Ako zo šesťdesiatych rokov

Nebýva zvykom písať o koncertoch pre 50 ľudí. Bratislavská klubová scéna ponúka síce kvalitné, ale často stereotypné vystúpenia interpretov na báze prídeme, odohráme, zabavíme (sa), zabalíme. Iba zriedka prichádzajú nové impulzy okorenené neštylizovaným .

Nebýva zvykom písať o koncertoch pre 50 ľudí. Bratislavská klubová scéna ponúka síce kvalitné, ale často stereotypné vystúpenia interpretov na báze prídeme, odohráme, zabavíme (sa), zabalíme. Iba zriedka prichádzajú nové impulzy okorenené neštylizovaným verbálnym prejavom. Prevažne sa tak stáva vtedy, ak ide o menej známeho interpreta.

S menom Jana Ondrejková (Čmelka) som sa prvýkrát stretol asi pred trištvrte rokom, keď mi priateľka pustila jej CD Na malom ranči. Hlasový fond Ondrejkovej mi vtedy nápadne pripomínal Dolores Ó Riordan z Cranberries. Hudba i prejav však boli iné, aj keď „niečo“ írske (v archaickom zmysle slova) nemožno v celkovom hudobnom prejave poprieť. Skladby zväčša pôsobia tajomne až mysticky. S nádychom túžob, utrpenia, dravosti po živote. A presne taký bol jej januárový dvojhodinový! recitál v Klube Čierny Havran.

Ondrejková (medzičasom vystupujúca pod menom Suí Vesan) poskytla vypredanému hľadisku čosi navyše: atmosféru, ktorá vnímavého poslucháča preniesla do obdobia sklonku 60. rokov v USA. V komornom prostredí strácal človek pojem o čase. Komentármi „čo na mysli (a srdci), to na jazyku“, prostým oblečením a častou koordináciou so zvukárom sa mi postupne vynáralo z podvedomia slovo Woodstock 69. Publikum sa však časom svojím vnímaním posunulo (a zďaleka nielen u nás), a tak iba miestami prebehla spätná odozva s adekvátnou reakciou.

Suí Vesan svojím prejavom vyrážala dych či naopak, vyvolávala úsmev. Skladby však boli strhujúce, živelné i keď miestami stereotypné. Záver koncertu bol originálny: náhle pozrela na hodinky s konštatovaním, že je načase skončiť, aby už zbytočne neunavovala. Odohrala vopred prídavok a s divadelnými úklonmi opustila pódium.

Nuž, všetko má svoj začiatok i koniec. Suí Vesan má energie na rozdávanie a tá je mierená do publika. Zdá sa, že si získala stabilný okruh poslucháčov a zostáva dúfať, že na hudobnej scéne nejaký čas pobudne.

ROMAN POPELÁR, autor je historik umenia

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  2. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  3. Accessible Urban Living
  4. RPSP – A good intention ruined by execution
  5. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Riešenia pre hnedú planétu
  8. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  9. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 13 858
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 481
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 4 893
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 119
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 381
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 893
  7. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 596
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 445
  9. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 188
  10. Slováci triedia lepšie 1 077