Podľa policajných štatistík zostalo v kraji 57-tisíc áut s nevymenenými značkami, ktoré policajti vyradili z evidencie. Z pohľadu zákona sú vrakmi bez oprávnenia jazdiť po verejných komunikáciách. "Štatistické ukazovatele sú len orientačné, pretože mnoho áut je už rozobraných na náhradné diely a fyzicky neexistujú. Veľa z nich je na vrakoviskách alebo v zberných surovinách a majitelia vozidiel ich z rôznych dôvodov neodhlásili," hovorí Vladimír Gemela z policajného prezídia. Hoci presný počet existujúcich áut so starými značkami možno len ťažko určiť, v meste zostali stáť tisíce starých, často nepojazdných áut. Napríklad na beznádejne preplnených parkoviskách v sídliskových častiach mesta zbytočne zaberajú miesto. "Pokiaľ vidíme na parkoviskách takéto autá, nahlasujeme ich na príslušný miestny úrad. Kapacity na ich odstránenie však nemáme," povedal hovorca mestských policajtov Peter Pleva. Podľa zákona je za odtiahnutie takýchto vozidiel zodpovedná mestská časť, náklady by mal hradiť majiteľ auta.
"Vo štvrtok sme odpratali dva vraky z Medenej a Amerického námestia, v piatok sme odťahovali autá z ulíc Justičná, Šoltésovej, Lazaretská a Mišíkova. Vo vraku na Medenej býval bezdomovec," povedala staromestská hovorkyňa Monika Voleková.
Odťahovanie sa týka vozidiel bez značky alebo so starou ešpézetkou, ktoré sú viac ako 30 dní zaparkované na verejnej komunikácii - parkovisku či ceste. Miestny úrad vyvesí na auto majiteľovi oznam, ak je vlastník známy, pošlú mu domov upomienku. Ak auto neodstráni, odtiahnu ho na autovrakovisko v Zohore, s ktorým v posledných mesiacoch uzavrelo zmluvu mesto aj väčšina mestských častí. Ak ho tam dopraví samotný majiteľ, získa tisíc korún. V opačnom prípade nárok na náhradu za svoje auto nemá. Na vrakovisku musí auto stáť dvanásť mesiacov, potom ho môžu zošrotovať. Ak by niekto chcel počas tejto lehoty svoje auto nazad, musí zaplatiť cenu odťahu a parkovné na vrakovisku - dvesto korún na deň.
V Ružinove primárne riešia autá bez značky, zatiaľ ich evidujú vyše osemdesiat. "Máme zmluvu s vrakoviskom v Šamoríne, zatiaľ sme nechali odtiahnuť tri autá. Každý mesiac posielame majiteľom približne 15 výziev, väčšinou si svoje vozidlá odpracú. Na vraky nás upozorňujú mestskí policajti, naši inšpektori z radov dôchodcov aj samotní obyvatelia, ktorým vraky znemožňujú parkovanie. Riešime aj autá so starými ešpézetkami. Ich vlastníkov zisťujeme cez dopravný inšpektorát a posielame im doporučené zásielky," hovorí Vladimír Lištiak z miestneho úradu.
Autá z Petržalky odťahujú do Zohora. Zatiaľ odviezli osem vrakov bez evidenčného čísla, ďalším 25 plynie 30-dňová lehota, ktorú má majiteľ od výzvy na odstránenie auta. "Často sa stáva, že majiteľ vrak premiestni a my nemáme možnosť zistiť kam. Tak sa nám stalo, že zo zhruba 140 vrakov, o ktorých sme vedeli, sme naozaj odviezli k dnešnému dňu len zlomok," hovorí petržalská tlačová tajomníčka Milka Podmajerská. Podobná situácia je podľa nej aj s autami so starými tabuľkami.
Autá so starými značkami môžu ľudia využívať napríklad vo vlastných vinohradoch či záhradách, nemôžu však s nimi jazdiť po cestách. Policajti vodičovi, ktorý s takým autom jazdí po ceste, môžu dať pokutu destaťtisíc korún a na rok mu zadržať vodičský preukaz. Opätovné prihlásenie auta do evidencie je síce možné, ale finančne aj administratívne náročné.