SME
Štvrtok, 20. február, 2020 | Meniny má Lívia

Technickú vychytávku je opäť vidieť

Dobrovoľníci vyslobodili zvyšok poslednej Rohlederovej koľajnice, ktorá pomáhala vlakom zvládnuť ostrú zákrutu

Vykopaný zvyšok Rohlederovej koľajnice na bývalej železničnej stanici Filiálka. Vykopaný zvyšok Rohlederovej koľajnice na bývalej železničnej stanici Filiálka. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

NOVÉ MESTO. Ešte pred pár týždňami bolo treba zvyšky Rohlederovej koľajnice na bratislavskej Filiálke pri Trnavskom Mýte prácne hľadať medzi burinou a v nánosoch zeminy a štrku. Dnes toto zaujímavé technické riešenie môžu nadšenci historickej železničnej techniky znova obdivovať. Počas prvých dvoch augustových sobôt dobrovoľníci zo Zelenej hliadky niekoľkometrové zvyšky koľajnice vykopali a sprístupnili tak očiam verejnosti.

Článok pokračuje pod video reklamou

Iniciátorom bol Matúš Čupka, zakladateľ Zelenej hliadky a kandidát na starostu mestskej časti Nové Mesto.

„Chceli sme ozvláštniť aktivity Zelenej hliadky a nevenovať sa len čiernym skládkam, oprave zábradlí a riešeniu iných bežných problémov mesta a skúsiť aj niečo, čo sa týka, napríklad, zachovania alebo sprístupnenia historických objektov,“ povedal Čupka.

Minulý rok zorganizoval sériu novomestských prechádzok, počas ktorých aktivisti ukazovali zaujímavé miesta v tejto mestskej časti, ktorá nie je z turistického hľadiska zvlášť vyhľadávaná.

„Počas nich sme objavili dve zaujímavosti, o ktorých sme si povedali, že by sme im vedeli dobrovoľníckymi aktivitami pomôcť. Boli to táto koľajnica a dve delostrelecké postavenia na ulici Zátišie,“ hovorí Čupka.

Koľajnica je podľa Čupku významnou technickou železničnou pamiatkou, posledná svojho druhu v Česku a na Slovensku.

Dobrovoľnícku akciu čistenia koľajnice naplánovali na sobotu 3. augusta. Kým približne desiatku dobrovoľníkov a dobrovoľníčok vyhnala z Filiálky doteraz najväčšia prietrž roku 2019, podarilo sa im koľajnice odkryť . O týždeň neskôr sa stretli znovu a vybrali zvyšné nánosy spomedzi koľajníc až po zvyšky podvalov.

„Ešte plánujeme umiestniť na nevyužívanú tabuľu hneď vedľa koľajnice základné informácie o tomto technickom riešení, aby si ich okoloidúci mohli prečítať. Možno pri nej raz pribudne aj keška,“ hovorí Čupka.

Čo bude ďalej s Filiálkou?

Budúcnosť bývalej železničnej stanice Filiálka pri Trnavskom Mýte ostáva naďalej nejasná. V júni Železnice Slovenskej republiky zverejnili štúdiu realizovateľnosti uzla Bratislava, ktorá ponúka päť alternatív rozvoja železničnej dopravy v Bratislave a celom kraji. Z nich dve, alternatívy 4 a 5 rátajú s novou železničnou stanicou Bratislava Filiálka.

Sú v podstate totožné, líšia sa len technickým riešením úseku Bratislava predmestie – Bratislava Filiálka. Alternatívy navrhujú diaľkovú a medziregionálnu osobnú doprava sústrediť do bratislavskej hlavnej stanice, regionálna a prímestská doprava má byť z troch smerov (Pezinok, Senec, Dunajská Streda) sústredená do novej železničnej stanice Bratislava Filiálka, ďalšie tri smery (Malacky, Rajka a Viedeň cez Kittsee) do stanice Bratislava-Petržalka a smer Viedeň cez Marchegg na hlavnú stanicu. Investičné náklady alternatívy štyri sú približne 948 miliónov eur a alternatívy päť takmer 960 miliónov eur.

„Mesto Bratislava preferuje alternatívu s výstavbou železničnej stanice Filiálka,“ informoval hovorca Bratislavy Peter Bubla.

Bratislavský samosprávny kraj preferuje alternatívu číslo štyri, ktorá tiež obsahuje obnovenie stanice Bratislava-Filiálka. „Okrem opatrení v uzle Bratislava považuje BSK za nevyhnutné modernizáciu trate Bratislava – Kúty, trate Bratislava – Nové Zámky – Štúrovo, zvýšenie priepustnej výkonnosti trate Bratislava – Dunajská Streda – Komárno a zvýšenie priepustnej výkonnosti na už zmodernizovanej trati Bratislava – Trnava,“ uviedla hovorkyňa BSK Lucia Forman.

Definitívne rozhodnutie padne podľa ministerstva dopravy počas ďalších stupňov prípravy. „Pri rozhodovaní o preferovanej alternatíve je, samozrejme, najdôležitejšia funkčnosť a možnosť rozvoja celého systému,“ zdôraznil rezort dopravy s tým, že kľúčové na zabezpečenie financovania projektu, najmä pri využití eurofondov, je zachovanie ekonomickej efektívnosti.

Bratislavský magistrát v súčasnosti rokuje so ŽSR o harmonograme stavebný prác.(SITA, TASR)

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  2. ... viac ako vzdelanie
  3. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  4. Ktorá farba je tá tvoja?
  5. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  6. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  7. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  8. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  9. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  10. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  1. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  2. Ktorá farba je tá tvoja?
  3. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  4. ... viac ako vzdelanie
  5. Študuj matematiku, fyziku a informatiku v Prahe
  6. Prečo je Nitra rajom študentov?
  7. Moderné, inovatívne a praktické štúdium práva? U nás sa to dá!
  8. Fakulta posiela študentov do verejných inštitúcií a vzdeláva ich
  9. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  10. Do BILLA športovej rodiny pribudla biatlonistka Paulína Fialková
  1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 12 238
  2. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 11 720
  3. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 9 298
  4. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 6 744
  5. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 6 138
  6. Darujte od srdca pre rozum 6 056
  7. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 5 749
  8. SME proti extrémizmu na školách 5 432
  9. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 5 191
  10. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 5 129