SME

Bratislava oslavuje 124. výročie električkovej dopravy

Bratislavská elektrická železnica je jednou z najstarších v Európe i vo svete.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Martina Hilbertová)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Bratislava oslavuje v utorok 124. výročie električkovej dopravy. Práce na stavbe elektrickej železnice sa začali v roku 1895 a prvá električka s cestujúcimi vyšla do ulíc mesta 27. augusta 1895. V popoludňajších hodinách sa ňou previezlo až 2468 cestujúcich. Prvá linka "fővonal" (hlavná trať) viedla z Hlavnej stanice cez dnešnú Štefánikovu, Námestie SNP, Jesenského a Hviezdoslavovo námestie do podhradia.

"Trať mala ešte odbočku na Štúrovu ulicu do vozovne, ktorá sa nachádzala pred dnešným nákupným centrom na Pribinovej ulici. "Fővonal" v súčasnosti čiastočne nahradzuje linka 1 z Hlavnej stanice do centra a Petržalky," priblížil pre TASR manažér PR a marketingu Dopravného podniku Bratislava (DPB) Martin Žarnovický.

SkryťVypnúť reklamu

Električková doprava v Bratislave sa podľa jeho slov v začiatkoch musela stavať na miestach, kde na to bol priestor.

"Električky dnes berieme ako úplnú samozrejmosť, ale v roku 1895 to bola v Bratislave dopravná revolúcia a ľudia sa chodili prevážať hore-dolu električkami. Kým dnes berieme konské povozy ako atrakciu, v tej dobe bola atrakciou práve električka. Spôsobilo to ošiaľ, až začali fiakristi a omnibusy krachovať. Boli tam veľké konkurenčné boje," podotkol.

História MHD v Bratislave sa podľa DPB začala s budovaním bratislavskej mestskej elektrickej železnice, ktorá je jednou z najstarších v Európe i vo svete. Kým v mnohých iných metropolách Európy sa hromadná preprava osôb zabezpečovala konskými železnicami, prípadne parnými električkami, Bratislava už v roku 1893 udelila koncesiu na výstavbu električky Alexandrovi Wernerovi.

SkryťVypnúť reklamu

"Cestovné lístky boli oproti súčasnosti pomerne drahé. Doprava vtedy nebola dotovaná mestom a spoločnosť si na seba musela zarobiť len z tržieb z predaja lístkov. V priebehu pár mesiacov vznikli tri linky, ktoré prepojili všetky vtedajšie železničné stanice v Bratislave s centrom mesta," spresnil dopravný podnik.

V roku 1898 bola vytvorená účastinná spoločnosť P.V.V.V. - "Pozsonyi villamossági részvéntyársaság", ktorá prevzala do svojej správy Bratislavskú mestskú elektrickú železnicu. Po vstupe švajčiarskej firmy Evag holding v roku 1922 bola premenovaná na bratislavskú elektrickú účastinnú spoločnosť (BEÚS).

Po roku 1895 nasledovala podľa informácií DPB výstavba a rozširovanie tratí, napríklad cez súčasnú Špitálsku ulicu, Krížnu na Filiálnu stanicu a Šafárikovo námestie k vtedajšej novomestskej stanici a cez Obchodnú ulicu, Račiansku ulicu a do ďalších lokalít, medzi inými aj do Gaštanového hájika, k dnešnej Železničnej stanici Vinohrady.

SkryťVypnúť reklamu

Rok 1909 je ďalším významným medzníkom bratislavskej MHD, 19. júla sa začala prevádzka predchodcu trolejbusov na Železnú studničku. 110. výročie trolejbusov oslávi dopravný podnik v sobotu 21. septembra na dni otvorených dverí vo vozovni Jurajov dvor. Na podujatí predstaví aj novozrekonštruovaný historický trolejbus Škoda Sanos.

Bratislava

Súvisiace témy: Doprava v Bratislave
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú, čo ľudia budú chcieť
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 12 961
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 11 605
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 6 040
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 3 614
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 365
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 878
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 226
  8. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 438
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 19 665
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 19 571
  3. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 101
  4. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 785
  5. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 030
  6. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 4 988
  7. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 708
  8. Jozef Černek: Premiéra, potlesk… a na druhý deň umývam záchody 4 597
  1. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  2. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  3. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  4. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  5. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  6. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  7. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  8. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
SkryťZatvoriť reklamu