanice v Bratislave s centrom mesta," spresnil dopravný podnik.

V roku 1898 bola vytvorená účastinná spoločnosť P.V.V.V. - "Pozsonyi villamossági részvéntyársaság", ktorá prevzala do svojej správy Bratislavskú mestskú elektrickú železnicu. Po vstupe švajčiarskej firmy Evag holding v roku 1922 bola premenovaná na bratislavskú elektrickú účastinnú spoločnosť (BEÚS).

Po roku 1895 nasledovala podľa informácií DPB výstavba a rozširovanie tratí, napríklad cez súčasnú Špitálsku ulicu, Krížnu na Filiálnu stanicu a Šafárikovo námestie k vtedajšej novomestskej stanici a cez Obchodnú ulicu, Račiansku ulicu a do ďalších lokalít, medzi inými aj do Gaštanového hájika, k dnešnej Železničnej stanici Vinohrady.

SkryťVypnúť reklamu

Rok 1909 je ďalším významným medzníkom bratislavskej MHD, 19. júla sa začala prevádzka predchodcu trolejbusov na Železnú studničku. 110. výročie trolejbusov oslávi dopravný podnik v sobotu 21. septembra na dni otvorených dverí vo vozovni Jurajov dvor. Na podujatí predstaví aj novozrekonštruovaný historický trolejbus Škoda Sanos.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 960
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 492
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 339
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 576
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 864
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 296
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 003
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 759
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 77 122
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 779
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 186
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 166
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 048
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 250
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 037
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 763
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu