SME

S podzemným modelom stanice Filiálka štúdia železníc neráta

Na zapustenom variante zastávky trvá starosta Nového Mesta.

Železničná stanica Bratislava Filiálka.Železničná stanica Bratislava Filiálka. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Zapustený model železničnej stanice Filiálka v bratislavskej mestskej časti Nové Mesto, na ktorom trvá starosta tejto mestskej časti Rudolf Kusý, sa podľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) v štúdii realizovateľnosti dopravného uzla Bratislava vôbec nenachádza.

Ak sa aj rozhodnú pre výstavbu Filiálky, táto železničná stanica bude buď polozapustená alebo nadzemná.

Uviedol to pre agentúru SITA hovorca ŽSR Michal Lukáč.

Výstavba polozapustenej stanice Filiálka by podľa štúdie stála 158,7 mil. eur a nadzemný variant 167,5 mil. eur, pričom tieto náklady zahŕňajú aj výstavbu priľahlého traťového úseku Bratislava predmestie – Filiálka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kusý je za zapustený variant

Starosta Kusý sa pre agentúru SITA vyjadril, že potenciálna stanica Filiálka by musela byť zapustená, v inom prípade by rozdelila mesto. Kritizoval tiež aj nerozhodnosť železníc.

Súvisiaci článok Ministerstvo preferuje v prípade uzla Bratislava variant s Filiálkou Čítajte 

"V roku 2012 bol projekt budovania Filiálky na spadnutie a už sa vyberala stavebná firma. Dnes, o sedem rokov neskôr, sme na začiatku a železnice ani nevedia, či Filiálku chcú stavať, alebo nie,“ povedal Kusý.

Podľa neho padne rozhodnutie o Filiálke najskôr v ďalšom volebnom období, teda po parlamentných voľbách v roku 2020.

Železnice potvrdili, že v minulosti pôvodný projekt rátal s podzemným modelom realizácie tejto železničnej stanice.

"V rámci pôvodného projektu na realizáciu výstavby stanice Bratislava Filiálka sme riešili projekt ŽSR: Bratislava predmestie – Bratislava Filiálka – Bratislava Petržalka, pričom výstavba samotnej Filiálky bola riešená ako 1. etapa. Predpokladaná hodnota zákazky predstavovala čiastku 424 mil. eur. Hovoríme ale o minulosti,“ dodal Lukáč.

SkryťVypnúť reklamu

Tento projekt však vzhľadom na finančnú náročnosť v minulosti neprijali.

V hre sú dva modely

Pomerne finančne náročné sú aj súčasné dva modely, teda buď polozapustená alebo nadzemná Filiálka.

Súvisiaci článok Štúdia priniesla päť alternatív rozvoja železničnej dopravy v Bratislave Čítajte 

"Naším cieľom je, aby sa Filiálka financovala predovšetkým z eurofondov,“ uviedol Lukáč. Vo vybudovaní tejto stanice vidia železnice viaceré pozitíva, napríklad vo forme časovej úspory cestujúcich a s tým spojený aj presun časti dopravy z ciest na koľaje.

Rozhodnutie o osude Filiálky však nepadne len na základe štúdie realizovateľnosti dopravného uzla Bratislava.

"Štúdia bude jedným z podkladov, ďalšie vzídu z procesu strategického posudzovania, posudzovania vplyvov na životné prostredie vrátane pripomienok samosprávy a verejnosti. Súčinnosť zo strany samosprávy je kľúčová. Prvým krokom je schválenie Plánu územnej mobility BSK, ktorého súčasťou by mala byť Filiálka, ďalším je urbanistická štúdia,“ uviedol Lukáč.

SkryťVypnúť reklamu

Do roku 2023 (finálny termín pre čerpanie eurofondov z programového obdobia 2014 - 2020, pozn. SITA) chcú vybudovať prestupné zastávky v Ružinove, Vrakuni, Boroch a Patrónke.

Realizáciu celého vybraného variantu však predpokladajú až po roku 2030, dôvodom má byť náročnosť všetkých procesov a termín ukončenia taktiež závisí od dostupných finančných zdrojov.

Riešenie dopravy v meste

Podľa Ministerstva dopravy a výstavby (MDV SR) zo štúdie vyplynuli dve základné formy riešenia dopravy v Bratislave, a to konzervatívna alternatíva bez Filiálky, a druhá rozvojová alternatíva s Filiálkou.

"Ministerstvo dopravy preferuje rozvojovú alternatívu, ktorá je sľubná z hľadiska socio-ekonomických a urbanistických benefitov pre Bratislavu ako takú. V rámci rozvojovej alternatívy sú navrhnuté aj rôzne základné technické varianty riešenia Filiálky," uviedol komunikačný odbor ministerstva.

Definitívne rozhodnutie o tom, ktorý variant sa bude realizovať, teda presné technické riešenie samotnej stanice Filiálka (povrchové, polozapustené, zapustené), padne podľa ministerstva až na základe ďalšej prípravy projektu.

"V nadväznej urbanisticko-ekonomickej štúdii je možné doriešiť širšie okolie stanice, ideálne v spolupráci s potenciálnymi developermi. Pri rozhodovaní o preferovanej alternatíve je najdôležitejšia funkčnosť a možnosť rozvoja celého systému," tvrdí ministerstvo

Zachovanie ekonomickej efektívnosti je však podľa ministerstva kľúčové pre zabezpečenie financovania projektu, najmä pri využití eurofondov.

Čo preferuje magistrát

Čo sa týka bratislavského magistrátu, naďalej preferujú variant s Filiálkou.

"Zároveň preferujeme tzv. rozložený variant, kde sú vlaky z jednotlivých smerov ukončené v rôznych železničných staniciach na území mesta. Táto alternatíva zabezpečí rovnomernejšie rozloženie ponuky mestskej hromadnej dopravy,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca Bratislavy Peter Bubla.

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) sa takisto prikláňa k alternatíve s výstavbou Filiálky.

"V budúcnosti rátame so zmenou demografie, zvýšením osobnej alebo nákladnej dopravy, a preto bude potrebné znova preveriť niektoré opatrenia, ktoré v súčasnosti štúdia neodporúča napríklad zvýšenie priepustnosti niektorých úsekov a výstavbu nových regionálnych tratí,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa BSK Lucia Forman.

Hovorkyňa kraja dodala, že rokovania medzi BSK, mestom Bratislava, ŽSR a MDV SR o železničnom uzle Bratislava stále pokračujú.

Železnice Slovenskej republiky

Súvisiace témy: Vlaky, Bratislava
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok na odľahlom severe
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 9 639
  2. Keď sa z brigády stane kariéra 4 924
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 393
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 387
  5. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 657
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 440
  7. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 418
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti 1 360
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 718
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 318
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 181
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 503
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 306
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 040
  7. Marian Faktor: Pravda o tom, kto zderie pracujúcich a kde naozaj skončia ich zdravotné odvody 6 067
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 5 427
  1. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  2. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  3. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  4. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  5. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  6. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  7. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  8. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
SkryťZatvoriť reklamu