SME
Utorok, 29. november, 2022 | Meniny má Vratko

Nové Mesto chce zrekonštruovať stanice lanovky, pripravuje projekt

Lanovka bude počas opráv mimo prevádzky.

Sedačková lanovka z Kamzíka na Železnú studničku.Sedačková lanovka z Kamzíka na Železnú studničku. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Bratislavské Nové Mesto pripravuje projekt rekonštrukcie hornej a dolnej stanice lanovej dráhy medzi Železnou studničkou a Kamzíkom. So začatím prác sa predbežne uvažuje v polovici septembra.

Na rekonštrukciu strechy hornej stanice má mestská časť vyčlenených 100.000 eur, na opravy porúch dolnej stanice 30.000 eur.

"Samotné technické zariadenia sú v riadnom funkčnom prevádzkovom stave, keďže ako vyhradené technické zariadenie podlieha lanovka prísnym predpisom. Problémy nám robia stavby, lávky, schodiská, ktoré sú degradované hlavne po estetickej stránke," uviedol pre TASR hovorca Nového Mesta Marek Tettinger.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lanovka však bude počas opráv mimo prevádzky, dĺžka trvania prác vzíde spolu so zhotoviteľom z verejného obstarávania.

Skelet reštaurácie je v zlom stave

S dolnou stanicou lanovky zároveň bezprostredne susedí aj železobetónový skelet, teda základné nosné prvky bývalej reštaurácie Snežienka, objekt svojmu účelu neslúži už dlhé roky. Nedávny statický posudok potvrdil jeho havarijný stav.

"Za najjednoduchšie riešenie zamedzenia ďalšej devastácie objektu možno považovať, paradoxne, jeho úplné odstránenie. Ale aj samotná asanácia by stála nemalé peniaze a nemusela by priniesť revitalizáciu lokality," poznamenal Tettinger.

Samospráva chce preto najprv odborne posúdiť možnosti zachovania skeletu alebo aspoň jeho častí a ich doplnenie či nahradenie novými prvkami.

SkryťVypnúť reklamu

Nevylučuje síce ani úplné odstránenie skeletu, avšak k tomuto kroku chce pristúpiť, až keď bude aspoň koncepčne vyjasnené budúce stvárnenie lokality a výzor objektu.

Odpoveď na to by mohla dať plánovaná urbanisticko-architektonická súťaž návrhov na revitalizáciu lokality.

"Finišujú práce na príprave súťažných podmienok tak, aby mohla byť súťaž čo najskôr vyhlásená. Mestská časť očakáva, že na jeseň získa viacero, možno aj úplne odlišných návrhov na revitalizáciu lokality a nahradenie súčasného neutešeného stavu novou víziou," podotkol Tettinger.

Zatiaľ sa mestská časť snaží udržať na vlastné náklady vo funkčnom stave oplotenie objektu, ktoré zabezpečila pred viac ako tromi rokmi.

Môže sa stať technickou pamiatkou

V súvislosti s lanovkou sa mestská časť snaží o to, aby mohla byť v budúcnosti technickou pamiatkou.

SkryťVypnúť reklamu

Cieľom je okrem iného zachovanie dráhy aj pre ďalšie generácie. Lanová dráha na Kamzík je pritom poslednou svojho typu a v prevádzke na Slovensku.

"Vykonali sme predbežné kroky v tejto snahe, nateraz sa nám nepodarilo dosiahnuť zápis lanovky za technickú pamiatku, konáme však ďalej v snahe nájsť spôsob, ako to docieliť," doplnil Tettinger.

Pôvodná lanovka začala premávať 11. júla 1972 a jej prevádzka sa skončila v roku 1990.

Ako uvádza mestská časť na svojej webovej stránke, koncom januára 2005 odkúpilo nehnuteľnosť, teda pozemky aj stavby, za vtedajších 19,5 milióna korún hlavné mesto, ktoré stavbu následne zverilo mestskej časti, tá ju zrekonštruovala za 32 miliónov korún.

Lanovku opätovne do prevádzky uviedli 30. septembra 2005 vtedajší primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský a starosta Nového Mesta Richard Frimmel.

Lanovka bola zároveň v roku 2008 zaradená medzi pamätihodnosti mestskej časti a navrhnutá na vyhlásenie za Národnú technickú pamiatku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počúvaj hlas svojho srdca a študuj, čo ťa baví...
  2. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  3. Po štúdiu u nás si ťa skvelá práca nájde sama
  4. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  5. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  6. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  1. Zmeny v systéme revíznych postupov
  2. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  3. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  4. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  5. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  6. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  7. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  8. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 22 791
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 068
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 890
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 052
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 666
  6. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 047
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 946
  8. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 670
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 99 210
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 672
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 123
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 831
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 004
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 780
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 566
  8. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 3 212
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu