SME

Dopravný podnik tvrdí, že vyjadrenia šéfa odborov sú zavádzajúce

Odborári hrozia štrajkom.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Niektoré vyjadrenia predsedu odborov Autošofér Dopravného podniku Bratislava (DPB) Jozefa Hitku o situácii v podniku sú podľa DPB nepravdivé a zavádzajúce.

Hitka minulý týždeň informoval, že ak sa situácia v Dopravnom podniku Bratislava nezmení, vyhlásia výstražný štrajk.

Odborom prekáža predovšetkým údajné šikanovanie vodičov, neplatná kolektívna zmluva alebo nakúp 11 starých autobusov.

Hitka okrem iného tvrdí, že DPB rieši sťažnosti na vodičov anonymne a nepripúšťajú konfrontáciu medzi sťažovateľom a zamestnancom.

„Všetky sťažnosti a ich riešenia obsahujú aj vyjadrenie vodiča, takže konfrontácia nie je neprípustná, ale priamo ju vyžadujú,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa DPB Adriana Volfová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Postup riešenia sťažností, ktorý uvádza pán Hitka, nie je pravdivý, pretože každý opis sťažnosti, bez ohľadu na to, či má svojho adresáta, alebo nie, je riadne prešetrený a v prípade rozporu s výpoveďou vodiča je sťažovateľovi navrhovaná aj konfrontácia oboch dotknutých strán,“ dodáva v stanovisku DPB.

Trestanie vodičov

Predseda odborov takisto kritizoval postavenie a tresty pre zamestnancov DPB.

"Je známa vec, že vodiči v DPB sú za jedno porušenie vnútropodnikovej smernice trestaní najmenej trikrát - odňatím určitej pohyblivej časti mzdy (prémií), odňatím bonusu za jazdu bez nehody a písomným upozorneným na porušenie pracovnej disciplíny,“ povedal Hitka.

„DPB považuje za logické a zároveň aj férové pre ostatných zamestnancov, že napríklad v prípade závažného porušenia pracovnej disciplíny, za ktoré DPB so zamestnancom okamžite skončí pracovný pomer, zároveň udelí tomuto zamestnancovi aj sankciu odňatia výkonnostnej odmeny,“ uviedla Volfová.

SkryťVypnúť reklamu

Pri každom porušení pracovnej disciplíny sa posudzuje dôvod a charakter, od ktorého závisí ďalší postup zamestnávateľa.

Pri závažnom a opakovanom porušení zamestnávateľ postupuje voči vodičovi v zmysle vnútropodnikových smerníc, v mnohých prípadoch je však vodič upozornený slovne a bez finančného postihu.

Nákup starých autobusov

Odborom taktiež prekáža nedávny nákup 11 starých autobusov zo zahraničia, ktoré mesto používa počas opravy električkovej trate v Karlovej Vsi a v Dúbravke.

Dopravný podnik má totiž údajne k dispozícií autobusy, ktoré stoja v garáži aj dva roky a mohli byť použité namiesto kúpenia starých zo zahraničia. „V DPB stoja vozidlá, ktoré stačilo opraviť a mohli premávať,“ uviedli v stanovisku odbory.

DPB sa rozhodol kúpiť jazdené autobusy, pretože bývalé vedenie nezabezpečilo ani nákup nových autobusov, ani nákup dostatku náhradných dielov pre existujúce vozidlá, pričom sa blížila výluka električiek v Karlovej Vsi, na ktorú bolo potrebne zabezpečiť ďalšie kĺbové autobusy.

SkryťVypnúť reklamu

„Nákup jazdených vozidiel nie je ničím nezvyčajným, vlani takto nakúpil autobusy regionálny dopravca Slovak Lines. Jazdené autobusy premávajú aj vo viacerých väčších mestách na Slovensku, najbližšie v Nitre,“ dodal DPB.

V minulosti mal DPB prenajaté autobusy, ktoré museli po skončení prenájmu vrátiť späť majiteľom. Jedenásť ojazdených autobusov je v majetku DPB, takže DPB ich ešte môže po skončení pôsobenia v Bratislave predať.

„Nákup jazdených autobusov je dokonca v mnohých prípadoch výhodnejší než oprava existujúcich vozidiel. Kým cena za autobus bola 7 500 resp. 11 000 eur, cena motora potrebného na opravu mnohých autobusov DPB je až 21-tisíc eur,“ informoval DPB.

Kolektívna zmluva

Podľa odborov je najväčším problémom neplatná kolektívna zmluva v DPB.

„Medzi vedením DPB a tromi predsedami odborov bola podpísaná dohoda o úprave platov do dvoch dní. Naša odborová organizácia 24. mája 2019 upozornila na neplatnosť kolektívnej zmluvy zamestnávateľa, magistrát, ako aj Najvyšší kontrolný úrad. Následne si zamestnávateľ aj jediný akcionár nechal urobiť právnu analýzu a dospeli k tomu, že kolektívna zmluva je neplatná,“ uviedol Hitka.

Problém s kolektívnou zmluvou rieši DPB prípravou novej kolektívnej zmluvy, ktorá má obsahovať aj pripomienky z májového stretnutia s odborovými organizáciami.

„Je naším záujmom, aby k podpisu kolektívnej zmluvy došlo čím skôr,“ dodal vo svojom stanovisku DPB.

Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 958
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 492
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 333
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 575
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 864
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 293
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 005
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 764
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 77 122
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 779
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 186
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 166
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 048
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 250
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 037
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 763
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu