SME

Nové Mesto chce zrekonštruovať stanice lanovky, pripravuje projekt

Lanovka bude počas opráv mimo prevádzky.

Sedačková lanovka z Kamzíka na Železnú studničku.Sedačková lanovka z Kamzíka na Železnú studničku. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Bratislavské Nové Mesto pripravuje projekt rekonštrukcie hornej a dolnej stanice lanovej dráhy medzi Železnou studničkou a Kamzíkom. So začatím prác sa predbežne uvažuje v polovici septembra.

Na rekonštrukciu strechy hornej stanice má mestská časť vyčlenených 100.000 eur, na opravy porúch dolnej stanice 30.000 eur.

"Samotné technické zariadenia sú v riadnom funkčnom prevádzkovom stave, keďže ako vyhradené technické zariadenie podlieha lanovka prísnym predpisom. Problémy nám robia stavby, lávky, schodiská, ktoré sú degradované hlavne po estetickej stránke," uviedol pre TASR hovorca Nového Mesta Marek Tettinger.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lanovka však bude počas opráv mimo prevádzky, dĺžka trvania prác vzíde spolu so zhotoviteľom z verejného obstarávania.

Skelet reštaurácie je v zlom stave

S dolnou stanicou lanovky zároveň bezprostredne susedí aj železobetónový skelet, teda základné nosné prvky bývalej reštaurácie Snežienka, objekt svojmu účelu neslúži už dlhé roky. Nedávny statický posudok potvrdil jeho havarijný stav.

"Za najjednoduchšie riešenie zamedzenia ďalšej devastácie objektu možno považovať, paradoxne, jeho úplné odstránenie. Ale aj samotná asanácia by stála nemalé peniaze a nemusela by priniesť revitalizáciu lokality," poznamenal Tettinger.

Samospráva chce preto najprv odborne posúdiť možnosti zachovania skeletu alebo aspoň jeho častí a ich doplnenie či nahradenie novými prvkami.

SkryťVypnúť reklamu

Nevylučuje síce ani úplné odstránenie skeletu, avšak k tomuto kroku chce pristúpiť, až keď bude aspoň koncepčne vyjasnené budúce stvárnenie lokality a výzor objektu.

Odpoveď na to by mohla dať plánovaná urbanisticko-architektonická súťaž návrhov na revitalizáciu lokality.

"Finišujú práce na príprave súťažných podmienok tak, aby mohla byť súťaž čo najskôr vyhlásená. Mestská časť očakáva, že na jeseň získa viacero, možno aj úplne odlišných návrhov na revitalizáciu lokality a nahradenie súčasného neutešeného stavu novou víziou," podotkol Tettinger.

Zatiaľ sa mestská časť snaží udržať na vlastné náklady vo funkčnom stave oplotenie objektu, ktoré zabezpečila pred viac ako tromi rokmi.

Môže sa stať technickou pamiatkou

V súvislosti s lanovkou sa mestská časť snaží o to, aby mohla byť v budúcnosti technickou pamiatkou.

SkryťVypnúť reklamu

Cieľom je okrem iného zachovanie dráhy aj pre ďalšie generácie. Lanová dráha na Kamzík je pritom poslednou svojho typu a v prevádzke na Slovensku.

"Vykonali sme predbežné kroky v tejto snahe, nateraz sa nám nepodarilo dosiahnuť zápis lanovky za technickú pamiatku, konáme však ďalej v snahe nájsť spôsob, ako to docieliť," doplnil Tettinger.

Pôvodná lanovka začala premávať 11. júla 1972 a jej prevádzka sa skončila v roku 1990.

Ako uvádza mestská časť na svojej webovej stránke, koncom januára 2005 odkúpilo nehnuteľnosť, teda pozemky aj stavby, za vtedajších 19,5 milióna korún hlavné mesto, ktoré stavbu následne zverilo mestskej časti, tá ju zrekonštruovala za 32 miliónov korún.

Lanovku opätovne do prevádzky uviedli 30. septembra 2005 vtedajší primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský a starosta Nového Mesta Richard Frimmel.

Lanovka bola zároveň v roku 2008 zaradená medzi pamätihodnosti mestskej časti a navrhnutá na vyhlásenie za Národnú technickú pamiatku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 009
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 908
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 101
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 837
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 130
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 731
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 482
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 324
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 389
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 676
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 142
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 025
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 572
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu