SME

S podzemným modelom stanice Filiálka štúdia železníc neráta

Na zapustenom variante zastávky trvá starosta Nového Mesta.

Železničná stanica Bratislava Filiálka.Železničná stanica Bratislava Filiálka. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Zapustený model železničnej stanice Filiálka v bratislavskej mestskej časti Nové Mesto, na ktorom trvá starosta tejto mestskej časti Rudolf Kusý, sa podľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) v štúdii realizovateľnosti dopravného uzla Bratislava vôbec nenachádza.

Ak sa aj rozhodnú pre výstavbu Filiálky, táto železničná stanica bude buď polozapustená alebo nadzemná.

Uviedol to pre agentúru SITA hovorca ŽSR Michal Lukáč.

Výstavba polozapustenej stanice Filiálka by podľa štúdie stála 158,7 mil. eur a nadzemný variant 167,5 mil. eur, pričom tieto náklady zahŕňajú aj výstavbu priľahlého traťového úseku Bratislava predmestie – Filiálka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kusý je za zapustený variant

Starosta Kusý sa pre agentúru SITA vyjadril, že potenciálna stanica Filiálka by musela byť zapustená, v inom prípade by rozdelila mesto. Kritizoval tiež aj nerozhodnosť železníc.

Súvisiaci článok Ministerstvo preferuje v prípade uzla Bratislava variant s Filiálkou Čítajte 

"V roku 2012 bol projekt budovania Filiálky na spadnutie a už sa vyberala stavebná firma. Dnes, o sedem rokov neskôr, sme na začiatku a železnice ani nevedia, či Filiálku chcú stavať, alebo nie,“ povedal Kusý.

Podľa neho padne rozhodnutie o Filiálke najskôr v ďalšom volebnom období, teda po parlamentných voľbách v roku 2020.

Železnice potvrdili, že v minulosti pôvodný projekt rátal s podzemným modelom realizácie tejto železničnej stanice.

"V rámci pôvodného projektu na realizáciu výstavby stanice Bratislava Filiálka sme riešili projekt ŽSR: Bratislava predmestie – Bratislava Filiálka – Bratislava Petržalka, pričom výstavba samotnej Filiálky bola riešená ako 1. etapa. Predpokladaná hodnota zákazky predstavovala čiastku 424 mil. eur. Hovoríme ale o minulosti,“ dodal Lukáč.

SkryťVypnúť reklamu

Tento projekt však vzhľadom na finančnú náročnosť v minulosti neprijali.

V hre sú dva modely

Pomerne finančne náročné sú aj súčasné dva modely, teda buď polozapustená alebo nadzemná Filiálka.

Súvisiaci článok Štúdia priniesla päť alternatív rozvoja železničnej dopravy v Bratislave Čítajte 

"Naším cieľom je, aby sa Filiálka financovala predovšetkým z eurofondov,“ uviedol Lukáč. Vo vybudovaní tejto stanice vidia železnice viaceré pozitíva, napríklad vo forme časovej úspory cestujúcich a s tým spojený aj presun časti dopravy z ciest na koľaje.

Rozhodnutie o osude Filiálky však nepadne len na základe štúdie realizovateľnosti dopravného uzla Bratislava.

"Štúdia bude jedným z podkladov, ďalšie vzídu z procesu strategického posudzovania, posudzovania vplyvov na životné prostredie vrátane pripomienok samosprávy a verejnosti. Súčinnosť zo strany samosprávy je kľúčová. Prvým krokom je schválenie Plánu územnej mobility BSK, ktorého súčasťou by mala byť Filiálka, ďalším je urbanistická štúdia,“ uviedol Lukáč.

SkryťVypnúť reklamu

Do roku 2023 (finálny termín pre čerpanie eurofondov z programového obdobia 2014 - 2020, pozn. SITA) chcú vybudovať prestupné zastávky v Ružinove, Vrakuni, Boroch a Patrónke.

Realizáciu celého vybraného variantu však predpokladajú až po roku 2030, dôvodom má byť náročnosť všetkých procesov a termín ukončenia taktiež závisí od dostupných finančných zdrojov.

Riešenie dopravy v meste

Podľa Ministerstva dopravy a výstavby (MDV SR) zo štúdie vyplynuli dve základné formy riešenia dopravy v Bratislave, a to konzervatívna alternatíva bez Filiálky, a druhá rozvojová alternatíva s Filiálkou.

"Ministerstvo dopravy preferuje rozvojovú alternatívu, ktorá je sľubná z hľadiska socio-ekonomických a urbanistických benefitov pre Bratislavu ako takú. V rámci rozvojovej alternatívy sú navrhnuté aj rôzne základné technické varianty riešenia Filiálky," uviedol komunikačný odbor ministerstva.

Definitívne rozhodnutie o tom, ktorý variant sa bude realizovať, teda presné technické riešenie samotnej stanice Filiálka (povrchové, polozapustené, zapustené), padne podľa ministerstva až na základe ďalšej prípravy projektu.

"V nadväznej urbanisticko-ekonomickej štúdii je možné doriešiť širšie okolie stanice, ideálne v spolupráci s potenciálnymi developermi. Pri rozhodovaní o preferovanej alternatíve je najdôležitejšia funkčnosť a možnosť rozvoja celého systému," tvrdí ministerstvo

Zachovanie ekonomickej efektívnosti je však podľa ministerstva kľúčové pre zabezpečenie financovania projektu, najmä pri využití eurofondov.

Čo preferuje magistrát

Čo sa týka bratislavského magistrátu, naďalej preferujú variant s Filiálkou.

"Zároveň preferujeme tzv. rozložený variant, kde sú vlaky z jednotlivých smerov ukončené v rôznych železničných staniciach na území mesta. Táto alternatíva zabezpečí rovnomernejšie rozloženie ponuky mestskej hromadnej dopravy,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca Bratislavy Peter Bubla.

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) sa takisto prikláňa k alternatíve s výstavbou Filiálky.

"V budúcnosti rátame so zmenou demografie, zvýšením osobnej alebo nákladnej dopravy, a preto bude potrebné znova preveriť niektoré opatrenia, ktoré v súčasnosti štúdia neodporúča napríklad zvýšenie priepustnosti niektorých úsekov a výstavbu nových regionálnych tratí,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa BSK Lucia Forman.

Hovorkyňa kraja dodala, že rokovania medzi BSK, mestom Bratislava, ŽSR a MDV SR o železničnom uzle Bratislava stále pokračujú.

Železnice Slovenskej republiky

Súvisiace témy: Vlaky, Bratislava
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Tridsať rokov učí ľudí šoférovať. Čo je problém dnešných vodičov?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 19 646
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 041
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 174
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 793
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 3 000
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 708
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 624
  8. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac 1 560
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 24 677
  2. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 22 707
  3. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 13 594
  4. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 12 552
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 225
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 867
  7. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 7 479
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 6 851
  1. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  2. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  3. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  4. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  5. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  6. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  7. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  8. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
SkryťZatvoriť reklamu